پایه اقتصاد دانش بنیان ومقاومتی تکیه برنیروهای خلاق وگفتمان سازی است

سورنا ستاری روز دوشنبه در شورای اداری استان مرکزی افزود: تکیه بر اقتصاد نفتی بزرگترین خیانت را در حوزه باروری دانش و کسب و کار نوین به کشور کرده و امروز باید در سایه خودآگاهی، برنامه محوری و همت بلند این مشکلات را ترمیم کنیم. 
وی گفت: تربیت نسل جوان کشور باید با مفاهیم دانش بنیان متحول و بساط فرهنگ پشت میزنشینی و مصرف گرایی، تکیه بر درآمدهای دولتی باید یک بار برای همیشه از این کشور جمع و میدان داری به کارآفرینان خلاق و پژوهش مدار سپرده شود. 
معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری گفت: کارآفرینی نیاز به افرادی دارد که دارای اعتماد به نفس و خودباور باشند و با زمین خوردن های متعدد دوباره برخیزند و ادامه کار را پی گیرند. 
ستاری اضافه کرد: صنایع دستی ایران در گذشته نمونه موفقی از تجاری سازی فرهنگی بوده که به خاطر اتکای به نفت از آن غفلت شده درحالی که تمرکز بر داشته های این بخش با تنوع و جذابیت های فرهنگی و تجاری می تواند تولید ثروت و اشتغال زیادی را همراه داشته باشد. 
وی خاطرنشان کرد: نباید نسل آتی کشور طلبکار و بی خاصیت بار بیاید، ساختن ایران آباد و پیشرو نیازمند تحول در نگرش فکری و جهت دهی مرزهای تجاری سازی دانش دارد. 
معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری اضافه کرد: شرکت های دانش بنیان باید در بستری شهری جایگاه خود رابیابند و کانون کارآفرینی و کسب و کار شوند تمرکز بر این حوزه هم سازگار با محیط زیست است و هم ارزش افزوده بالایی دارد و مشاغل ایجاد شده از قبل آن نیز پایدار و پویاست. 
ستاری افزود: گردش مالی 2 هزارو 600 شرکت دانش بنیان کشور در سال 94 بیش از 200 هزار میلیارد ریال برآورد شد و آینده کشور در درآمدزایی و توسعه از توسعه هدفمند و گسترش این مسیر می گذرد. 
وی افزود: ایران از نظر تولید مهندسی در دنیا مقام چهارم را بعد از چین، هند و روسیه دارد و تعداد مهندسان دانش آموخته کشور ما معادل آمریکا است. 
وی گفت:کشور ما نیروی کار فوق العاه ای در برخی معیارها، نیروی انسانی دارد اما، در حوزه فضای مناسب برای کسب و کار آن عقب است. 
ستاری افزود: وی بیان کرد: در حوزه آی تی 20 هزار میلیارد ریال فروش با سه هزار اشتغال در کشور وجود دارد و این نشان می دهد شرکت های دانش بنیان باید فعالیت بیشتری داشته باشند. 
معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری با یادآوری این که جهت گیری دانشگاه ها باید به سرعت تغییر کند، گفت: اکنون اتفاقی که در بنیاد نخبگان روی داده، بازگشت به کشور به علت وجود جایگاه در این بنیاد است. 
وی گفت: هدفگذاری کشور برای سال آینده در بازار تجارت الکترونیک 80 میلیون دلار فروش است که این مهم نتیجه اهمیت و حمایت از شرکت های دانش بنیان است. 
ستاری افزود: با کسب دانش بیشتر مشکلات قابل حل است و زمان آن گذشته که به خاطر کمبود بارش دچار خسران شویم این ناشی از تفکر نفتی است امروزی با داشتن دانش می توان کشاورزی را در آب شور انجام داد، کاری که به صورت نمونه در کشور در حال انجام است. 
وی، به اهمیت سرمایه گذاری در بخش پژوهش اشاره کرد و گفت: شرکت های دانش بنیان می توانند با همکاری بخش خصوصی شکوفا شوند. 
معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری گفت: از نظر رتبه علمی در دنیا جایگاه ششم را داریم و تا پایان سال این رتبه به پنجم ارتقاء پیدا می کند. 
وی اظهار کرد: 450 محصول نانو توسط 140 شرکت دانش بنیان ایرانی در بازار تولید می شود. 
وی گفت: استان مرکزی سبقه و ریشه غنی در کارآفرینی در حوزه دانش فنی تولید، فناوری و صنعت دارد ولی متاسفانه این فرهنگ در یک صد سال اخیر نابود شده و ضروری است به همت و گفتمان واحد بازسازی شود. 
*استاندار استان مرکزی نیز در این نشست گفت: داشتن پیوست انتقال فناوری در سرمایه گذاری ها از سیاست های محوری استان مرکزی در حوزه تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و بهره گیری بهینه از فرصت پسابرجام است. 
محمود زمانی قمی افزود: توجه به تجاری سازی علم، فرصت های سرمایه گذاری و حمایت از شرکت های دانش بنیان و کانون های تحقیقاتی به ویژه فناوری های نو از دیگر سیاست های اولویت دار در استان مرکزی است. 
وی توضیح داد: استان مرکزی تمام تلاش خود را در دوران پسابرجام و توافق هسته ای برای جذب و جلب سرمایه گذاری های جدید به کار گرفته است و در این عرصه جزء استان های پیشرو است. 
استاندار استان مرکزی اظهار کرد: یکی از طرح های مهم سرمایه گذاری خارجی بعد از توافق هسته ای در استان، نیروگاه سیکل ترکیبی با مشارکت بلژیکی ها است که یک میلیارد دلار برای آن هزینه خواهد شد. 
