پایان شبیه‌سازی یک‌ساله زندگی در مریخ

این گروه یک سال گذشته را در زیر گنبدی به قطر 11 متر و ارتفاع حدود 6 متر سپری کرده‌اند که در هاوایی بنا شده بود. اعضا این گروه را 3 دانشمند زن و 3 دانشمند مرد تشکیل می‌دادند ویکی از اهداف اصلی این طرح بررسی این موضوع بود که واکنش افراد در هنگام زندگی طولانی‌مدت در یک محیط نسبتا محدود چگونه خواهد بود.

این گروه شامل یک فیزیکدان آلمانی، یک زیست اخترشناس فرانسوی، یک خلبان، یک معمار، یک پزشک و یک متخصص خاک بودند.

آن‌ها یک سال را در زیر این گنبد و با شرایطی شبیه‌سازی‌شده با مریخ سپری کرده بودند. برای هر یک از آن‌ها پروژه‌های علمی تعیین‌شده بود و نه‌تنها باید بر منابع غذایی محدود خود و شرایط زندگی در محیطی بسته اتکا می‌کردند که باید حتی برای واقع‌گرایانه شدن آزمایش در ارتباط‌های آن‌ها با بیرون از گنبد تأخیری 20 دقیقه‌ای وجود داشت.

این گروه که در این مدت به‌شدت از بروز اختلاف  تنش در جمع کوچک خود ممانعت کرده بودند از پایان این دوره هیجان‌زده بودند و نسب به بازگشت به زندگی عادی مشتاق بودند.

این پروژه که بعد از مأموریت 520 روزه‌ای که در روسیه صورت گرفت طولانی‌ترین آزمایش ممتد بررسی شرایط زیست در هنگام اقامتی طولانی است با مشارکت سرمایه گذرای 1.2 میلیون دلاری ناسا و از سوی دانشگاه هاوایی انجام‌گرفته بود.  بازه زمانی یک‌ساله کمترین مدت تخمین زده‌شده برای سفر به مریخ به شمار می‌رود و طول این مأموریت بین یک تا 3 سال تخمین زده می‌شود.

یکی از جدی‌ترین طرح‌های ناسا برای اعزام فضانورد به مریخ طرحی 35 میلیارد دلاری که در صورت اجرایی شدن تا سال 2030 فضانوردانی را به مدار مریخ اعزام کند.

این گروه در آزمایش‌های خود به‌طور خاص بر روانشناسی اقامت طولانی در محیط بسته تمرکز داشتند اما واقعیت‌های چنین سفری ممکن است پیچیده‌تر از آزمایش‌های زمینی باشد.

ترکیب اقامت طولانی با شرایط گرانش کم، خطرهای پیش‌بینی‌نشده و احساس عدم امنیتی که ناشی از عدم وجود هیچ نوع حمایتی در طول مأموریت است می‌تواند بر رفتار مشارکت‌کننده‌ها تأثیر بالایی داشته باشد.

گذشته از مسئله روانی مسائل فنی در پیش رو است که محققان باید تا پیش از آغاز سفر بر آن‌ها چیره شوند. بااین‌وجود تحلیل‌ها نشان از آن دارد که آمادگی ما برای غلبه بر چالش‌های سفر به مریخ بیش از میزانی است که در هنگام آغاز مأموریت سفر به ماه برای غلبه بر مشکلت آن مأموریت وجود داشت.

 

چشم انداز بیرونی شبیه ساز زندگی مریخ در هاوایی

نمایی از محیط داخلی گنبد

اعضا تیم پس از اقامتی یک ساله در زیر گنبد شبیه ساز اقامت بر مریخ

 

پوریا ناظمی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا