ابداع تست تخصصی تشخیص عفونت های باکتریایی در نوزادان

معمولا کمتر از 10 درصد نوزادان دچار تب در بخش اورژانس بیمارستان ها، دچار عفونت های باکتریایی جدی و مرگبار از جمله باکتریمی (باکتری در خون)، مننژیت باکتریایی یا عفونت دستگاه ادراری هستند. بدلیل سن پایین و دستورالعمل های درمانی، بسیاری از نوزادان تحت آزمایش های تهاجمی و دردناکی قرار گرفته و در بیمارستان بستری می شوند تا از طریق درمان های آنتی بیوتیکی، عفونت باکتریایی برطرف شود.

دستورالعمل های درمانی فعلی برای تشخیص علت تب نوزادان شامل کشت باکتری از خون، ادرار و نمونه مایع مغزی نخاعی است و نتیجه آزمایش ظرف 24 تا 48 ساعت مشخص می شود. این روش در عین موثر بودن، تهاجمی بوده و برای نوزاد بسیار دردناک است؛ پر هزینه بوده و نیازمند بستری شدن نوزاد در بیمارستان است.

یافتن یک روش دقیق، اما کمتر تهاجمی علت بروز تب و ارتباط آن با عفونت باکتریایی، کمک قابل توجهی به پزشکان بخش اورژانس اطفال می کند.

محققان مرکز پزشکی دانشگاه کالیفرنیا در دیویس با مشارکت بیمارستان کودکان میشیگان و همکاری 19 بخش اورژانس اطفال در سراسر آمریکا، تست تخصصی تشخیص عفونت های باکتریایی نوزادان را ابداع کرده اند که می تواند از تجویز آزمایشات تهاجمی و دردناک بر روی نوزادان دچار تب جلوگیری کند.

رویکرد نشانه های زیستی RNA پیش از این برای تشخیص عفونت های خاص در کودکان و بزرگسالان مورد استفاده قرار گرفته بود، اما محققان برای نخستین بار از این روش برای تشخیص عفونت باکتریایی در نوزادان از بدو تولد تا دو ماهگی استفاده کردند.

این نگرانی وجود داشت که نشانه های زیستی RNA عملکرد درستی در این گروه از نوزادان نداشته باشند، چراکه سلول های ایمنی در خون آنها بسیار نابالغ بوده و نمی توانند پاسخ قابل تشخیصی به عفونت های باکتریایی نشان دهند.

محققان در بررسی عملکرد این تست تخصصی متوجه شدند که سیستم ایمنی نوزادان به گونه ای برنامه ریزی شده است که صرف نظر از عفونت ویروسی یا باکتریایی، با الگوهای خاصی به وجود عفونت پاسخ می دهد.

اندازه گیری نشانه های زیستی RNA در مقابل روش کشت خون و ادرار، از مزیات بالاتری برخوردار است: در این روش به مقدار کمی خون برای تشخیص پاسخ سیستم ایمنی نیاز است؛ همچنین نتیجه نهایی و وجود عفونت باکتریایی با دقت بسیار بالایی مشخص می شود.

تشخیص دقیق عفونت باکتریایی از سایر علل بروز تب، به کاهش تجویز آنتی بوتیک و بستری شدن غیرضروری نوزادان در بیمارستان کمک می کند.

نتایج این دستاورد پزشکی در Journal of the American Medical Association منتشر شد.

منبع: eurekalert