تماشای زیاد تلویزیون در هر سنی برای کودکان مضر است

دکتر وحید نجاتی در گفت و گو با سیناپرس افزود: بر اساس پژوهشی که اخیرا انجام شده، تماشای بیش از حد تلویزیون برای کودکان زیر دو سال، اثرات منفی متعددی به همراه دارد، از جمله اینکه در آینده ممکن است اختلال های رفتاری از جمله نقص توجه و بیش فعالی، گریبان گیر کودک شود.

این متخصص علوم اعصاب شناختی، درباره دلیل این مساله توضیح داد: سرعت حرکت تصاویر در تلویزیون بالاست، در حالی که کودک زیر دو سال هنوز در پردازش این حرکات تند، کند عمل می کند. همین مساله که کودک از پردازش سرعت محرک ها، عاجز است، ممکن است مشکلات رفتاری برای او به همراه داشته باشد.

نجاتی خاطرنشان کرد: بعد از دو سالگی نیز باید تماشای تلویزیون، کنترل شده اتفاق بیافتد. نه تنها تماشای تلویزیون، بلکه انجام بازی های کامپیوتری که امروزه بسیار در خانواده ها رواج دارد هم باید تحت نظارت والدین صورت گیرد.

این عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی یادآور شد: هر کسی می تواند از رسانه ها و ابزارهای دیجیتالی به عنوان ابزار کمک آموزشی استفاده کند، اما اگر اینها به طور صحیح به کار گرفته نشود، نه تنها نمی تواند اثر مفیدی در عملکرد کودک، ایجاد کند بلکه این بازی ها می توانند کودک را به فناوری معتاد کرده و اثرات سوء بعدی را ایجاد کند.

وی ادامه داد: کودک باید به انجام بازی هایی بپردازد که ضمن سرگرمی، به تقویت کارکردهای شناختی او نیز کمک کند، اما متاسفانه به دلیل نبود کارشناس های مربوطه، گاهی بازی هایی در اختیار کودکان قرار می گیرد که مفید نیست و به همین دلیل، خانوده ها نباید اجازه دهند که کودک به سراغ آنها برود.

 نجاتی با بیان اینکه زمینه ساخت بازی های رایانه ای بسیار جای مطالعه دارد، تاکید کرد: اخیرا طی مطالعه ای که در پژوهشگاه فرهنگ و هنر توسط نظام ارزیابی بازی های رایانه ای انجام شد، از بین هزار بازی رایانه ای که مورد بررسی قرار گرفته بود، تنها به تعداد کمتر از انگشتان یک دست، بازی هایی طراحی شده بود که برای رشد کارکردهای شناختی کودک مناسب بودند.

این متخصص علوم اعصاب شناختی توصیه کرد: چنانچه خانواده ای بازی مناسبی را برای کودک خود در نظر گرفتند، باید کنترل و نظارت کافی را در مورد زمان انجام آن بازی روی کودک خود اعمال کنند و قانون «اقتصاد ژتونی» را برای او در نظر بگیرند.

نجاتی در توضیح این قانون مثال زد: مثلا اگر بچه ای بازی خاصی را دوست دارد، والدین باید انجام آن بازی را به عنوان پاداشی برای انجام یک رفتار مناسب او قرار دهند تا از این طریق کودک به تمرین و یادگیری یک رفتار مناسب دیگر نیز بپردازد.

 

گفتگو: مریم طالبی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا