تأیید اتلاف گسترده انرژی در آمریکا از فضا

سیناپرس: بسیاری از شهرهای آمریکا در شب هنگام کاملا روشن هستند اما این روشنایی همیشه هم خوب نیست. در تحقیقات اخیر محققان آلمانی و اسپانیایی مشخص شده که شهرهای آمریکا در قیاس با شهرهای مشابه از نظر جمعیت در شب هنگام چندین برابر پرنورتر هستند.

آنها محاسبه کرده اند که شهری در آمریکا با 10 هزار نفر جمعیت به طور میانگین سه برابر روشن تر از شهری با همین میزان جمعیت در آلمان است.بر این اساس مشخص شده که شیکاگو با 2/7 میلیون نفرجمعیت 9 برابر در شب روشن تر از برلین با 3/5 میلیون نفر جمعیت است!

محققان با اشاره به این نکته به طور کلی روشنایی بیش از حد در شب هنگام خطرات زیادی برای سلامت انسان به همراه دارد به تأثیر منفی این فرآیند بر حیات وحش نیز اشاره می کنند.

از سوی دیگر گرچه تأمین روشنایی معابر در شب هنگام بیشتر برای جلوگیری از وقوع جرم و جنایت و تصادفات رانندگی است اما تحقیقاتی در آلمان که در حد فاصل سالهای 2006 تا 2008 انجام شده نشان می دهد هیچ ارتباطی میان این موارد و روشنایی خیابانها در شب هنگام وجود ندارد.

در میان بسیاری از کلانشهرهای اروپایی، برلین به عنوان شهری که در زمینه صرف انرژی برای تأمین روشنایی معابر در شب هنگام به طور محتاطانه عمل می کند شناخته شده است.

محققانی که تحقیقات اخیر را انجام داده اند از تصاویر جالب توجه فضایی استفاده کرده اند که فضانوردان ایستگاه فضایی بین المللی از زمین ثبت کرده اند.

در میان تصاویر فضایی که از زمین گرفته شده، یکی بیش از سایر موارد نظر محققان را جلب کرده است. در این تصویر که مربوط به برلین می شود دو قسمت شرقی و غربی شهر به دو رنگ نارنجی و سفید دیده می شود.

گرچه دیوار برلین 25 سال پیش فرو ریخت اما هنوز تفاوتهای فرهنگی در این شهر به خوبی مشهود است. ساکنان برلین شرقی عمدتا از لامپ های قدیمی سدیمی استفاده می کنند که فناوری آن به دهه 80 میلادی باز می گردد. به همین دلیل این بخش از شهر در تصویر ماهواره ای نارنجی به نظر می رسد حال آنکه برلین غربی که ساکنان آن از لامپ های مدرن LED و فلئورسنت استفاده می کنند سفیدرنگ دیده می شود!

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا