توسعه واحد ثبت ایده های صندوق حرکت در مسیر تولید ثروت است

نصرت الله ضرغام ضمن بازدید از دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی و شرکت در مراسم جشن دانش آموختگی مقاطع مختلف این دانشگاه از نزدیک با طرح های در دست اقدام و برنامه های پژوهشی این مراکز تحقیقاتی آشنا شد.ضرغام با اشاره به تاریخچه ای از روند تشکیل بنیاد علم ایران و تغییر نام آن از 'صندوق' به 'بنیاد' افزود: سال 82 با هدف توسعه فعالیت های علمی و پژوهشی کشور بنیاد تاسیس شد که پس از مطالعه و تحقیق در زمینه فعالیت 24 بنیاد از سایر کشورها اساسنامه آن تنظیم شد در واقع وظیفه بنیاد تقویت زیرساخت های پژوهشی است که در همین راستا طرح های ملی را برای انجام حمایت می کند.

رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی ادامه داد: راه اندازی کرسی های پژوهشی در بنیاد ملی علم ایران یکی از اقدامات صندوق است که سبب تولید علم، دانش فنی، ساخت محصول، دریافت جایزه بین المللی و کتاب شده است. کرسی های پژوهشی به مدت 10 سال و هر سال 50 میلیون تومان به سرآمدان هر رشته اعطا می شود.
به گفته وی،صندوق تا کنون 46 کرسی پژوهشی اعطا کرده است. هر صاحب کرسی میتواند از 2 استادیار جوان و 2 پژوهشگر پسا دکتری نیز به عنوان همکار استفاده کند. در واقع از طریق کرسی های پژوهشی انسانهای فرهیخته و دانشمند را انتخاب کرده و با منابعی که در اختیارشان گذاشته می شود و آزادی عمل این افراد به امور پژوهشی می پردازند.
عضو هیات علمی دانشگاه تهران تامین منابع مالی مربوط به ثبت اختراع را از دیگر اقدامات بنیاد دانست و عنوان کرد: صندوق اختراعات مخترعین ایرانی را در خارج از کشور ثبت می کند، 70 درصد ثروت کشورهای پیشرفته سرمایه های فکری آنها است در این راستا تشکیل واحد ایده پردازی یکی از اقدامات جدید بنیاد است تا از دوران دانش آموزی ایده ها به درستی مدیریت شوند.
ضرغام با بیان اینکه بودجه تحقیقاتی سازمان ها و وزارتخانه ها محدود است پس باید با امکانات فعلی و همچنین با افزایش منابع بتوانیم پژوهشگران کل کشور را حمایت کنیم، افزود: بنابراین با دو شرط اساسی مشخص کردن اولویت های تحقیقاتی و بکارگیری نتایج آن در جامعه می توانیم با وزارتخانه ها همکاری داشته باشیم.
وی تصریح کرد: امیدواریم در آینده با توسعه واحد ثبت ایده، ایده ها و یافته های علمی را به ثروت تبدیل کنیم در واقع ما کمک می کنیم تا ایده های خوب به عمل و فعالیتهای تجاری موفق تبدیل شوند. همگی اذعان داریم نیروی انسانی و پژوهشگران ثروت کشور محسوب می شوند که از طریق مراکز علمی به شکوفایی می رسند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا