بهترین روش درمان فوبیا!

 حشره هراسی از انواع ترس‌های شدید است که در روانشناسی به هراس شهرت دارند، این در حالی است که به گفته محققان رویارویی با ترس، بهترین روش برای درمان فوبیا است.

برای برخی از افراد ترس از عنکبوت، ارتفاع و یا ترس از افراد دیگر می تواند زندگی روزمره آنها را دچار چالش کند.

در واقع پسوند فوبیا یا ترکیب هراس برای توصیف دوست نداشتن چیز یا موضوع خاص، یا تنفر و بیزاری از آن به کار گرفته می‌شوند.

این در حالی است که تحقیقات زیست شناسی کنونی نشان می دهد که رویارو شدن با ترس ها یکی از راه های موثر برای افرادی است که دچار فوبیا شده اند و به آنها کمک می کند تا بر ترس خود غلبه کنند.

به گفته محققان ترس نوعی اضطراب است و و حدود 30 درصد از افراد به نوعی با اختلالات اضطرابی دست و پنجه نرم می کنند. اما اضطراب های شدید تا حدی افراد را ناتوان می کند که نمی توانند به وظایف روزانه خود رسیدگی کنند.

رویارو شدن با موقعیت یکی از رایج ترین روش ها است و به بیماران کمک می کند تا با موقعیتی که از آن می ترسند رو به رو شوند. هدف از این روش ایجاد حافظه جدید برای افراد است که جایگزین حافظه ترسناک آنها می شود.

به گفته محققان دانشگاه کارولینسکا در سوئد یادسپاری اشیاء به افراد کمک می کند تا حافظه ناپایدار آنها مجددا ذخیره سازی شود. این ذخیره سازی تثبیت دوباره خاطرات نامیده می شود، بنابراین چنانچه حافظه افراد دچار اختلال شده باشد، حافظه ذخیره شده می تواند تغییر کند.

حال چنانچه حافظه ترسناک ضعیف تر شده یا پاک شود، می تواند راه را برای درمان بهتر یا اختلالات اضطرابی هموار کند، اما نکته قابل تامل اینجا است که تخریب خاطرات قدیمی تر که در حافظه شکل گرفته اند کمی دشوار تر است.

تیم دانشمندان سوئدی به روشی دست یافتند که احساس ترس را در افرادی که دارای فوبیای مادام العمر هستند کم می کند. در این روش افرادی که ترس از عنکبوت داشتند در معرض عکس های عنکبوت قرار گرفتند و میزان فعالیت بادامه مغزی آنها ثبت شد. بادامه مغز بخشی است که به شدت با ترس ارتباط دارد.

نتیجه بررسی های صورت گرفته نشان داد که اگر ترسی در مدت 10 سال پیش در حافظه شکل گرفته باشد، می توان آن را به حالت ناپایدار درآورد. چنانچه اگر حافظه در حال تضعیف شدن، دوباره ذخیره سازی شود دیگر ترس به آسانی سراغ شخص باز نمی گردد.

 

منبع:فرادید

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا