اقدامات دولت برزیل جهت حفظ اکو سیستم آمازون

سازمان غیر دولتی اینفو آمازونیا non-governmental organization InfoAmazonia که از سازمان های خصوصی فعال در زمینه حفظ محیط زیست و پاسداری از جنگل های آمازون محسوب می شود در بیانیه ای جدید اعلام کرد که دولت فعلی برزیل به ریاست جمهوری  دیلما روسف Dilma Rousseff' نسبت به رئیس جمهور پیشین این کشور یعنی لولا داسیلوا Lula da Silva حساسیت کمتری نسبت به حفظ و نگهداری از جنگل های آمازون داشته و میزان بودجه اختصاص داده شده توسط این دولت در مقایسه با دولت های پیشین در تلاش برای کاهش سرعت جنگل زدایی در آمازون ، سه برابر کمتر است .

البته لازم به توضیح است که بر اساس این گزارش ، دوره نخست ریاست جمهوری دیلما روسف در فاصله سال های 2011 تا 2015 ، دورانی با اهمیت در بازسازی و احیا جنگل های آمازون محسوب شده و در این بازه زمانی ، گام های مهمی در راستای نابودی جنگل های آمازون برداشته شده است .

گفتنی است پیش از این دولت برزیل به منظور مقابله با تخریب و نابودی جنگل های آمازون در این کشور اقداماتی اساسی اجرا کرده بود  . در این برنامه بلند مدت ، بیش از شصت و نه پروژه مختلف در ارتباط با حفاظت و کاهش روند نابودی این جنگل در حال اجرا است .

بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط بانک جامعه و توسعه اقتصادی برزیل the National Bank for Social and Economic Development, ، طی شش سال  بودجه ای برابر با یک میلیارد رئال برزیل برابر با 370 میلیون دلار آمریکا برای این موضوع اختصاص داده شده است .

از سوی دیگر مرکز محافظت از جنگل های آمازون تا کنون مبالغ زیادی کمک های نقدی از سوی کمپانی نفتی Petrobras ، دولت های نروژ و آلمان دریافت کرده است . به گفته کارشناسان ، نقش این جنگل در محیط زیست کره زمین بسیار با اهمیت و حیاتی است .

بر اساس گزارش سازمان های زیست محیطی غیر انتفاعی در برزیل ، تنها طی ماه سپتامبر سال گذشته میلادی بیش از یکصد و پنجاه مایل مربع (برابر با سیصد و هشتاد و هشت و نیم کیلومتر مربع ) از جنگل های آمازون تخریب شده و این آمار نشانگر رشد 190 درصدی تخریب این جنگل ها نسبت به سال گذشته است .

بر اساس گزارش سازمان های زیست محیطی غیر انتفاعی در برزیل ، تنها طی سال گذشته میلادی بیش از یکصد و پنجاه مایل مربع (برابر با سیصد و هشتاد و هشت و نیم کیلومتر مربع ) از جنگل های آمازون تخریب شده و این آمار نشانگر رشد 190 درصدی تخریب این جنگل ها نسبت به سال گذشته است .

اطلاعات فوق از تصاویر ماهواره ای استخراج شده است که به درخواست موسسه The Guardian claims تهیه و به زمین مخابره شده بودند . این پروژه در حقیقت تنها به عنوان یک بخش از همکاری بدنه مشارکت های اداری با گروه های تجاری مرتبط با صنایع کشاورزی است که هر دو جبهه اهداف زیست محیطی خود را محدود تر کرده اند . پیش بینی می شود طی هفته آینده ، دولت برزیل به طور رسمی ، آمار نابودی جنگل های این کشور را اعلام کند .

بر اساس اعلام وبسایت Mongabay.com ، بیشترین آمار از بین بردن جنگل های آمازون به دلیل ایجاد زمین های دشت مانند و چراگاه برای نگهداری احشام و مصارف دامداری است . متاسفانه در بسیاری از کشورهای منطقه آمریکای جنوبی از سال 2000 تا 2012 شاهد تخریب بخش های زیادی از جنگل های آمازون به همین بهانه بوده ایم . دولت برزیل در سال های گذشته تلاش های موفقی در زمینه مبارزه با نابودی جنگل ها انجام داده بود که متاسفانه در حال حاضر این اقدامات متوقف شده و شاهد تخریب گسترده و پر سرعت مناطق جنگلی در آمازون هستیم .

محدوده جنگل و رود آمازون که بخش بزرگی از آمریکای جنوبی را شامل می شود ، یکی از بزرگترین زیستگاه های جانوری و اکوسیستم های حیاتی کره زمین محسوب می شود و بسیاری از داروهای مورد استفاده امروز بشر ، بر پایه گیاهان کشف شده در این جنگل ساخته شده اند .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا