دندان‌قروچه و آرتروز عامل گوش‌درد هستند!

به گزارش ایسنا به نقل از دیلی‌میل، در اینجا به 10 دلیل ایجاد درد در گوش اشاره شده که برخی از آن‌ها کمتر شناخته شده هستند.

1-  عفونت گوش

درد شدید و سوراننده در گوش اغلب در اثر وجود عفونت در کانال گوش یا پشت پرده گوش است. بیشتر عفونت‌ها به خودی خود از بین می روند اما اگر درد برای چند هفته باقی بماند، باید با تجویز پزشک از آنتی‌بیوتیک استفاده کرد.

2- تجمع بیش از حد مایع در گوش

تجمع مخاط در شیپور استاش (کانال متصل کننده گوش میانی به بینی و گلو) باعث چسبناک شدن گوش می‌شود. مخاط به پرده گوش فشار وارد کرده و باعث گنگ شدن شنوایی و درد می‌شود. موم بیش از حد در کانال خارجی گوش نیز می‌تواند علائمی مشابه داشته باشد.

3- آنفلوآنزا

سینوزیت که شامل عفونت در حفره‌های پر از هوا در پشت‌بینی و پیشانی است، معمولا در اثر سرماخوردگی یا آنفلوآنزا ایجاد می‌شود و می‌تواند بر گوش نیز تاثیر بگذارد. علائم این بیماری طی چند هفته از بین می‌روند.

4- آرتروز

شاید عجیب به نظر بیاید، اما آرتروز نیز می‌تواند عامل درد گوش باشد. این بیماری بر مفصل گیج‌گاهی تاثیر می‌گذارد که در آن، استخوان فک به جمجمه متصل می‌شود. از آنجایی که این مفصل در جاوی گوش‌ها قرار دارد، این امر باعث درد در آن منطقه و گونه‌ها و شقیقه می‌شود.

5- دندان قروچه

دندان قروچه کردن می‌تواند بر  گوش‌ها نیز تاثیر بگذارد زیرا مفاصل گیجگاهی را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. معمولا این کار در اثر اضطراب و تشویش انجام می‌شود.

6- استرس بالا

باروتروما یا گرفتگی گوش ناشی از پرواز در اثر تغییرات ارتفاع ایجاد می‌شود. فشار هوای درون و بیرون بدن معمولا مشابه هستند، اما زمانی که به سرعت کم یا زیاد می‌شود – مانند زمان پرواز – گوش میانی از زمان کافی برای سازگاری برخوردار نبوده و باعث انسداد شیپور استاش می‌شود. در این حالت، جویدن آدامس یا خمیازه کشیدن می‌تواند کمک کند.

7- آسیب ناشی از گوش پاک‌کن

بسیاری از مردم از گوش پاک‌کن برای تمیز کردن گوش خود استفاده می‌کنند اما این کار می‌تواند به کانال گوش  آسیب رسانده و اگر بیش از حد به داخل فشار داده شود، ممکن است باعث پاره شدن پرده گوش شود.

8- جوش

جوش زدن در کانال خارجی گوش می‌تواند بسیار دردناک باشد اما نباید آن را با انگشت‌ها تمیز کرد زیرا ممکن است باکتری ناخن‌ها به داخل گوش رفته و ایجاد عفونت کند. در عوض باید از حوله گرم یا داروی مسکن برای کاستن درد استفاده کرد.

9- آسیب عصبی

آسیب به عصب سه قلو که عصب اصلی صورت است، ممکن است در اثر افتادن یا تصادف ایجاد شود. اگر ریشه عصب سه‌قلوی آسیب دیده در گونه باشد، ممکن است باعث ایجاد درد در گوش شود.

10- درد گلو

درد گوش و مشکل در بلع، نشانگر وجود عفونت در گلو مانند ورم لوزه است. در صورت باقیماندن علائم تا چند روز یا بدتر شدن آن‌ها، باید آنتی‌بیوتیک مصرف کرد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا