تاریخچه، حواشی و دستاوردهای G20

G20 مخفف گروه 20 است و از 19 کشور تشکیل شده است که عبارتند از: آرژانتین، استرالیا، برزیل، کانادا، چین، فرانسه، آلمان، هند، اندونزی، ایتالیا، ژاپن، کره جنوبی، مکزیک، روسیه، عربستان سعودی، افریقای جنوبی، ترکیه، انگلستان، امریکا به اضافه اتحادیه اروپا.

گروه 20 در سال 1999 و به دنبال بحران مالی آسیا به عنوان گروهی متشکل از وزرای اقتصاد و روسای بانک های مرکزی اقتصادهای پیشرفته و در حال ظهور شکل گرفت تا درباره مباحث مالی جهانی به بحث و تبادل نظر بپردازند.

گروه 20 در سال 1999 و به دنبال بحران مالی آسیا به عنوان گروهی متشکل از وزرای اقتصاد و روسای بانک های مرکزی اقتصادهای پیشرفته و در حال ظهور شکل گرفت تا درباره مباحث مالی جهانی به بحث و تبادل نظر بپردازند.

در بحبوحه بحران مالی جهانی در سال 2008، این گروه به شکل اجلاس سران کشورها بسط یافت که روسای جمهور و نخست وزیرها نیز می توانند در آن به مدت دو روز گرد هم آیند تا مشکلات اقتصادی جهانی را به بحث و تبادل نظر بگذارند.

جلسات متوالی رهبران گروه 20 در سال 2008 در واشنگتن، اوایل سال 2009 در لندن و اواخر سال 2009 در پیتزبورگ امریکا برگزار شد و از آن زمان تاکنون هر سال برگزار شده است.  در اجلاس امسال وزرای مالی و روسای بانک مرکزی، نمایندگان تجاری و گروه های فعال در زمینه ضدفساد نیز حضور داشتند. در این بین، سران تعدادی از سازمان های بین المللی هم از جمله صندوق بین المللی پول، سازمان ملل، بانک جهانی و سازمان تجارت جهانی نیز در اجلاس گروه 20 امسال حضور داشتند.

ریاست گروه 20 بین اعضای این گروه می‌چرخد و هر سال از مناطق مختلف دنیا برگزیده می شود. در سال 2015، ترکیه میزبان گروه 20 بود و امسال نیز نوبت چین  بود.

اسپانیا مهمان دائم گروه 20 است و کشورهای دیگر هم به عنوان مهمان در آن حضور دارند، با این حال گفته می شود دعوت کردن تعداد زیادی از کشورها، تصمیم گیری در این گروه را دشوار خواهد کرد.

از سال 1999 تاکنون به ترتیب شهرهای برلین، مونترئال، اوتاوا، استانبول، مورلیای مکزیک، برلین، پکن، ملبورن، کیپ تاون افریقای جنوبی، سائوپائولو، واشنگتن، لندن، پیتسبورگ امریکا، تورنتو، سئول، کن فرانسه، لوس کابوس مکزیک، سن پترزبورگ روسیه، بریسبین استرالیا و آنتالیای ترکیه میزبان این اجلاس بوده اند و اجلاس سال 2016 نیز در ژانگهوی چین برگزار شد.

دستاوردهای گروه 20

در حالی که گروه 7 از کشورهای ثروتمند دنیا تشکیل شده، گروه 20 به دنبال جذب هر دوی اقتصادهای توسعه یافته و در حال توسعه است که نماینده طیف وسیع تری از جوامع هستند. گروه 20 از سال 1999 درباره موضوعات مهم به دستاوردهای قابل توجهی دست یافته که از جمله آن ها می توان به توافق بر سر سیاست های توسعه ای، کاهش موارد نقض نظام مالی، نحوه برخورد با بحران های مالی و مبارزه با تروریسم مالی اشاره کرد. این گروه همچنین به دنبال اجرای شفافیت قضایی و مبارزه با پولشویی در سطح بین المللی است.

در سال 2009 این گروه به یک توافق مهم تریلیون دلاری دست یافت که هدف از آن کمک به اقتصادها در طول بحران مالی جهانی است.  

گروه 20 اجلاسی است که از گفتگوی آزاد و سازنده میان کشورهای صنعتی و کشورهای در حال توسعه حمایت می کند و موضوعاتی چون ثبات اقتصاد جهانی و مشارکت کشورهای عضو در تقویت ساختار بازارهای مالی بین المللی و همچنین همکاری بین المللی و توسعه اقتصادی در سراسر جهان را  در دستور کار خود دارد.

رایزنی برای آتش بس در سوریه، روابط ترکیه با امریکا، اروپا و روسیه، آینده بریتانیا بیرون از اتحادیه اروپا، مناسبات سیاسی  نظامی در شرق آسیا از مهم ترین موضوعات گروه 20 در چین بود.

گروه 20، یک سازمان بین المللی نیست، دبیرخانه و دبیر ندارد بلکه می توان از آن به عنوان مجموعه ای بین المللی یاد کرد که به گروه 7 شباهت دارد. اعضای گروه 20، 65 درصد جمعیت جهان را پوشش می دهند و دو سوم تجارت دنیا و بیش از 90 درصد از تولید موادخام را در دست دارند.

تنها نماینده حاضر در این نشست که کشور نیست اتحادیه اروپاست و نماینده اتحادیه اروپا در گروه 20 نیز رئیس پارلمان اروپا و بانک مرکزی اروپا هستند.

حواشی موجود حول کشورهای عضو گروه 20

اعضای گروه 20 به همراه یکدیگر حدود 85 درصد اقتصاد دنیا یعنی سه چهارم تجارت جهانی و همچنین دو سوم جمعیت دنیا را در اختیار دارند.

کشورهای عضو این گروه همچنین، مقادیر زیاد انتشارات دی اکسید کربن دنیا را تولید می کنند چون عمدتا از زغال سنگ، نفت و گاز استفاده می کنند. این کشورها همچنین 82 درصد تولید ناخاص داخلی جهانی را تولید می کنند و در این میان ایالات متحده 24 درصد تولید ناخالص داخلی دنیا را تولید می کند این در حالی است که چهار درصد جمعیت دنیا در این کشور زندگی می کنند.

در این میان چین 27 درصد انتشارات دی اکسید کربن دنیا را تولید می کند و ایالات متحده با تولید 16 درصد انتشارات دی اکسید کربن در رده دوم قرار دارد. چین سالانه حدود نیمی از زغال سنگ دنیا را مصرف می کند و طی دو سال گذشته تقاضای این کشور برای زغال سنگ کاهش یافته بنابراین مصرف زغال سنگ در سطح جهانی هم کاهش یافته است.

گروه 20 مسئول 93 درصد مصرف زغال سنگ دنیاست این در حالی است که کشوری مانند هند فقط یک پنجم زغال سنگ مصرفی چین را می سوزاند.

کشورهای گروه 20 همچنین مسئول مصرف سه چهارم نفت دنیا هستند و در این بین، ایالات متحده 20 درصد تقاضای نفت را به خود اختصاص می دهد و چین با مصرف 13 درصد نفت دنیا در این زمینه در رده دوم قرار دارد.

با این حال، چین اخیرا در افزایش ظرفیت انرژی خورشیدی خود، گوی سبقت را از آلمان ربوده و با داشتن 43 گیگاوات برق خورشیدی، 19 درصد برق خورشیدی دنیا را در اختیار دارد. چین، ژاپن و اتحادیه اروپا میزبان 85 درصد پنل های خورشیدی دنیا هستند و در این میان هند نیز اهداف بلندپروازانه ای را دنبال می کند.

 

گزارش: شه تاو ناصری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا