ایران جزو 10 کشور برتر تولید کننده واکسن فلج اطفال در دنیا

حمید کهرام در گفت وگو با ایسنا، اظهار کرد: متاسفانه بیشتر مردم اطلاعات کمی در خصوص فعالیت‌های موسسه رازی که منجر به حفظ و تامین سلامت مردم می‌شود، دارند.وی ادامه داد: این موسسه بیش از 9 دهه پیش در پی شیوع طاعون گاوی در کشور فعالیت خود را آغاز کرد و درطول این سال‌ها در زمینه تولید انواع واکسن‌های دام و طیور و حتی برخی واکسن‌های انسانی گام نهاده است.

وی اضافه کرد: تولید واکسن به تکنولوژی بسیار پیشرفته و پیچیده‌ای نیاز دارد که موسسه رازی به آن دست یافته است.

وی افزود: برخی تصور می‌کنند فعالیت موسسه رازی مانند شرکت‌های تولید دارو است ولی به هیچ وجه این طور نیست؛ چرا که درتولید واکسن ما با موجود زنده سروکار داریم ولی در تولید دارو این طور نیست.

رییس موسسه سرم سازی رازی توضیح داد: در حال حاضر از 9 واکسن مصرف پزشکی در کشور، هفت واکسن در موسسه رازی تولید می‌شود که برای تعدادی از این واکسن‌ها، ویروس یا باکتری خفیف شده و در تعدادی دیگر ویروس زنده به کار می‌رود.

کهرام تاکید کرد: سال‌های متمادی است که واکسن‌هایی مانند سرخک، سرخجه، اوریون، دیفتری و کزاز توسط موسسه رازی در کشورمان ساخته می‌شود و مصرف آن در کودکان ایمنی ایجاد کرده است.

این مسؤول، واکسن فلج اطفال را از پیچیده‌ترین واکسن‌های این موسسه نام برد و گفت: این واکسن بیش از 40 سال است که در موسسه رازی تولید می‌شود و مصرف آن به قدری ایمنی ایجاد کرده که  در 16 سال گذشته حتی یک مورد از این بیماری در کشور گزارش نشده است.

وی ابراز کرد: ایران در منطقه پرخطری قرار دارد و شیوع این بیماری در کشورهایی مانند افغانستان و پاکستان زیاد است.

 دکتر کهرام با بیان اینکه تولید واکسن فلج اطفال به زمان زیادی نیاز دارد، گفت: در نوع خوراکی این واکسن باید چهار سال ویروس زنده را نگهداری کرد که کاری ساده نیست.

این مسؤول تصریح کرد: به منظور پیشگیری از هر گونه ضایعه احتمالی، پیش از مصرف این واکسن در انسان، ابتدا روی میمون آزمایش می‌شود که شش ماه زمان نیز در این بخش صرف می‌شود. بنابراین تکنولوژی تولید این واکسن بسیار پیچیده بوده و تنها حدود 10 کشور در دنیا از جمله ایران دارای دانش فنی تولید آن هستند که مایه مباهات است.رئیس موسسه رازی با اشاره به فعالیت بخش تحقیقات توسعه‌ای این موسسه ادامه داد: در این بخش نیز فعالیت‌های گسترده‌ای انجام می‌شود که تا رسیدن به مرحله تولید نهایی، مراحل مختلف و حساسی را طی می‌کند.

وی افزود: در بخش دامی نیز بیماری‌های زیادی بین انسان و دام مشترک است که موسسه رازی با تولید واکسن‌های مورد نیاز، از انتقال بیماری از دام به انسان پیشگیری می‌کند.

وی در پایان با اشاره به این که این موسسه جدی‌ترین نقش را در پیشگیری از بیماری در کشور ایفا می‌کند، تاکید کرد: موسسه رازی با تولید واکسن‌های انسانی، دام و طیور، سلامت جامعه را تامین کرده این در حالیست که متاسفانه اهمیت پیشگیری، کمتر مورد توجه است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا