درحوزه استفاده ازخدمات و محصولات دانش بنیان ایرانی باید یک تغییر انگاره داشته باشیم

 معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری در سال 93، هویت بخشی به کسب وکار دانش بنیان واقتصاد مبتنی برعلم و فناوری به عنوان شاکله و رمز موفقیت سیاست های اقتصاد مقاومتی که مورد تاکید رهبری است را در دستور کار خود قرار داد و از این رو با حمایت ازشرکت های دانش بنیان و توسعه کمی و کیفی آن و به خصوص با فعال سازی صندوق نوآوری و شکوفایی و بازنویسی آیین نامه های مرتبت و فعال شدن کارگروه ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکت های دانش بنیان فصل جدیدی در کسب و کار مبتنی بر علم را درکشور شروع کرد.

اسماعیل قادری فر در گفت و گو با ایرنا درپاسخ به این سوال که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوریبه چه میزان در سال گذشته در جهت تبدیل علم به ثروت موفق بوده است افزود: در این زمینه باید اقدامات بسیاری صورت گیرد اما معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری برای ایجاد دغدغه ذهنی در نخبگان و فناوران کشور بیش از 80 درصد موفق بوده است.
وی اظهارکرد: این معاونت درصدد است ابتدا دردهای بخش اقتصاد و فناوری را بشناسد. براین اعتقادیم که معضل اقتصاد نفتی کشور بیش از اینکه یک معضل 100 ساله اقتصادی باشد ، یک معضل فرهنگی است.
قادری فر افزود: معاونت تاکنون در فرهنگ سازی جدید و ایجاد دغدغه ذهنی در سیاست گذاران، صنعتگران، دانشگاهیان موفق عمل کرده است اما اینکه درعمل چقدر موفق بوده ایم و این شرکت ها چقدر توانستند همدیگر را بشناسند و در توسعه فناوری در کشور بر پایه کسب و کار دانش بنیان و اقتصاد مبتنی بر علم عمل کرده اند، هنوز در ابتدای راه قرار داریم.

وی با اشاره به اینکه ، به صورت ویژه درحوزه معاونت نوآوری و تجاری سازی فناوری و دفتر تجاری سازی فناوری یکی از مهمترین رویکردها که سرلوحه قرار گرفته ، تغییر انگاره ها برای استفاده ازخدمات دانش بنیان در کشور است گفت: درحوزه استفاده ازخدمات و محصولات دانش بنیان ایرانی باید یک تغییر انگاره داشته باشیم، به طورمثال ، قریب به دودهه است که از قانون ممنوعیت استفاده از کالاهای خارجی در ادارات دولتی می گذرد اما متاسفانه این قانون به عنوان یک پشتوانه حاکمیتی ، کاملا اجرایی نمی شود وسازمان های دولتی برای خرید کالای داخلی کمتر رغبت نشان می دادند.
این مسوول با بیان اینکه این درحالی است که اکنون بسیاری شرکت های دانش بنیان فعال در کشور قادر به تولید کالاهای پر مصرف در بسیاری از زمینه ها از جمله تجهیزات بیمارستانی هستند افزود:طبق آمار وزارت بهداشت سال گذشت حدود 50 میلیارد تومان لامپ ال ای دی برای استفاده در اتاق های عمل وارد کشور شده است ، اما چرا هنوز از محصولات شرکت های داخلی که استاندارد اروپا را نیز کسب کردند استفاده کافی نمی شود.

*** 350 میلیارد تومان ثبت سفارش نهایی در نمایشگاه تجهیزات آزمایشگاهی ساخت ایران93 / سطح بندی نمایشگاه94

قادری فر با بیان اینکه در معاونت علمی و فناوری توسعه بازار محصولات دانش بنیان داخلی مد نظر قرار دارد گفت: برای این موضوع یعنی تغییر انگاره های مدیریتی درجهت بازار سازی محصولات دانش بنیان نمایشگاه تجهیزات آزمایشگاهی ساخت ایران برگزار شد.

وی توضیح داد: تجهیزات پیشرفته آزمایشگاهی سالانه حدود 100 میلیارد تومان تقاضا در دانشگاه های کشور دارد و معاونت علمی به عنوان حامی و پشتیبان در حوزه ارتقاء کسب و کار فناورانه چه در حوزه زیرساخت های آموزش عالی و چه در بحث بازار سازی نیازمند فعالیت مستمر است که برگزاری نمایشگاه تجهیزات آزمایشگاهی دراین راستا انجام شد.وی یادآور شد : در نمایشگاه سال 93 ، 200 شرکت دانش بنیان ایرانی شرکت کردند و این شرکت ها نزدیک به سه هزارو 500 قلم تجهیزات آزمایشگاهی اولیه تا پیشرفته را در این نمایشگاه عرضه کردند.

قادری فر بیان کرد: این نمایشگاه با حمایت معاونت علمی و فناوری شکل گرفت و یارانه 40 درصدی خرید از نمایشگاه برای آنها در نظر گرفته شد. دراین نمایشگاه 760 میلیارد تومان ثبت سفارش توسط اساتید دانشگاه از نمایشگاه ایرانی انجام شد و حدود نیمی از این سفارش ها حدود 350 میلیارد تومان منجر به ثبت سفارش نهایی و عقد قرارداد شد و معاونت بر اساس آن به هر دانشگاه یارانه 40 درصدی خرید به عنوان یارانه خرید تخصیص داد.
این مسوول پیش بینی کرد: در سال 94نمایشگاه تجهیزات آزمایشگاهی ساخت ایران با رویکرد مناسبتری برگزارخواهد شد و سطح بندی فناوری برای نمایشگاه سال آینده در نظرگرفته شده است به همین منظور تغییراتی در آیین نامه ها اعمال شده و بر اساس آن یارانه بیشتری به شرکت هایی که تجهیزات با فناوری بالا در سطوح فناوری یک تا چهار ارایه دهند اختصاص می یابد.

*** ارایه 30 میلیارد تومان تسهیلات حمایتی به طرح های فناورانه

مدیر کل دفتر تجاری سازی فناوری معاونت علمی افزود: در سال 93در سفرهای استانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حوزه معاونت نوآوری و تجاری سازی برای اینکه شبکه ای از شرکت های دانش بنیان تشکیل شود و در مرحله شتاب دهی برای توسعه کسب و کار شرکت ها سوق داده شوند ، یک سری تفاهم نامه ها با روسای پارک های علم و فناوری و استانداران منعقد شد.

وی ادامه داد: در این تفاهم نامه ها به جای اینکه معاونت علمی و فناوری هزینه زمین و زیر ساخت به دانشگاه ها ارایه کند ، به دانشگاه هایی که می توانستند توسعه محصول داشته باشند و از مرحله ایده محوری عبور کنند و نمونه اولیه محصول داشته باشند و در بازارمصرف محصولی را عرضه کردند، اعتبارات حمایتی در قالب تسهیلات اختصاص داده شد.

قادری فر افزود: بر اساس تفاهم نامه ها درکارگروه تجاری سازی فناوری، 200طرح فناورانه از استان ها در سامانه تجاری سازی طرح های دانش بنیان معرفی شد .وی یادآورشد: برنامه سال آینده در این حوزه ، ارایه بسته مشاوره مالی و مدیریتی برای این شرکت ها است تا آنها به سمت دانش بنیان شدن حرکت کنند و از منابع خوب صندوق نوآوری و شکوفایی استفاده کنند.

*** بازنگری آیین نامه کانون های هماهنگی دانش و صنعت

قادری فر در این زمینه گفت: تغییر آیین نامه کانون های هماهنگی دانش و صنعت در سال93 با هدف میزبانی کانون ها از نهادهای دولتی و استانداری ها به سمت بخش خصوصی بوده است .

وی افزود: از این پس آن کانون هایی شکل می گیرند که برخاسته از نیاز جامعه و از بخش خصوصی تشکیل شده باشند، نگاه نگاه دولتی نیست، کانون های هماهنگی باید کانون هایی باشند که مسئله محور باشد و در جهت حل مسئله حرکت کنند.

به گفته وی حدود 64 کانون در دوره گذشته وجود داشت که مورد ارزیابی قرار گرفته اند.البته در دوره و آیین نامه های جدید صرفا 15 کانون توانستندمراحل مقدماتی را برای اخذ مجوز لازم طی کنند.

*** اعطای چهارمیلیارد تومان جایزه ملی تجاری سازی به دانشگاه ها برای نخستین بار/ ایجاد مراکز نوآوری در دانشگاه ها

قادری فر افزود: در سال 93 یکی از اقدامات مهم و اثرگذار درحوزه تجاری سازی فناوری ، تدوین، تصویب و اجرای آیین نامه جایزه تجاری سازی فناوری به دانشگاه ها بود. اوایل سال93 برای اولین بار آیین نامه اعطای جایزه تجاری سازی فناووری به دانشگا ه ها و موسسات پژوهشی دانشگاه ها تصویب شد و این آیین نامه به صورت پایلوت به 15 دانشگاه برتر کشور( 10 دانشگاه وابسته به وزارت علوم و 5دانشگاه از دانشگاه های علوم پزشکی ) ابلاغ شده است .

وی بیان کرد: جایزه ملی تجاری سازی حدود پنج درصد از محصول دانشگاه ها است که در بازار به فروش رفته باشد، درواقع در این زمینه هدف تجاری کردن دانش فنی بوده است.

قادری فر یادآورشد: تاکنون در مراحل اجرای آزمایشی این آیین نامه 9 دانشگاه عملکرد خوبی داشته اند و نزدیک به 4 میلیارد تومان به عنوان جایزه تجاری سازی به آنها پرداخت شده است.
وی ادامه داد: در حوزه زیر ساخت نیز معاونت باید از توسعه فناوری دانشگاه ها و موسسات حمایت کند بر همین اساس ، اقدام به ایجاد مراکز نوآوری در برخی دانشگاه ها و موسسات پژوهشی مانند دانشگاه صنعتی سهند تبریز، دانشگاه صنعتی اصفهان ، دانشگاه صنعتی شریف ، دانشگاه صنعتی امیر کبیر و دو مرکز نوآوری و فناوری در پارک علم و فناوری خراسان رضوی وشهرک علمی تحقیقاتی اصفهان شد. در این زمینه حدود 20 میلیارد تومان در این مسیر اعتبار اختصاص یافت .

این مسوول بیان کرد: این مراکز حداکثر تانیمه اول 94 به بهره برداری می رسند و در حقیقت مراکز نوآوری در پارک ها و دانشگاه ها به عنوان مرکزی هستند که شرکت های دانش بنیان و استارتاپ بتوانند ، در آن استقرار یابند و به رشد و توسعه خود ادامه دهند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا