کمیسیون اروپا شرکت اپل را به دلیل فرار مالیاتی، 13 میلیارد یورو جریمه کرد

اسکای نیوز امروز چهارشنبه گزارش داد کمیسیون اروپا این حکم را براساس یافته هایی از بررسی انجام شده در مورد پرداخت غیرقانونی مالیات این شرکت آمریکایی در ایرلند صادر کرد. درسال 2014 میلادی، اپل در این کشور اتحادیه اروپا به ازای هر یک میلیون پوند سود،50 پوند مالیات پرداخته است. 
طبق این گزارش، این اقدام یک کمک غیرقانونی اپل به دولت ایرلند بوده است.نتایج بررسی کمیسیون اروپا نشان داد که شرکت 'های تک' آمریکا می تواند حداقل پنج هزارم از سود فعالیت های اقتصادی اش در اروپا را به عنوان مالیات بپردازد که برابر با 50 پوند در هر یک میلیون پوند سود است. 
'مایکل نونان' وزیر دارایی ایرلند گفت که با این تصمیم اتحادیه اروپا عمیقا مخالف است و در هیات دولت این کشور موضوع درخواست تجدید نظر در مورد این حکم را پیگیری خواهد کرد.
جریمه اعلام شده کمیسیون اروپا برای اپل، نسبت به ادعاهای پیشین قانونی دراین زمینه 40 برابر بیشتر بوده است.
طبق این حکم، کشورهای عضو اتحادیه نباید این میزان مالیات را افزایش دهند.
علاوه براین، 'مارگارت وستاگر' کمیسیونر اروپا دراین زمینه گفت که اپل نمی تواند منافع ناشی از مالیات را صرفا به برخی از شرکت های منتخب خود اختصاص دهد زیرا این موضوع خلاف فوانین مالی این اتحادیه است.
بررسی کمیسیون اروپا حاکی است اپل مالیات خود را به تعدادی از روسای شرکت های فناوری در ایرلند پرداخت کرده که این شرکت ها غیرواقعی بوده و کارمند و فعالیت واقعی نداشته اند. همچنین، این پرداخت برخلاق قوانین مالیاتی ایرلند بوده است.
طبق این گزارش، یک شرکت تابعه اپل در ایرلند که در سال 2003 مبلغ یک درصد از سودش را مالیات می داده، در سال 2014 این رقم به پنج هزارم سود کاهش داده است.
'تیم کوک' مدیراجرایی اپل نیز در این زمینه گفت: این حکم یک اثر 'عمیق و مضر' در سرمایه گذاری و ایجاد شغل در اروپا خواهد داشت و این شرکت تمام مالیات درنظر گرفته شده در کشورها را پرداخت کرده است.
شرکت های چندملیتی آمریکایی ضمن انتقاد از این رویه کمیسیون اروپا، این اقدام را سرکوب مالی شرکت های آمریکایی و هدف گیری علیه آنها دانسته اند.
به گزارش ایرنا،  برخی شرکت های دیگر آمریکایی در اروپا مانند آمازون و شرکت زنجیره ای فست فود مک دونالد در لوکزامبورگ، به پرداخت مالیات بیشتر جریمه شدند. شرکت زنجیره ای قهوه استارباکس نیز به پرداخت 30 میلیون یورو (26 میلیون پوند) مالیات در هلند جریمه شده است. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا