تاثیر منفی نانوذرات نقره بر باکتریهای مفید خاک

هشتمین کنگره بین المللی سم شناسی نانو (NanoTox 2016) با محوریت تاثیرات سمیت نانومواد بر سلامت انسان  و محیط زیست از یکم تا چهارم ژوئن(12 تا 15 خرداد) در شهر بوستون امریکا برگزار شد. سم شناسی نانو زیرشاخه‌ای از علم سم شناسی ذرات است که به مطالعه سمیت نانومواد می پردازد.

در چکیده مقاله محققان دانشگاه آزاد مشهد با عنوان Silver Nanoparticles and Sinorhizobium meliloti Nodulation on Alfalfa Roots آمده است که Sinorhizobia، گروه مفیدی از باکتری‌های خاک هستند که ندول‌های تثبیت‌ نیتروژن را روی گیاهان حبوبات و خوردنی (leguminous) تحریک می‌کنند. باکتری هایSinorhizobium (Ensifer) meliloti  با ریشه‌های یونجه همزیستی دارند تا نیتروژن جوی را روی آن‌ها تثبیت کند.

هدف از تحقیق محبوبه نخعی مقدم و دیگر اعضای این تیم علمی، ارزیابی تاثیر نانوذرات نقره (SNPs)  بر روی باکتری های S. meliloti در ریشه‌های یونجه است.

شیوه به کارگرفته شده در مطالعه آن‌ها بدین صورت است که باکتری‌ها را از ندول‌های گیاهان ایزوله کردند . این گیاهان از چندین ناحیه استان خراسان رضوی در ایران جمع‌آوری شده‌ بودند.

مواد ایزوله شده توسط آزمایش‌های بیوزیست شناسی مختلف شناسایی شدند و توسط آزمایش nodulation و colony- PCR تایید شدند. تاثیر نانوذرات نقره بر روی رشد باکتری‌ها در صمغYEMB  ( Yeast extract mannitol broth) و صمغ YEMA (yeast extract mannitol agar) ارزیابی شد. همچنین تاثیر تجمع‌های مختلف نانوذرات نقره نیز بر روی ریشه‌های یونجه در محیط  Finish Peat  (بدون نیتروژن) بررسی شد.

محققان حاضر در این مطالعه شکل گیری ندول ها در گیاهان مورد مطالعه را با گیاهان گروه کنترل مقایسه کردند. آن ها نتیجه گرفتند اگر ژن در تمامی 15 ایزوله توسط شیوه colony PCR شناسایی شد. با افزایش تجمعات نانوذرات نقره در محیط های مایع و جامد، رشد مواد ایزوله شده تا حد قابل توجهی کاهش یافت.

علاوه بر این، با افزایش تجمعات نانوذرات نقره، اندازه و تعداد ندها و طول گیاهان در گیاهان یونجه  تا حد قابل توجهی کاهش یافت و ندها تجمعات بالاتر شکل نگرفتند. نتایج نشان داد نانوذرات نقره می‌توانند رشد S. meliloti و همچنین nodulation را در گیاهان یونجه کاهش دهند.

افزون بر این، ورود نامناسب نانوذرات نقره به خاک می‌تواند تاثیر منفی بر تعداد باکتری‌های S. meliloti داشته باشد و ممکن است به تدریج تعداد باکتری‌های سودمند در خاک را کاهش دهد.

ترجمه: شه تاو ناصری