زمانی قمی اظهار کرد: یک شرکت صنعتی در دلیجان با مشارکت شرکت آلمانی با سرمایه گذاری 35 میلیون یورو و ایجاد پالایشگاه پلاسمای خون در زرندیه که از 250 میلیون دلار ارز از کشور جلوگیری می کند، از دیگر طرح های مهم نهایی شده در دوران پسابرجام در استان مرکزی است. 
به گزارش ایرنا، وی اظهار کرد: به تازگی نیز ساخت واحد تولیدی انواع نراکتور با مشارکت کشور کره و سرمایه گذاری 210 میلیون یورو معادل هشت هزار میلیارد ریال نهایی شده است که پا گرفتن این طرح علاوه بر مزایای تولید ثروت و اشتغالزایی، انتقال فناوری نوین در این عرصه به کشور را در پی دارد. 
استاندار استان مرکزی ادامه داد: در جبهه کاری کنارگذر دوم جنوبی تهران که از آبیک آغاز می شود و به طول 29 کیلومتر تا چرم شهر ادامه دارد، استان مرکزی فعالیت قابل ملاحظه ای را در حوزه ایجاد کارگاه ها و کارخانه های تولید آسفالت برعهده دارد. 
زمانی قمی گفت: این طرح مهم در دولت یازدهم کلید خورده و با وجود بضاعت اندک مالی و تنگناهای مالی دولت طرح های راهگشا و کلیدی را در عرصه تولید و صنعت دارد. 
وی افزود: استان مرکزی در کارنامه سه ساله دولت در تمامی بخش ها عملکرد درخشانی دارد و برای مثال تنها در حوزه گازرسانی ، ضریب پوشش گاز در سطح استان به 98 درصد رسیده و تا پایان سال 100 درصد می شود. 
استاندار استان مرکزی اظهار کرد: تمامی مناطق شهری، شهر جدید امیرکبیر، تمامی شهرک ها و نواحی صنعتی استان و حوزه کارگاه های آجرپزی که با سوخت مازوت در آلودگی هوای اراک اثرگذاری داشتند به شبکه گاز رسانی مجهز شده اند. 
*به گزارش ایرنا، نماینده ولی فقیه در استان مرکزی نیز در این نشست گفت: اقتصاد ایران چاره ای جز حرکت سریع و برنامه محور به سمت اقتصاد دانش بنیان و درون زا ندارد و همه امکانات کشور باید به صورت عملیاتی در این حوزه به کار گرفته شود. 
آیت الله قربانعلی دری نجف آبادی افزود: سهم ایران در حوزه فناوری نوین باید ارتقاء یاید و بهره گیری هدفمند از ظرفیت های زیستی، توان بومی، استفاده حداکثری از دانشگاه ها، ایرانیان خارج کشور، زیرساخت های تولیدی و صنعتی و کشاورزی کلید دستیابی به این هدف بلند است. 
وی گفت: با اقدام های سلیقه ای نمی توان به اهداف بلند اقتصاد مقاومتی در کشور دست یافت. 
نماینده ولی فقیه در استان مرکزی خاطرنشان کرد: منابع مالی و فکری کشور باید در سایه گفتمان هدفمند اقتصاد مقاومتی در لایه های مختلف جامعه به سمت باروری و شکوفایی هدایتگری شود. 
آیت الله دری نجف آبادی ادامه داد: دولت روحانی باید نقشه راه هدفمند و قدرتمندی را برای پنج سال آینده کشور در اقتصاد مقاومتی ترسیم کند و الگوی کاربردی برای مهار رکود در کنار تورم ارایه دهد. 
وی، توجه به داشته های علوم اسلامی در کنار دانش نو را ضرورتی اجتناب ناپذیر در تحقق اهداف اقتصاد مقاوماتی دانست 
*رییس بنیاد نخبگان استان مرکزی گفت: از مجموع دو هزار و 500 شرکت دانش بنیان در کشور 50 شرکت متعلق به این استان است. 
حامد دیلمی عضدی افزود: از نظر تعداد با توجه به بافت استان تعداد شرکت ها کم است که از این تعداد سه شرکت صنعتی، 17 شرکت تولیدی خدماتی و 30 شرکت نوپا هستند. 
وی گفت: شرکت های دانش بنیان استان مرکزی از نظر گردش مالی و فروش وضعیت خوبی دارند. 
وی اظهار کرد: استان مرکزی رتبه 14 در شرکت های دانش بنیان و رتبه پنجم را در فروش دارد. 
وی گفت: بیناد نخبگان وظیفه حمایت از نخبگان و استعدادهای برتر برای کارآفرینی و پشتیبانی از صاحبان استعدادها و هماهنگی بین سازمان ها را دارد. 
به گزارش ایرنا،دیلمی عضدی افزود: در استان مرکزی 250 نخبه مورد حمایت قرار دارد و در یک سال گذشته 20 برنامه علمی و نشست برگزار کرده است. 
در نشست شورای اداری استان مرکزی از تمبر یادبود دولت با حضور دکتر ستاری رونمایی شد. 
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در سفر یک روزه خود به استان مرکزی در آخرین روز از هفته دولت در گلزار شهدای اراک نیز حضور یافت و به مقام شامخ شهدا ادای احترام کرد. 
به گزارش ایرنا، دیدار با نماینده ولی فقیه در استان مرکزی، حضور در نشست شورای اداری و بازدید از چند واحد صنعتی از دیگر برنامه های سفر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در سفر به استان مرکزی و شهر اراک است. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا