بهینه‌سازی روش خشک کردن میکروارگانیسم‌های نمک‌دوست

دکتر شاهزاده فاضلی در این باره گفت: تهیه آمپول‌های لیوفیلیزه به عنوان راهکار اساسی جهت حفظ و انتقال میکروارگانیسم‌ها از دیرباز مرسوم بوده و این تکنیک برای میکروارگانیسم‌های نمک‌دوست که دارای کاربردهای بیوتکنولوژی متعددی هستند، استفاده و بهینه شده است.

وی افزود: نتایج آزمایشات کنترل کیفی به خوبی اثربخشی این روش نوین را در نگهداری نمک‌دوست‌ها اعم از آرکی و باکتری نمایان ساخت.

به گفته رییس مرکز ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران، به طور کلی فرآیند لیوفیلیزاسیون جدای از تضمین حیات میکرب‌ها در طولانی مدت منجر به حفظ ساختارهای مفید آنها می‌شود و در مورد آرکی‌های شدیداً نمک‌دوست ارزشمند صنعتی، این روش به افزایش ماندگاری ترکیبات طبیعی موجود در آنها می‌انجامد.

نتایج این تحقیق در هفدهمین کنگره بین المللی میکروب شناسی ایران که در تاریخ 2 تا 4 شهریور ماه در دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد،  به صورت مقاله‌ای با عنوان " Proposal of new methods for Long-Term Preservation of Salt-Loving Microorganisms in IBRC " از سوی شراره حریرچی، دانشجوی دکتری تخصصی میکروبیولوژی و محقق بانک میکروارگانیسم‌های این مرکز ارائه شد.