کشف قدیمی‌ترین شواهد از سرطان پستان در اسکلت زن مصری

به گزارش ایسنا، ممدوح الدماطی، وزیر آثار باستانی مصر اظهار کرد: استخوان‌های این زن که در اواخر ششمین سلسله فراعنه زندگی می‌کرده، زوال فوق‌العاده زیادی را نشان داده است. بررسی بقایای اسکلت این زن، نشان‌دهنده آسیب مخرب معمولی است که توسط گسترش سرطان پستان (متاستاز شدن) ایجاد شده است.

 

امروزه اگرچه سرطان به عنوان یکی از دلایل اصلی مرگ در جهان شناخته شده، اما در مقایسه با بیماری‌های دیگر تقریبا در سوابق باستان‌شناسی غایب است. این امر منجر به ظهور این ایده شده که سرطان‌ها بیشتر با شیوه زندگی مدرن و همچنین زندگی طولانی‌مدت‌تر انسان مرتبط هستند.

 

اما یافته‌های جدید در کنار شواهد کشف شده توسط محققان انگلیسی در سال گذشته از سرطان متاستاز در یک اسکلت 3000 ساله در سودان جدید نشان می‌دهد که در زمان‌های قدیم نیز سرطان در دره نیل وجود داشته است.

 

به گفته تیم باستان‌شناسان اسپانیایی، زن مصری یک اشراف‌زاده اهل پیلی در جنوب مصر بوده که بقایای وی در گورستان Qubbet el-Hawa شرق استان اسوان در جنوب مصر کشف شده است.

 

به گفته آژانس تحقیقات سرطان سازمان جهانی بهداشت، موارد جدید ابتلا به سرطان در سال 2012 به حدود 14 میلیون در سال افزایش پیدا کرده که طی 20 سال به 22 میلیون خواهد رسید.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا