تولید شیشه از ترکیب رعد و برق با خاکستر آتشفشانی

به گزارش ایسنا، وجود سنگ‌های آذرخشی – محصولات شیشه‌ای که در سنگ‌ها و رسوبات مواجه شده با رعد و برق شکل می‌گیرند – شواهد مستقیمی را در مورد امکان ذوب شدن مواد زمین‌شناختی در زمان وقوع رعد و برق طبیعی ارائه می‌کند.

 

این محققان برای نخستین بار مکانیزمی را برای تولید گویچه‌های شیشه‌ای در رسوبات زمین‌شناسی از طریق وقوع رعد و برق آتشفشانی پیشنهاد کرده‌اند. گویچه‌های آتشفشانی ناشی از رعد و برق از دگرگونی فیزیکی ذرات خاکستر آتشفشانی به شکل گوی‌های شیشه‌ای در اثر حرارت بالای تولید شده توسط تخلیه رعد و برق در جو شکل می‌گیرند.

 

نمونه‌های این بافت‌ها در رسوبات دو انفجار آتشفشانی شامل انفجار کوه ریداوت در آلاسکا در مارس 2009 و انفجار کوه ایافیاتلایوکوتل در ایسلند در آوریل 2010 که در آن‌ها پدیده رعد و برق بطور گسترده‌ای ثبت شده بود، کشف شده است.

 

در برخی موارد، گویچه‌ها صاف ودر موارد دیگر، سطح دارای چاله‌ها و ترک‌هایی است که در نتیجه انبساط رو به بیرون بخش داخلی گوی شکل گرفته‌اند.

 

تجربیات آزمایشگاهی آنالوگ که به بررسی مکانیزم صاعقه در عایق‌های ولتاژ بالای آلوده به خاکستر آتشفشانی پرداخته بودند، تائید کردند که گویچه‌های شیشه‌ای از حرارت بالای تولید شده توسط تخلیه بار الکتریکی شکل گرفته‌اند.

 

نتایج این تحقیق در مجله Geology منتشر شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا