با ورزش حافظه بهتری خواهید داشت

پژوهش ها نشان می دهد که بین سلامت قلب و ریه ، حافظه و قدرت ادراک افراد مسن رابطه ای نزدیک وجود دارد و سلامت قلب و ریه حافظه را در دوران پیری و کهنسالی بهبود می بخشد.

فعالیت بدنی و ورزش های هوازی همچون پیاده روی ، ایروبیک و  ورزش های مشابه به منظور حفظ سلامت قلب و ریه  بسیار ارزان بوده و به آسانی قابل دسترس هستند و با انجام مداوم این فعالیت ها می توان کیفیت زندگی را بهبود بخشیده و زوال ادراک و شناخت را به تاخیر انداخت.

این تحقیقات توسط یک تیم پژوهشی از مرکز پزشکی دانشگاه بوستون ماساچوست ایالات متحده امریکا انجام شده و نشان می دهد سلامت قلب و ریه با افزایش عملکرد اجرایی افراد کهنسال مرتبط است اما این که این رابطه حافظه بلند مدت را نیز در بر می گیرد یا نه به طور کامل مشخص نیست و نیازمند تحقیقات بیشتر و گسترده تری است.

محققان در این پروژه پژوهشی 33 نفر جوان در گروه سنی بین 18 تا 31 ساله و 27 نفر کهنسال مابین سنین 55 تا 82 ساله با طیف گسترده ای از سطوح سلامت قلبی – تنفسی را مورد بررسی و مقایسه قرار دادن . شرکت کنندگان برای ارزیابی عملکرد قلبی – تنفسی مورد تست ورزشی قرار گرفتند و برای ارزیابی و سنجش حافظه نیز آزمایش اعصاب یا نوروسایکولوژی روی آن ها انجام شد. علاوه بر این، شرکت کنندگان مورد آزمایش نوروسایکولوژی استاندارد عملکرد اجرایی و حافظه بلند مدت در یک کار آزمایشگاهی قرار گرفتند که در آن شرکت کنندگان به یادگیری نام شرکت ها مشغول شدند.

در این آزمایش ها پژوهشگران دریافتند که افراد مسن که سطح کارکرد قلبی – تنفسی بالاتری داشته اند به نسبت سایر افراد به نحو بهتری توانستند از عهده سنجش عملکردهای اجرایی بر آمده و عملکردی مشابه افراد جوان تر داشتند.

 واضح است که در  سنجش حافظه بلند مدت جوانان بهتر از افراد کهنسال با وضعیت قلبی – تنفسی خوب عمل می کنند و این افراد نسبت به افراد کهنسال با وضعیت قلبی – تنفسی ضعیف بهتر عمل می کنند. در افراد کهنسال ، سطح آمادگی جسمانی به بهبود عملکرد اجرایی آن ها کمک می کند و سلامت جسمانی با عملکرد حافظه آن ها مرتبط است . قابل توجه است که تناسب اندام و سطح آمادگی جسمانی در افراد جوان هیچ تاثیری در حافظه و یا عملکردهای اجرایی آن ها نخواهد داشت.

بر اساس یافته های محققان می توان گفت که اثر سلامت قلب و ریه به عملکرد اجرایی محدود نمی شود بلکه بر حافظه بلند مدت نیز موثر است.

دکتر اسکات هینز از روانپزشکان دانشکده پزشکی دانشگاه بوستون اعلام کرد که بر اساس یافته های تیم تحقیقاتی ما سلامت قلب و ریه ممکن است زوال ادراک و شناخت مرتبط با سن را کاهش دهد. فعالیت بدنی و ورزش های هوازی همچون پیاده روی ، ایروبیک و  ورزش های مشابه به منظور حفظ سلامت قلب و ریه  بسیار ارزان بوده و به آسانی قابل دسترس هستند و با انجام مداوم این فعالیت ها می توان کیفیت زندگی را بهبود بخشیده و زوال ادراک و شناخت را به تاخیر انداخت.

شرح کامل این پژوهش و نتایج به دست آمده از آن در مجله علم پیری شناسی (Gerontology) به چاپ رسیده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.

 

ترجمه: فاطمه کردی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا