ساخت کمپرسور فرآیندی رفت و برگشتی توسط فناوران ایرانی

لطف‌الله میرزایی سازنده این دستگاه در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه در کمپرسورهای رفت و برگشتی صنایع نفت و گاز نیروی محرک کمپرسور توسط الکتروموتور و یا توربین تامین شده و سیستم روانکاری به طور مستقیم یا غیر مستقیم نیروی محرک خود را از میل لنگ کمپرسور تامین می‌کند، گفت: همچنین یک سیستم خنک کننده آبی با نیروی محرک مجزا بحث خنک‌سازی کمپرسور را بر عهده دارد.

وی در ادامه با بیان اینکه در این اختراع سیستم هیدرولیک علاوه بر تامین نیروی محرک کمپرسور نقش روانکاری و خنک‌سازی را به صورتی مطلوب و هماهنگ بر عهده دارد، اضافه کرد: در واقع ضمن ارتقای قابلیت‌های کمپرسور رفت و برگشتی، معایب آن نیز به طور چشمگیری مرتفع می‌شود.

میرزایی اظهارکرد: سیستم هیدرولیک به کار رفته در این اختراع شامل هیدروموتور، هیدروپمپ و شیرآلات سیستم هیدرولیک است که متناسب با طراحی لحاظ شده‌اند. همچنین دراین طراحی متناسب با الحاق سیستم هیدرولیک تغییراتی اساسی در ساختمان کمپرسور اعمال شده است.

وی با بیان اینکه این اختراع در صنایع مختلفی از جمله نفت، ‌گاز، پتروشیمی، ذوب فلزی، هوافضا، سردخانه‌ای و دارویی کاربرد دارد، گفت: شرکت آمریکایی Dresser-Rand ، هفده مدل از کمپرسور رفت و برگشتی را جهت کاربری‌های مختلف تولید می‌کند که این اختراع قابل انطباق و پیاده‌سازی بر روی تمام مدل‌های تولیدی این شرکت است.

مخترع کمپرسور فرآیندی رفت و برگشتی با نیروی محرکه هیدرولیک، از جمله مزیت‌های این اختراع را گسترش حوزه فناوری و ایجاد بازاری جدید برای فناوری هیدرولیک، کاهش مصرف انرژی حداقل به میزان 30 درصد کمتر از مصرف مدل‌های مشابه موجود عنوان کرد.

میرزایی ارتقاء سطح ایمنی کنترل و مسایل مربوط به آن را یکی از شاخص‌های مهم در این طرح عنوان کرد و گفت: ارتقاء سطح روانکاری و بهبود وضعیت روانکاری به ویژه در سرعتهای کم، تنظیم میزان دور در دامنه‌ای گسترده‌تر از نمونه‌های رایج، افزایش طول عمر کمپرسور به دلیل طول عمر بالای قطعات سیستم هیدرولیک از دیگر مزیت‌های این طرح است.

به گفته وی، افزایش طول عمر الکتروموتور با کاهش نیروی مقاوم داخلی ایجاد شده در سیم پیچ الکتروموتور، عدم ضرورت وجود لوله‌ها تیوبینگ در ساختمان کمپرسور که از فناوری ساخت پیچیده‌ای برخوردارند و بهبود وضعیت کنترل و مانیتورینگ از دیگر مزیت‌های این طرح به شمار می‌رود.

میرزایی خاطرنشان کرد: همچنین وجود شیرهای کنترل جریان و فشار نیز سبب آسان شدن وضعیت کنترل و مانیتورینگ این اختراع نسبت به مدلهای رایج آن در بازار می‌شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا