تاثیر جریان خون در افزایش حجم و رشد مغز انسان

تیمی از پژوهشگران دانشگاه آدلاید در کشور استرالیا به سرپرستی دکتر روجر سیمور در حال مطالعه روند رشد مغز گونه های مختلف انسانی از دوران آسترالوپیتیکوس ها تا زمان انسان هوشمند یا هومو ساپینس ها هستند. در این مطالعات، پژوهشگران به بررسی میزان گردش خون در مغز دوازده گونه مختلف انسانی که در آفریقا و آسیا زندگی می کردند، پرداخته اند که بازه زمانی حدود سه و نیم میلیون سال را در بر می گیرد.

این تیم تحقیقاتی برای بررسی دقیق میزان خون رسانی به مغز در گونه های مختلف انسانی، فسیل ها و بقایای باقی مانده از این گونه ها را مطالعه کرده و نسبت به اندازه گیری حفره های پائین جمجمه آن ها که عروق خونی از این طریق وارد مغز می شوند؛ مبادرت نمودند. در ادامه، پژوهشگران با طراحی مدلی هوشمند و از طریق محاسبات پیچیده کامپیوتری توانستند میزان گردش خون مغز هر یک از این گونه ها را تخمین بزنند. نتایج این تحقیقات نشان می دهد که همزمان با رشد مغز انسان میزان گردش خون در مغز به طرز فزاینده ای افزایش پیدا کرده و به طور دقیق همراه با رشد 350 درصدی مغز انسان؛ میزان گردش خون در مغز حدود 600 درصد افزایش داشته است.

پژوهشگران در این رابطه اعتقاد دارند که همزمان با افزایش میزان گردش خون در مغز، سلول های مغزی توانستند مواد مغزی و اکسیژن بیشتری دریافت کنند که این موضوع سبب رشد بیشتر و بیشتر مغز انسان شده است. در جدول ارائه شده توسط دانشگاه آدلاید؛ روند رشد مغز و افزایش جریان خون در گونه های مختلف انسانی مشاهده می شود.

منبع: popsci و archaeology و وبسایت دانشگاه آدلاید