مهم ترین کارکرد مهندسی صنایع،طراحی مدل های اقتصادی، اجتماعی و برنامه ریزی کشور است

سیناپرس: دکتر میرمهدی سیداصفهانی در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس، رشته مهندسی صنایع را یک رشته جامع دانست و گفت: از تحولات رشته مهندسی صنایع در سال های اخیر این است که وارد مهندسی سلامت و کیفیت زندگی جامعه شده است. لذا مهندسی صنایع از بدو ایجاد که به تئوری تیلور و تئوری تقسیم کار و زمان سنجی مربوط می شود تا الان که به زنجیره تامین عرضه رسیده است، همه مسایل مرتبط با آن از انبار کننده و توزیع  کننده گرفته تا مسایل ریسک را شامل می شود.

 

سیداصفهانی از دیگر کارکردهای این رشته را تهیه مدل های ریاضی برای حل مسایل و نیز ارایه مدل های فرا ابتکاری و مدل هایی که به پدیده های روز می پردازد مثل تئوری مورچه یا تئوری زنبور، عنوان کرد و افزود: شبیه سازی و فعال کردن مغز انسان و یافتن مدل هایی که جنبه شبکیه انسانی دارد از مهم ترین اولویت های پژوهشی مهندسی صنایع است.

 

رییس انجمن مهندسی صنایع ایران خاطرنشان کرد: این رشته، رشته وسیعی است که از کارسنجی گرفته تا مطالعه امکان سنجی تولید و امکان سنجی عملی بودن طرح های اقتصادی و مسایل برنامه ریزی و بهینه کردن را در بر می گیرد.

وی در ادامه تاکید کرد: آنچه امروز ما در مهندسی صنایع به آن نیاز جدی داریم این است که بیاییم مدل های مهندسی را در مسایل اقتصادی – اجتماعی و برنامه ریزی کشور پیاده کنیم. خیلی از اقتصاددان ها و مسئولان کشور مفهوم شعار اقتصاد مقاومتی را به درستی تعریف نمی کنند یا لااقل هرکس از ظن خودش آن را تعریف می کند. ما در مهندسی صنایع می گوییم که اقتصاد مقاومتی اقتصادی است که حداقل وابستگی در صنایع استراتژیک را به خارج داشته باشد. البته در دنیای امروز همه به هم وصلند و نمی توان گفت که هیچ کشوری بی نیاز از کشورهای دیگر است.

سیداصفهانی یادآور شد: 60 سال پیش اگر در مملکت ما در یک استانی، مردم تصمیم می گرفتند در خانه خودشان را قفل کنند و هیچ وابستگی به دولت نداشته باشند، این به مدت چند ماه و حتی چند سال مقدور بود. یعنی مواد غذایی اصلی در داخل منزل تامین می شد. برای یکسال نان تهیه می کردند، روغن، گوشت و مواد اصلی را فراهم می کردند و آب از چاه محله شان تامین می شد. اما اگر امروز خدای نکرده مشکلی برای مملکت به وجود بیاید، مردم نیازمندند، چون انبار ندارند، چون ذخیره ندارند و مایحتاجشان را باید روزانه تامین کنند. در واقع می توان گفت که رفتار مردم در 60 سال پیش، مصداق طراحی سیستمی بود به نام اقتصاد پایدار.

این استاد دانشگاه اظهار داشت: ما باید به سمت اقتصاد پایدار برویم. باید به سمتی برویم که معیار وابستگی ما به قدری باشد که با دانش خودمان کشور را اداره کنیم. باید به سمتی برویم که از دانش خودمان نان در بیاوریم و متکی به علم و دانش خودمان باشیم.

وی افزود: ما می توانیم از مهندسی صنایع استفاده کنیم و مدلی را طراحی کنیم که هدف از آن تدوین معیار وابستگی باشد و این معیار هرچقدر به سمتی میل کند که وابستگی ما در صنایع راهبردی و استراتژیک کمتر باشد، ما موفق تر هستیم.

رییس انجمن مهندسی صنایع ایران، اولین مشکل پژوهش در کشور را احساس عدم نیاز به پژوهش دانست و گفت: این بدان معنی نیست که ایرانی ها پژوهش نمی کنند. همه ایرانی ها از کوچکترین فرد ایرانی تا افراد بزرگسال، هر روز در حال تحقیق و پژوهشند. مثلا قشر متوسط جامعه ما در حال تحقیق است که چگونه با زیر یک میلیون تومان درآمد، خودش را با هزینه زندگی بالای یک و نیم تا 2 میلیون تومان تطبیق دهد. اما متاسفانه در برخی جاها این مساله صورت منفی دارد مثل اینکه چطور کم کاری کنند و به موازات آن به کار دیگری بپردازند. در واقع همه در حال تحقیق هستیم منتها تحقیقی که به نفع شخصی خودمان است نه نفع کل مملکت.

سیداصفهانی خاطرنشان کرد: بیشتر تحقیقات اساسی ما از بعد از انقلاب شروع شده است. ما هر موقع که در تنگنا قرار گرفتیم تحقیقات را شروع کردیم و ابتکارات و خلاقیت رشد پیدا کرده است.

وی در پایان افزود: بها دادن به پژوهشگران، دیگر لازمه پیشرفت پژوهش در کشور است. یک پژوهشگر مثل من بعد از سی و چند سال تدریس و پژوهش نباید احساس کند که اگر یک مشکل پزشکی برایش پیش بیاید از کجا باید هزینه آن را تامین کند.

   

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا