رتبه اول جهان را از نظر کیفیت مقالات داریم

با وجود رشد علمی چشمگیر کشور در طی یک دهه گذشته، اما به نظر می رسد در سال های اخیر، شتاب رشد علمی تا اندازه ای کاهش یافته است. این در حالی است که مقام معظم رهبری، همواره بر افزایش شتاب رشد علمی کشور تاکید کرده اند.

بی تردید دستیابی به رتبه های برتر علمی جهان، رقابت ها برای دستیابی به جایگاه بالاتر و رشد علمی بیشتر را دشوار می کند اما با برنامه ریزی و سیاستگذاری درست، می توان مانع از کاهش شتاب رشد علمی کشور شد. قطعا یکی از مهم ترین این سیاست ها، افزایش سهم بودجه پژوهشی از GDP است که در دستور کار دولتمردان قرار دارد.     

وحید احمدی؛ معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در این ارتباط به خبرنگار سیناپرس گفت: ما همچنان شاهد رشد علمی در کشور هستیم به این معنی که مثلا در آمار پایگاه ISI برای 2 سال قبل رتبه 21 جهان را داشتیم حال آنکه در سال 2015 به رتبه 19 ارتقا پیدا کردیم. البته برای امسال که هنوز به پایان نرسیده و آمارش کامل نیست و بنابراین نمی توان به آن استناد کرد، رتبه 16 را داریم.

وی با بیان اینکه ما از نظر تعداد مقالات رشد داشته ایم، تصریح کرد: فرمایش مقام معظم رهبری معطوف به شتاب رشد علمی است و ما قطعا می بایست شتاب بیشتری در این زمینه داشته باشیم. اما یک واقعیت وجود دارد که وقتی شما به رتبه های برتر علمی در جهان دست می یابید، رقیبانتان سرسخت تر می شوند. لذا نمی توان یکباره 10 پله ترقی کرد. یعنی اگر ما از رتبه سی ام جهان به رتبه بیست و یک رسیدیم، امکان اینکه در سال بعد دوباره 10 پله ارتقا پیدا کنیم بسیار ضعیف است.

احمدی با اذعان بر اینکه ما می پذیریم که بایستی رشد علمی بیشتری داشته باشیم، خاطرنشان کرد: خوشبختانه مطابق آمار ISI در سال 2015 نسبت به سال 2014 دومین نرخ رشد علمی در جهان بعد از کشور روسیه را داشتیم. این نشان می دهد که از نظر کمی همچنان رشد داریم.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری  ادامه داد: از نظر کیفیت مقالات هم که منظور از آن میزان استناد به مقالات و نیز تعداد مقالات در یک درصد مقالات برتر دنیا است، رتبه اول را داریم.

وی عنوان کرد: ما حتما می بایست تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر افزایش شتاب رشد علمی را دنبال بکنیم و در این راستا گام برداریم. اما بخشی از این کاهش شتاب هم طبیعی است. مثلا اگر کشور آمریکا را در نظر بگیرید، الان نرخ رشد علمی اش منفی است. برای اینکه وقتی این کشور جزو سه کشور برتر جهان است، امکان تغییر چندانی در سال های بعد برایش وجود ندارد. در چنین شرایطی باید این توان را داشته باشید که در همان جایگاه، پایدار باقی بمانید.

مطابق آمار ISI در سال 2015 نسبت به سال 2014 دومین نرخ رشد علمی در جهان بعد از کشور روسیه را داشتیم. این نشان می دهد که از نظر کمی همچنان رشد داریم

احمدی در پاسخ به این پرسش که تاکنون چه میزان از یک درصد GDP برای بودجه پژوهش امسال تحقق پیدا کرده است؟ گفت: برای سال جاری هنوز عددی که بتوان به آن استناد کرد، در اختیار نیست اما چون تخصیص منابع هنوز به طور کامل صورت نگرفته است و به دلیل وجود مشکلات مالی، تنگناهایی داریم، باید ببینیم در ماه های آینده، چه مقدار از بودجه پژوهش محقق می شود.

وی در پایان تاکید کرد: برآور ما این است که بودجه پژوهشی امسال نسبت به سال های قبل بهتر خواهد بود و حتی اگر به یک درصد GDP هم نرسد، در مقایسه با سال های گذشته بیشتر خواهد بود.     

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا