انتقال سپر حرارتی کپسول اوریون برای تحقیقات تکمیلی

به گزارش ایسنا، کپسول فضایی اوریون ناسا پنجم دسامبر 2014 در مأموریت EFT-1 با موفقیت مورد آزمایش قرار گرفت؛ در این پرواز آزمایشی، سیستم‌های مختلف فضاپیما شامل سپر حرارتی، سیستم ناوبری هوایی، چتر نجات و عملیات بازیابی از میان آب‌ها مورد بررسی دقیق قرار گرفتند.

سپر حرارتی اوریون توانست در زمان بازگشت مجدد به جو زمین، از فضاپیما در برابر دمای 2200 درجه سانتیگرادی محافظت کند، اما هنگام ورود به جو بشدت آسیب دید.سپر حرارتی از بدنه اصلی جدا شده و برای تحقیقات بیشتر به مرکز پرواز فضایی مارشال در آلاباما منتقل شد و مهندسان ناسا در حال بررسی و جمع‌آوری داده برای ارزیابی عملکرد سپر حرارتی و تعمیر آن برای آزمایشات بعدی هستند.

سپر حرارتی پس از انتقال به این مرکز، بر روی یک ساختار پشتیبان بزرگتر قرار داده شده تا امکان بررسی دقیق‌تر آن ظرف مدت سه ماه آینده فراهم شود. در طی این مدت، کارشناسان اقدام به جمع‌آوری نمونه از سطح سپر برای اندازه‌گیری لایه‌ها و درجه فرسایش خواهند کرد.

ماده مقاوم به گرما موسوم به Avcoat مشابه ماده مورد استفاده در مأموریت آپولو (فاقد ماده سمی آزبست)، برای پر کردن 320 هزار سلول لانه‌زنبوری مانند در پوشش خارجی سپر استفاده شده است که پس از تکمیل تحقیقات، بقایای این پوشش توسط یک ماشین تراشکاری برداشته می‌شود.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که در زمان بازگشت اوریون به زمین، تنها 20 درصد ماده Avcoat بر روی سپر حرارتی از بین رفته است.در ادامه تحقیقات، سپر حرارتی برای آزمایشات تکمیلی به مرکز تحقیقات لانگلی در ویرجینیا منتقل می‌شود.قرار است از کپسول فضایی سرنشین‌دار اوریون برای سفر به مقاصد دوردست فضای از جمله سفر به یک سیارک در سال 2025 و سفر به مریخ در اواسط دهه 2030 میلادی استفاده شود.