برای درک گرد بودن زمین باید تا چه ارتفاعی بالا رفت؟

امروزه همه ما می دانیم که زمین، شکلی کروی داشته و با ارتفاع گرفتن از سطح آن می توان گردی زمین را مشاهده کرد. با این وجود باید از خود یک سوال ویژه را بپرسید: چند نفر از شما در شرایطی به غیر از سوار بودن بر هواپیما توانسته اید تا این گرد بود زمین را درک کنید؟ پاسخ به این سوال احتمالا کمتر از یک درصد را شامل خواهد شد زیرا بر اساس تحقیقات جدید دانشمندان، برای مشاهده چنین چیزی باید تا ارتفاع بسیار زیادی از سطح کره زمین فاصله گرفت.

دانشمندان معتقدند که برای مشاهده گرد بودن زمین می بایستی تا به اندازه 35 هزار پا یا 10 هزار و 600 متر از سطح زمین بالاتر بروید.

دانشمندان معتقدند که برای مشاهده گرد بودن زمین می بایستی تا به اندازه 35 هزار پا یا 10 هزار و 600 متر از سطح زمین بالاتر بروید. این رقم به واسطه محاسبات دقیق بر پایه تحقیقات دانشمندان در زمینه علوم بصری ممکن شده است ولی برای دیدن چنین چیزی تنها رفتن به آن ارتفاع کافی نیست.

برای مشاهده گردی زمین علاوه بر ارتفاع یاد شده، می بایستی زاویه دید گسترده ای داشته باشید که دانشمندان حداقل این میزان را 60 درجه اعلام کرده اند. به این ترتیب اگر زمین پیش روی شما یک کوه بزرگ باشد، بازهم قادر به درک گرد بودن زمین نخواهید بود.

البته هنوز یک راه دیگر برای مشاهده گرد بودن زمین وجود دارد که نیازی به پرواز نخواهد داشت. این روش که توسط یونانیان باستان نیز مورد استفاده قرار می گرفته است، شامل مشاهده خط افق در دریا است. با مشاهده کشتی هایی که در خط افق در دریا از دید شما محو می شوند می توانید به سادگی با یک استدلال منطقی درک کنید که زمین گرد است. بدنه این کشتی ها سریع تر از دکل اصلی آنها از دید خارج می شود و این امر به دلیل کروی بودن زمین به چشم می آید.

منبع: howitworksdaily

ترجمه: آناهیتا عیوض خانی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

‫7 دیدگاه ها

  1. چرا وقتی به همون کشتی که در دریا زودتر از دکلش از دید خارج شده با دوربین نگاه میکنیم همه کشتی قابل دیدن میشه؟ تاجاییکه میدونیم مایعات بصورت تراز قرار میگیرند مگه میشه اب اقیانوس از حالت صافی دربیاد و بصورت قوس دار قرار بگیره؟

  2. اول اینکه طبق نظر دوستمون کافیه با دوربین ب همون کشتی ناپدید شده در افق نگاه کنیم چطوره ک دیده میشه؟ نکنه دوربین انحنا رو رد میکنه؟ بعد هم سطح آب در هر حالتی قرار بگیره ترازه حالا تو.هر ظرفی چطور قبول کنیم زمینی ک هفتاد درصد اون آب هست! این آب باید سطح زاویه دار از 90درجه تا 180یا 250درجه چرخش داشته باشه اصلن شدنیه؟

  3. بابا شما ها دیگه چه مخهایی هستید نابغه ها ی وقت اطراف امیکا و انطرف ها نرید میدزدنتون
    بابا شما وقتی ماه گرفتگی میشه رو نمیبینید سایه کره زمین روی ماه مگه گرد نیست اخه

  4. سلام
    استدلال گرد بودن کره ی زمین در سال های ۱۷۹۸میلادی در یونان در شهر باستانی شترخوار توسط گالیچه اثبات شد و در همانجا بود که فرعون فرمانروای مصر دستور اختراع تلویزیون را داد و در همین حال بود که پراید اختراع شد و کم کم از قیمت ۱ تومن به ۴۰ تومن رسید و با آپشنهای گوناگون و مدلهای ۱۳۱ ۱۳۱ ۱۳۳ ۱۵۹ ۱۷۰ ۱۹۰ ۳۰۰ و در نهایت ۱۰۰۰ اختراع شد. سمند و ۲۰۶ و ۲۰۷ و پرشیا هم گرون شده. توروخدا ارزون کنید بخریم سوار شیم بریم شمال لب دریا ببینیم کشتیا چجوری محو میشن و متوجه گرد بودن زمین بشیم. قول میدیم با دوربین نیگا نیگا نکنیم که شک کنیم گرده یا نه. مرگ بر آمروکا‌ صدام یزید کافر.

  5. آب دریا کروی میشه بدیل جاذبه زمین.
    به نظر من آبی هم که توی لیوان قرار داره سطحش به اندازه قطاع کوچکی از کره زمین منحنیه اما چون زمین نسبت به ما خیلی بزرگتره این انحنا قابل درک نیست.
    دوستان نقشه بردار از ابزاری به اسم ژالون برای برداشت نقاط روی زمین استفاده میکنن تا قوس زمین مانع برداشت نقاط نشه

  6. اگر پایین رفتن کشتی و قایق به دلیل کروی بودن زمین باشه، بایستی دکل اون قایق زاویه دار بشه و فرو بره..درصورتی که اینطور نیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا