ابداع روش درمان سلولی در بیماری های ویروسی

مدت ها است که یافتن داروئی قطعی در مواجه با بیماری آنفولانزا، هدف اصلی پزشکان و متخصصان این حوزه است. پژوهش های جدید در حال بررسی نقش گونه خاصی از پروتئین اجزا میزبان این بیماری با نام histone deacetylase 6 (HDAC6) است که در آن مراحل مختلف حیات ویروس آنفولانزا تجزیه و تحلیل می شود.

دکتر مطلوب حسین، ویروس شناس و پژوهشگر دانشگاه اوتاگو  نیوزلند در این رابطه اعلام کرد که روش تحقیقاتی ما مبتنی بر شناسائی پروتئین های بیمار شده توسط ویروس آنفولانزا جهت بهره برداری از آن ها در ساخت داروی ضد این بیماری است. در واقع ویروس آنفولانزا از بافت های بدن میزبان جهت تکثیر استفاده می کند که این موضوع سبب بیمار شدن فرد خواهد شد. این عامل بیماری زا جهت تکثیر ویروس های جدید آنفولانزا ؛ آن ها را در دسته بندی های مشخصی در داخل سلول های بدن میزبان جاسازی می کند. ما در پژوهش های خود دریافتیم که  HDAC6 سبب ایجاد اختلال در تشکیل کلونی های ویروس آنفولانزا شده و از رشد و تکثیر آن جلوگیری می کند. در این شرایط حتی اگر ویروس وارد بدن انسان شود، قابلیت تکثیر و انتشار را نداشته و در نتیجه فرد دچار عوارض ناشی از بیماری نخواهد شد.

HDAC6  یکی از مهمترین پروتئین های بدن انسان است که پیشتر از این پروتئین برای ساخت داروهای ضد سرطان، بازسازی سلول های عصبی ، آلزایمر و بیماری های التهابی استفاده شده است.

این تحقیقات جدید سبب ایجاد مصونیت طبیعی در بدن انسان ها در برابر بیماری آنفولانزا خواهد بود و خوشبختانه بر خلاف بسیاری از داروهای پیشین موجب مقاوم شدن ویروس در برابر دارو ها نخواهد شد.

منبع: otago.ac.nz