دانشگاه علم و فرهنگ سد شکن و پیشگام تحول در آموزش عالی

دکتر محمدحسین ایمانی خوشخو در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به تاسیس دانشگاه علم و فرهنگ توسط جهاد دانشگاهی اظهار کرد: هدف جهاد دانشگاهی از ورود به حیطه آموزش عالی این بود که  الگوی جدید که تلفیقی از آموزش و پژوهش در این حوزه است، را ارائه نماید.

 

رئیس دانشگاه علم و فرهنگ با بیان اینکه  در چند سال اخیر به دلیل سیاست‌های گسترش کمی آموزش عالی، فارغ‌التحصیل بیکار در جامعه افزایش یافته‌است، اظهار کرد: همین امر باعث کاهش انگیزه داوطلبان تحصیلات دانشگاهی شده است، از طرف دیگر دانشگاه‌ها عقیده دارند که اشتغال فارغ‌التحصیلان در حیطه کاری آنها نیست و دستگاه‌های دیگر باید این امر را برعهده بگیرند. این در حالی است که دانشگاه‌های بزرگ دنیا این عقیده را ندارند و سعی می‌کنند دانشجویان ماهر تربیت کنند. در واقع دانشگاه‌های کشورهای توسعه یافته دانشگاه‌های نسل سوم هستند که علاوه بر آموزش و پژوهش به کارآفرینی نیز توجه دارند. دانشگاه علم و فرهنگ در راستای تحقق دانشگاه نسل سوم و کار آفرین در طی سال‌های اخیر سعی نموده است دست یابی به دانشگاه کار آفرین و نسل سومی را در دستور کار خود داشته باشد.

 

 توجه به توانمندسازی و مهارت افزایی دانشجویان علم و فرهنگ

دکتر ایمانی خوشخو با تاکید بر اینکه در دانشگاه علم و فرهنگ به کارآفرینی و مهارت افزایی دانشجویان توجه خاصی از سوی گروه های آموزشی صورت می پذیرد، گفت: در دانشگاه علم و فرهنگ سعی می‌شود که دانشجو در حین تحصیل توانمند شده و مهارت های شغلی و بازار کار را فرا گیرد. برا ین اساس همه دانشجویان این دانشگاه متناسب با رشته تحصیلی خود در دوره ها، کارگاه ها و کلاس های تعریف شده از سوی گروه‌های آموزشی شرکت می‌کنند و ضمن کسب مهارت‌های لازم موفق به کسب مدارک معتبر مربوط نیز می شوند.

  تاسیس بنیاد توسعه کسب و کار در دانشگاه علم و فرهنگ

وی با تاکید بر اینکه یکی از اهداف دانشگاه علم و فرهنگ، پیوند دانشجویان با محیط کار است، افزود: این دانشگاه سعی می‌کند از هر گروه آموزشی یک محصول داشته باشد. بنابراین گروه‌های آموزشی در این دانشگاه صرفاً وظایف آموزشی ندارند. برای مثال گروه طراحی لباس دانشگاه علم و فرهنگ، لباس کودک طراحی کرده و با همکاری گروه طراحی مذکور را به مرحله تولید و بازاریابی رسانده است.

رئیس دانشگاه علم و فرهنگ ادامه داد: مجموعه فعالیت‌های مشابه در گروه‌های آموزشی مختلف با مشارکت اساتید، دانشجویان و دانش آموختگان که در حال حاضر بالغ بر 15 مرکز است منجر به ایجاد بنیادی تحت عنوان بنیاد توسعه کسب و دانشگاه علم و فرهنگ شد و پیش‌بینی می‌شود با توجه به استقبال بسیار خوبی که از سوی اساتید و دانشجویان از این حوزه شده است تا یک سال آینده 30 مرکز به این بنیاد اضافه شود.

وی همچنین در خصوص ساختار حمایتی دانشگاه از این مجموعه ها گفت: هر گروه آموزشی که در این بنیاد فعالیت می کند میزان کمی از درآمد خود را در ازای امکانات و فضایی که دانشگاه در اختیار آنها می‌گذارد به دانشگاه پرداخت می‌کنند و بقیه درآمدهای حاصله متعلق به خودشان است.

 تاسیس رشته‌های میان‌رشته‌ای در دانشگاه علم و فرهنگ

دکتر ایمانی خوشخو در ادامه با بیان اینکه یکی از اقدامات دانشگاه علم و فرهنگ تاسیس رشته‌های میان‌رشته‌ای و موردنیاز جامعه است، گفت: با توجه به توسعه روز افزون فناوری‌های نوین، فضای مجازی و حقوق مالکیت فکری و نیاز دستگاه قضایی به حوزه های تخصصی در این خصوص، گروه حقوق و MBA دانشگاه علم و فرهنگ رشته‌ای به نام "حقوق تجارت الکترونیک" در مقطع کارشناسی ارشد تدوین و به وزارت علوم ارائه کرده که با توجه به حمایت وزارت علوم از حرکت‌های نو، این رشته پیشنهادی خیلی زود مصوب شد و در حال حاضر در دانشگاه دایر بوده و دانشجو پذیرش می‌کند.

وی همچنین از راه‌اندازی رشته" اوقات فراغت" در دانشگاه علم و فرهنگ خبر داد و افزود: کشورهای پیشرفته چنین رشته‌ای را تدوین کردند و پس از بررسی‌های انجام شده متوجه شدیم که کشور ما نیز به تربیت متخصصانی درچنین رشته‌ای نیاز دارد به همین دلیل دانشگاه علم و فرهنگ پس از مذاکرات انجام شده با وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و ورزش و جوانان آمادگی خود را از راه‌اندازی چنین رشته‌ای اعلام کرد، همچنین این دانشگاه از سال گذشته در 3 گرایش "اقتصاد اوقات فراغت"، "فرهنگ اوقات فراغت" و "مدیریت اوقات فراغت" پذیرش دانشجو دارد.

دکتر ایمانی خوشخو با تاکید بر اینکه بیشتر دانشگاه‌های کشور با پدیده صندلی خالی مواجه هستند اظهار داشت: در دانشگاه علم و فرهنگ صندلی خالی وجود ندارد و شاید دلیل اصلی آن تاکید بر حفظ کیفیت آموزشی و رعایت مقررات، ضوابط  و استانداردها و همچنین توجه به اشتغال و آینده شغلی دانشجویان از سوی گروه‌های اموزشی می‌باشد. در این راستا سعی می‌شود از بهترین اساتید برای تدریس در دانشگاه دعوت شود. طبق آمار سال گذشته 29 درصد دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه علم و فرهنگ در مقطع ارشد در دانشگاه‌های دولتی مطرح و شاخص پذیرفته شده‌اند.

اقدامات دانشگاه علم و فرهنگ در زمینه توسعه روابط بین‌الملل

وی در ادامه با اشاره به اقدامات دانشگاه علم و فرهنگ در زمینه توسعه روابط بین‌الملل گفت: روابط بین‌الملل در چند سال اخیر در دانشگاه علم و فرهنگ توسعه یافته است. در این راستا از مهرماه فراخوان برگزاری دوره‌های مشترک و پذیرش دانشجو  با دانشگاه‌های معتبر انگلستان و مالزی اعلام خواهد شد. در این دوره‌های مشترک نیمی از واحدهای درسی در دانشگاه علم و فرهنگ و نیمی دیگر از واحدهای درسی در دانشگاه‌های مالزی و انگلستان برگزار می‌شود و اساتید نیز مشترک بوده و مدرک مشترک نیز ارائه خواهد شد. البته همه تعاملات بین‌المللی دانشگاه علم و فرهنگ کاملا دوسویه است.

تاسیس مدرسه هتلداری (هتل اسکول) در دانشگاه علم و فرهنگ

دکتر ایمانی خوشخو در ادامه از تاسیس مدرسه هتلداری (هتل اسکول) در دانشکده گردشگری دانشگاه علم و فرهنگ خبر داد و گفت: دانشگاه علم و فرهنگ دارای رشته‌ هتل‌داری است و از آنجا که این رشته‌ دارای واحدهای عملی هستند دانشجویان آن باید برای آموزش عملی به هتل‌ها مراجعه کنند. بنابراین دانشگاه علم و فرهنگ تصمیم به تاسیس محلی برای آموزش‌های عملی هتلداری گرفته است که پس از اتمام ساخت و ساز این ساختمان جدید آماده بهربرداری خواهد شد.

 تشکیل دپارتمان نفت و گاز در دانشگاه علم و فرهنگ

وی با اشاره به اعلام نیاز وزارت نفت به متخصص در رشته های حقوق نفت و ‌گاز و مهندسی ایمنی گفت: با توجه به نیاز وزارت نفت ، پس از ایجاد دپارتمان نفت و گاز، در رشته حقوق نفت و گاز در مقطع کارشناسی ارشد و مهندسی ایمنی در مقطع کارشناسی مجوز پذیرش دانشجو اخذ و از مهر ماه جاری پذیرش دانشجو خواهیم داشت.

تشکیل اولین دانشکده فرهنگ در کشور در دانشگاه علم و فرهنگ

رئیس دانشگاه علم و فرهنگ از قول مساعد وزیر علوم برای صدور مجوز مقطع دکتری رشته سیاست‌گذاری فرهنگی در دانشگاه علم و فرهنگ خبر داد و گفت: در حال حاضر دانشگاه در 3 رشته مرتبط با حوزه فرهنگ شامل مدیریت فرهنگی درمقطع کارشناسی، مطالعات فرهنگی و مطالعات اوقات فراغت در مقطع کارشناسی ارشد فعال است و امید است با صدور مجوز رشته دکتری سیاست گذاری فرهنگی شاهد راه اندازی اولین دانشکده فرهنگ کشور باشیم.

 تاسیس پارک علم و فناوری‌های نرم و هویت‌سازی

دکتر ایمانی خوشخو در ادامه از تاسیس پارک علم و فناوری‌های نرم و هویت‌سازی در دانشگاه علم و فرهنگ خبر داد و گفت: این پارک با همکاری جهاد دانشگاهی تاسیس خواهد شد. درخواست ایجاد آن به وزارت علوم ارسال شده و وزیر علوم قول مساعدت داده است. در این پارک به مباحث مربوط به علوم انسانی و فرهنگ، صنایع فرهنگی، تبدیل فعالیت‌های حوزه مجازی به فن، مهندسی فرهنگی و غیره پرداخته می‌شود.

 فعالیت‌های دانشگاه علم و فرهنگ در زمینه فرهنگی

وی در ادامه با تاکید بر اینکه معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم دانشگاه علم و فرهنگ را در زمینه‌های فرهنگی الگو می‌داند، افزود: عمده امور فرهنگی دانشگاه برعهده دانشجویان است. دانشگاه علم و فرهنگ نزدیک به 40 انجمن و کانون فرهنگی دارد و برگزاری آیین دانش‌آموختگی، کسب مقام در مسابقات فرهنگی، برگزاری یادواره شهدای مدافع حرم، تاسیس مرکز استعدادیابی علمی و ورزشی، برگزاری اولین جشنواره فرهنگی رویش، اجرای توانمندسازی فرهنگی دانشجویان و غیره از فعالیت‌های شاخص دانشجویی فرهنگی دانشگاه علم و فرهنگ است.

رئیس دانشگاه علم و فرهنگ با بیان اینکه در هیچ کشور پیشرفته‌ای بین دانشگاه و جامعه فاصله وجود ندارد، گفت: باید تحولی در آموزش عالی رخ دهد در غیر این صورت دانشگاه‌ها تعطیل می‌شوند. دانشگاه علم و فرهنگ و جهاد دانشگاهی در بسیاری از امور سدشکن بوده وامید داریم در تحول آموزش عالی نیز پیشگام باشیم.

دکتر ایمانی خوشخو در پایان ضمن اشاره به برگزاری همایش اقتصاد مقاومتی و اموزش عالی در سال جاری با هماهنگی و همکاری دستگاه های ذی ربط و اساتید برجسته این حوزه در سال جاری،  توجه به برگزاری همایش های ملی و بین المللی منتج به نتایج کاربردی در دانشگاه اشاره کرد و افزود: در طی 2 سال گذشته بیش از 9 همایش ملی و بین المللی در دانشگاه برگزار شده که خوشبختانه همه آنها منتج به اقدامات کاربردی و مفید و مورد نیاز کشور شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا