کاهش 28 درصدی تولید گازهای گلخانه ای در آمریکا

دولت ایالات متحده آمریکا روز گذشته در بیانیه ای رسمی از تعهد خود نسبت به انجام اقدامات لازم جهت کاهش تولید و انتشار گازهای گلخانه ای خبر داد . بر این اساس ، دولت امریکا که یکی از مهمترین و اصلی ترین دولت های تولید کننده آلاینده های جوی در جهان محسوب می شود ، خود را ملزم به کاهش 26 تا 28 درصدی آلاینده های جوی تا سال 2025 کرده است . این قانون در پی کنفرانس سال گذشته سازمان ملل متحد که در شهر پاریس برگزار شده بود ، اتخاذ شده است .

در همین راستا روز سه شنبه بریان دیسه Brian Deese مشاور ارشد کاخ سفید اعلام کرد : رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا در حین بازدید از کشور چین در سال گذشته میلادی در راستای اهمیت کاهش میزان تولید جهانی آلاینده های جوی ، لایحه ای تهیه کرد که بر اساس آن این کشور به سازمان ملل ، متعهد شده است تا در راستای کنوانسیون تغییرات آب و هوائی سازمان ملل متحد نسبت به کاهش تولید آلاینده های جوی اقدام کند .  

گفتنی است کشور چین بیشترین میزان تولید گازهای گلخانه ای و آلاینده های جوی در جهان را به خود اختصاص داده است. این کشور به تنهائی نیمی از گازهای آلاینده  دنیا را تولید می کند . آمریکا نیز با تولید بیشترین میزان آلاینده های جوی پس از چین در میان کشورهای اصلی تولید کننده دی اکسید کربن قرار دارد.  بر اساس آمارهای جهانی ، تنها 24 کشور از میان دویست کشور دنیا در سال گذشته توانسته اند روند تولید گازهای آلاینده خود را کنترل کرده و به رشد منفی برسانند که در این میان بیشترین تلاش و بهبود کاهش تولید کربن در کشور اسپانیا دیده می شود. این  گزارش همچنین اضافه می کند که در هر ثانیه نزدیک به 3 میلیون کیلو گرم دی اکسید کربن در سراسر دنیا تولید و وارد جو می شود.

عمده ترین گازهای گلخانه ای که ناشی از فعالیت های صنعتی بشر هستند عبارتند از : گاز نیتروز اکساید

،بخار آب، دی‌اکسید کربن، متان و اوزون . در این میان سهم دی اکسید کربن از سایر عوامل ذکر شده بیشتر است که این گاز عموما ناشی از احتراق سوخت های فسیلی است.  آمارهای بین المللی حاکی از این موضوع است که کشورهای چین، آمریکا و هندوستان تاکنون بیشترین سهم را در تولید آلاینده های جوی و کربن در دنیا داشته اند.

آمارهای بین المللی نشان دهنده تزریق بیش از 39.8 میلیارد تن گاز دی اکسید کربن به اتمسفر کره زمین طی سال گذشته است. بیشترین منابع تولید این میزان گازهای آلاینده ، سوخت های فسیلی مانند نفت ، زغال سنگ و گاز گزارش شده است. این آمار در مقایسه با سال قبلی رشدی 2.3 درصدی نشان می دهد که این موضوع به معنی تولید 778 میلیون تن گاز دی اکسید کربن بیشتر در مقایسه با سال گذشته است.

Glen Peters دانشمند نروژی و یکی از اعضای تیم پژوهشی بین المللی که وظیفه بررسی و تحلیل سالانه آلاینده های جوی را بر عهده دارد در این زمینه اعلام کرد: قطعا بشریت در مسیر اشتباهی گام بر می دارد. ما برای حفظ بقای محیط زیست سیاره مان باید تصمیمی قاطعانه مبنی بر توقف روند فعلی تولید گازهای آلاینده اتخاذ کنیم .

نتایج جدیدترین تحقیقات این تیم پژوهشی که  دیروز در ژورنال های علمی  Nature Geoscience   و  Nature Climate Change  به چاپ رسید نشان می دهد که دی اکسید کربن ، اصلی ترین دلیل افزایش دما در سطح کره زمین محسوب شده و وجود این گاز سبب محبوس شدن حرارت در سطح می شود.  تقریبا تمام گاز دی اکسید کربن تولید شده در دنیا ناشی از فعالیت های انسانی است و متاسفانه میزان تولید دی اکسید کربن در سال گذشته نسبت به سال پیشین دو و نیم درصد افزایش داشته است.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا