خسارت فرسایش خاک 14 درصد درآمد ناخالص ملی را شامل می شود

 مهدی سرچشمه پور روز چهارشنبه در آیین گشایش این همایش در تالار وحدت دانشگاه شهید باهنر کرمان افزود: فرسایش خاک تا 33 تن در هر سال گزارش شده است.وی به فرسایش یک تا 2 میلیون هکتار خاک در سال به دلیل شور شدن اشاره کرد و گفت: بخش قابل توجهی از اراضی درجه یک کشاورزی به مناطق مسکونی و تجاری تبدیل شده است و در کنار آن شاهد استفاده بی رویه از سموم و افزایش تولید زباله ها هستیم.

وی تصریح کرد: برنامه مدونی برای آینده در زمینه منابع خاک و محیط زیست نداریم و امیدواریم حداقل در سطح استانی بتوانیم برنامه ای در این زمینه تدوین و اجرایی کنیم.
رئیس دومین همایش ملی مدیریت پایدار منابع خاک و محیط زیست ادامه داد: اولین فراخوان رسمی این همایش 23 بهمن 94 منتشر و در مجموع 300 مقاله مورد تایید در چارچوب همایش پذیرفته شد.
وی گفت: در مجموع 240 مقاله انتخاب شد که 40 مقاله به صورت حضوری و 200 مورد به صورت پوستر در همایش ارائه می شود.
سرچشمه پور تاکید کرد: هدف اصلی این همایش، افزایش شناخت نسبت به دو واژه خاک و محیط زیست و نشان دادن اهمیت آنها در زندگی کنونی و تامین امنیت پایدار برای نسل آینده است.
وی افزود: به دنبال افزایش توجه به خاک و توجه به مدیریت منابع توسعه پایدار محیط زیست و زندگی امن و سالم هستیم.
رئیس دومین همایش ملی مدیریت پایدار منابع خاک و محیط زیست بیان کرد: خاک موجودی زنده و بخش لاینفک از محیط زیست است که حیات همه موجودات زنده به آن وابسته است.
وی گفت: توسعه شهرنشینی، زندگی شهرنشینی و تکنولوژی مورد افتخار همه ما در دوره های گذشته بوده و با وجود اینکه در صنعت و تکنولوژی به موفقیت های خوبی رسیده ایم اما پیامدهایی را برای خود ایجاد کرده ایم که آنها را برای نسل آینده نیز بر جا خواهیم گذاشت.
وی افزود: امیدواریم به سمت جامعه ای با وجدان زیست محیطی برویم.
سرچشمه پور عنوان کرد: امروز توجه به توسعه پایدار مورد توجه همه دولت ها قرار گرفته است و همه جوامع قبول دارند برای توسعه مجاز نیستیم که عجله و سرمایه گذاری گسترده کنیم.
وی گفت: تنوع زیستی موجود در خاک بی نظیر است و معضلات زیست محیطی در مورد خاک نیز کم نیستند.
وی اظهار کرد: حدود دو سوم ایران در اقلیم خشک و نیمه خشک است و ایران به عنوان یکی از کشورهای موثر در زمیه فرسایش ریزگردها به شمار می رود.
معاون پژوهشی دانشگاه شهید باهنر کرمان نیز در این همایش گفت: متاسفانه بسیاری از فعالیت های اقتصادی بشر، آلاینده محیط زیست هستند و با اتخاذ تصمیم های مبتنی بر بهره وری سبز می توان اثرات تخریبی آنها را کاهش داد.
مریم احتشام زاده افزود: همه باید بدانیم با چه قیمتی چه محصولی را تولید می کنیم و برای رسیدن به بهره وری سبز باید مشخص شود چه نقشی باید از سوی چه فرد یا واحدی اجرایی شود.
وی به گام های اجرایی هزینه یابی جریان مواد اشاره و بیان کرد: الزام مدیریت و تعیین نقش ها و مسئولیت ها، تعیین گستره فرایند و استقرار یک مدل جریان مواد، تعیین هزینه ها، تفسیر و پیدا کردن ارتباط نتایج هزینه یابی جریان مواد و بهبود فعالیت های تولید و کاهش هدر رفت مواد از طریق نتایج هزینه یابی جریان مواد از جمله این گام ها به شمار می رود.
معاون پژوهشی دانشگاه شهید باهنر کرمان گفت: اتخاذ راهبرد صحیح بر پایه مطالعات آینده پژوهی برای دستیابی به تولید پایدار و تدوین برنامه و نظارت بر روند اجرای برنامه ها نیازمند استخراج آمار صحیح و تحلیل آماری دقیق علمی است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: 14 هزار دانشجو در مقاطع مختلف تحصیلی دانشگاه شهید باهنر در حال تحصیل هستند.
احتشام زاده ادامه داد: واحدهای پژوهشی دانشگاه شهید باهنر در حوزه های کشاورزی، علوم انسانی، علوم فنی و مهندسی و علوم پایه در حال فعالیت هستند.
وی گفت: دانشگاه شهید باهنر کرمان در نسبت دانشجو به هیات علمی رتبه دوم کشوری و در تعداد اعضای هیات علمی رتبه هفتم کشوری را به خود اختصاص داده است.
وی یادآور شد: دانشگاه شهید باهنر کرمان در رتبه دهم دانشگاه های جامع قرار دارد.
احتشام زاده گفت: انجام یکهزار و 80 طرح تحقیقاتی توسط اعضای هیات علمی دانشگاه شهید باهنر از جمله افتخارات این دانشگاه به شمار می رود.
به گزارش ایرنا، دومین همایش ملی مدیریت پایدار منابع خاک و محیط زیست تا فردا (پنجشنبه) در دانشگاه شهید باهنر کرمان ادامه دارد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا