مقاومت میکروبی افزایش بیماری های عفونی را به همراه دارد

دکتر رامین عبیری روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: یکی از مهمترین چالش هایی که در حال حاضر با آن مواجه هستیم و روز به روز بر اهمیت آن افزوده می شود، وضعیت مقاومت میکروبی و عفونت های بیمارستانی در کشور است.
وی افزود: حدود 40 سال پیش مهمترین بیماری ها در کشور بیماری های عفونی بود اما اکنون اپیدمیولوژی بیماری تغییر کرده و به بیماری های سرطانی و قلبی عروقی تبدیل شده است. 
عبیری در خصوص عفونت بیمارستانی اظهار کرد: عفونت بیمارستانی به این معنا است که اگر فردی به هر دلیلی وارد بیمارستان شود و عفونتی نداشته باشد و در دوره نهفته عفونت نیز قرار نداشته باشد، پس از سه روز دچار عفونت می شود.
دبیر انجمن میکروب شناسی ایران یادآور شد: عفونت های بیمارستانی معمولا از محوطه بیمارستان، پرسنل، وسایل و تجهیزات بیمارستانی منتقل می شوند و مشخصه این عفونت ها، مقاومت بسیار بالا در برابر آنتی بیوتیک ها و ترکیبات ضدعفونی کننده است.
عبیری افرود: افرادی که به عفونت بیمارستانی آلوده می شوند، برای درمان با چالش های جدی مواجه هستند؛ به عنوان مثال فردی که برای جراحی لگن، قلب یا مغز به بیمارستان مراجعه کرده است ممکن است پس از سه روز دچار عفونت های ادراری و خونی شود و از آنجایی که پیش آگهی این عفونت ها ضعیف است، در برخی موارد به مرگ و میر بیمار منجر می شود.
وی گفت: اهمیت آزمایشگاه های میکروب شناسی در پیشگیری از عفونت های بیمارستانی تاکنون مغفول مانده این درحالی است که توانایی لازم از لحاظ فنی در کشور وجود دارد و می توان منابع عفونت بیمارستانی را شناسایی و از انتشار آنها پیشگیری کرد.
عبیری اظهار کرد: لازم است سیستمی در بیمارستان ها به وجود آید که در صورت بروز عفونت بیمارستانی از آزمایشگاه میکروب شناسی و تیم تخصصی بخواهند که سرمنشا عفونت را پیدا و از انتشار آلودگی ها پیشگیری کنند؛ اگر این مهم عملی شود، آینده بسیار خوبی از نظر وضعیت کنترل میکروبی و حفظ سلامتی افراد خواهیم داشت.
وی با بیان اینکه در ایران آماری در خصوص عفونت های میکروبی و بیمارستانی ثبت نشده است، افزود: در کشورهایی که آمار عفونت های بیمارستانی درج می شود، مشخص شده است که سالانه بین 5 تا 10 میلیارد دلار صرف هزینه های ناشی از عفونت های بیمارستانی می شود.
به گفته عبیری، یکی از مهمترین دلایل ثبت نشدن آمار مربوط به عفونت های بیمارستانی در کشور، تشخیص داده نشدن عفونت های بیمارستانی است و به طور کلی شواهد نشان می دهد که عفونت های بیمارستانی در کشور ما بسیار بیشتر از کشورهای پیشرفته است.
وی اظهار کرد: اهمیت دادن به آزمایشگاه های میکروب شناسی، استفاده بهینه از نیروی انسانی برای تشخیص عفونت های میکروبی، حضور میکروبیولوژیست ها در کمیته کنترل عفونت و تدوین برنامه جامع برای مقابله با این پدیده از مواردی است که باید درنظرگرفته شود.
عبیری از مسئولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همچنین دانشگاه های علوم پزشکی خواست که به این مساله به صورت جدی توجه کنند و از توانایی میکروب شناسان بالینی در آزمایشگاه های تشخیص پزشکی استفاده شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا