دولت الکترونیک باید زودتر از اینها راه اندازی می شد

اولین مصوبات مربوط به اجرای این پروژه ملی به اوایل سال 84 برمی گردد، اما کوتاهی و سهل انگاری دولت نهم باعث شد هیچ فعالیتی در راستای تحقق این شبکه ملی صورت نگیرد. دولت دهم نیز علیرغم شعارها و وعده هایی که در رابطه با اجرایی کردن این طرح داد،کار چندانی از پیش نبرد.

دی ماه سال 1392 بود که شورای عالی فضای مجازی با تصویب و تعریف الزامات این شبکه ملی آن را از غالب برنامه توسعه ای خارج کرده و به صورت سازوکار دائمی درآورد.

نگاه ویژه دولت تدبیر و امید به حوزه ICT

با روی کار آمدن دولت یازدهم، این زیرساخت کلیدی کشور با هدف تسهیل و مدیریت صحیح گردش اطلاعات در کشور، توسعه کسب و کارها و رشد اقتصادی مجددا بازتعریف، طراحی و پیاده سازی شد.حال با گذشت 11 سال از مطرح شدن این طرح، در روزهای پایانی هفته دولت مراسم افتتاح فاز نخست شبکه ملی اطلاعات با حضور معاون اول رئیس جمهور، وزیر ارتباطات و سایر مسوولان مربوطه برگزار شد.

آیا شبکه ملی اطلاعات محدودیتی برای کاربران ایجاد می کند؟

سابقا صحبت هایی شنیده می شد مبنی بر اینکه این شبکه امنیتی است و از این رو برای پذیرش آن مقاومت هایی به ویژه از سوی قشر جوان صورت گرفت و انتقادهایی هم به آن شد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در رابطه با فعالیت کاربران بر بستر شبکه ملی اطلاعات گفت: این شبکه هیچ محدودیتی برای کاربران به وجود نمی آورد.

محمود واعظی ادامه داد: اتفاقا ما این شبکه را به وجود آوردیم تا کاربران ایرانی علاوه بر خدماتی که قبل از این دریافت می کردند بتوانند خدمات بهتری را با سرعت و کیفیت بیشتر و تعرفه ارزانتر دریافت کنند.

وی افزود: تقریبا همه کشورهای توسعه یافته چنین شبکه ای را دارند و از این رو راه اندازی این شبکه یک فرصت جدید است که به کشور کمک می کند تا به توسعه برسد. قصد دولت از راه اندازی این شبکه دسترسی مردم به اطلاعات آزاد است، نه محدودیت آنها.

شبکه ملی اطلاعات چه فایده ای برای مردم دارد؟

واعظی در رابطه با لزوم راه اندازی شبکه ملی اطلاعات در کشور گفت: اولین مزیت راه اندازی این شبکه برای کاربران سرعت، کیفیت و قیمت مناسب آن است. ضمن آنکه علاوه بر کاهش هزینه های پهنای باند، افزایش امنیت را نیز برای کاربران به همراه دارد.

وی ادامه داد: از نظر فنی هم آزاد شدن زیرساخت ها و به ویژه شبکه انتقال بین استانی از مزایای این شبکه ملی است. ضمن اینکه با راه اندازی این شبکه امکان ایجاد ۱۳۰ هزار شغل مستقیم و غیرمستقیم در این حوزه فراهم می شود که گمان نمی کنم دستاورد کوچکی باشد.

برای راه اندازی شبکه ملی اطلاعات چقدر هزینه شده است؟

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران در پاسخ به این سوال خبرنگار سیناپرس مبنی بر اینکه برای راه اندازی شبکه ملی اطلاعات چقدر هزینه شده است گفت: گاهی شنیده می شود که دوستان رسانه ای بحث هایی مبنی بر اینکه برای راه اندازی این شبکه پول های کلانی هزینه شده، مطرح می کنند که باید بگویم در سه سال ریاست من حجم سرمایه گذاری برای این شبکه 20 هزار میلیارد تومان بوده است.

وی ادامه داد: از این مبلغ 20 درصد سهم بخش دولتی و مابقی آن سهم بخش خصوصی است.

این در حالیست که علی حکیم جوادی رئیس سابق سازمان فناوری اطلاعات نیز در رابطه با هزینه های صرف شده برای راه اندازی این شبکه در دولت های گذشته به خبرنگار ما گفت: هزینه صورت گرفته در زمان ریاست من چیزی در حدود 30 میلیارد تومان بود که این مبلغ کمک هایی را که برای گسترش خدمات این شبکه به استان ها کرده بودیم را هم شامل می شود.

انتقاد از تاخیر راه اندازی دولت الکترونیک و دولت همراه

معاون اول رئیس جمهور نیز با انتقاد از تاخیر در راه اندازی این شبکه گفت: طبق برنامه پنجم توسعه تا سال گذشته باید دسترسی 60 درصد خانوارهای کشور به پهنای باند پرسرعت محقق می شد.

وی اظهار کرد: دولت الکترونیکی و همراه را باید زودتر مستقر می کردیم، هرچند که زیرساخت ها تا حد قابل قبولی ایجاد شده است. از این رو، نیازمند ده ها سامانه الکترونیکی در بخش های کشور هستیم.

بر اساس این گزارش، فاز نخست شبکه ملی اطلاعات(استقرار شبکه) در هفته دولت افتتاح شد. این در حالیست که قرار است در دهه فجر سال جاری فاز دوم آن(رشد شبکه) و در روز جهانی مخابرات سال آینده فاز سوم(بلوغ شبکه) محقق شود.

 

 

گزارش: هانیه حقیقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا