آزمون آلرژی به مواد غذایی از طریق آزمایش خون

بر اساس یک مطالعه جدید، نوعی آزمایش جدید خون می‌تواند پیش‌بینی کند که چه کسی نسبت به مواد غذایی، واکنشهای آلرژیک شدید خواهد داشت.

پزشکان برای تشخیص آلرژی نسبت به مواد غذایی، معمولا از دو آزمون استفاده می‌کنند: یکی استفاده از نمونه پوست افراد یا آزمایش خون که نوعی پروتئین ساخته شده توسط سیستم ایمنی بدن را اندازه می‌گیرد و دیگری آزمایشی است که در آن تحت نظر پزشک به بیماران غذاهایی با ماده حساسیت زا داده می‌شود تا علائم و نشانه‌های آلرژی بررسی شود. اما هیچکدام از این روشها نمی‌توانند شدت واکنشهای آلرژیک را پیش‌بینی کنند.

در مطالعه جدید، پژوهشگران با شمارش تعداد بازوفیل های موجود در مقدار کمی نمونه خون، توانستند به درستی، شدت واکنش های آلرژیک را تعیین کنند. بازوفیل نوعی سلول ایمنی است که در مجاورت مواد غذایی فعال می‌شود. این روش جدید نسبت به روش های استاندارد قبلی راحت‌تر است و به سرعت نتیجه آزمایش را ارائه می ‌دهد.

محققان برای مقایسه روش های مختلف تشخیص آلرژی، 67 فرد 12 تا 45 ساله را  با دو آزمون مورد بررسی قرار دادند. یکی از طریق مصرف مواد آلرژی‌زا مانند دارونما، بادام‌زمینی، ماهی و کنجد و دیگری با شمارش بازوفیل فعال شده در نمونه خون افراد. آزمایش طوری صورت گرفت که نه محققان و نه خود افراد نمی‌دانستند که چه کسی دقیقا چه غذایی مصرف کرده است. نتایج به‌دست آمده از هر دو آزمایش یکسان بود. اما شمارش بازوفیل توانسته بود حتی شدت آلرژی افراد را نیز پیش‌بینی کند.

آزمایش شمارش بازوفیل فعال شده در حال حاضر تنها جنبه پژوهشی دارد.

این پژوهش در نشریه Annals of Allergy, Asthma & Immunology منتشر شده است. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا