روباتها در پیش بینی اتفاقات توانمند می شوند

کودکان به سرعت یاد می گیرند که درصورت سقوط یک لیوان آب از روی میز چه اتفاقی خواهد افتاد اما روباتها چنین توانایی ندارند.

محققان انستیتو هوش مصنوعی آلن در سیاتل آمریکا به سرپرستی دکتر روزبه متقی برنامه رایانه ای ارایه کرده اند که نشان می دهد ماشین آلات چگونه به درک نسبتا درستی درباره رفتار اشیاء در فرآیندهای مختلف واکنش نشان می دهند. به بیان ساده تر می توان گفت محققان تلاش می کنند تا روباتها را به سطحی از توانمندی برسانند که بتوانند همانند کودکان پیش بینی درستی درباره سقوط یک لیوان آب انجام دهند.

این نوآوری که مورد توجه دانشمندان علوم روباتیک و هوش مصنوعی در سراسر جهان قرار گرفته است این امکان را به آنها می دهد تا فناوریهای جدیدی در عرصه روباتیک ارایه کنند. حالا آنها می توانند روباتها و ماشین آلاتی بسازند که خطای کمتری بروز دهند. اما نکته امیدوارکننده این نوآوری در آن است که طراحی خودروهای خودرانی که در محیطهای ناآشنا بهترین مسیریابی را داشته باشند دیگر کار دشواری نخواهد بود.

دکتر متقی در این پروژه با تنی چند از محققان عرصه روباتیک و هوش مصنوعی همکاری داشته است. سیستمی که این

محققان ارایه کرده اند نتیجه گیریهای منطقی درباره ویژگیهای فیزیکی یک صحنه خاص را با استفاده از ترکیبی از یادگیری ماشینی و مدلسازی سه بعدی انجام می دهد. این نوآوری کارایی بسیار زیادی در فناوری روباتیکی خواهد داشت به طوریکه استفاده از آن در روباتهایی که به درک سریع از یک صحنه خاص نیاز دارند به شدت مورد توجه دانشمندان این عرصه قرار گرفته است.

این پروژه بخشی از یک تلاش بزرگ موسوم به Project Plato است که هدف آن مجهز کردن ماشین آلات به هوش بینایی است که بتوانند از این طریق فراتر از تشخیص اشیاء و تقسیم بندی کردن آنها عمل کنند.

منبع: technologyreview