کشف یک کهکشان جدید که دیده نمی‌شود

تنها 0.01 درصد از این کهکشان حاوی ماده عادی و قابل مشاهده مانند ستارگان و سیارات است. سایر 99.99 درصد دیگر این کهکشان قابل مشاهده نیست.

دانشمندان چندین دهه را به دنبال این ماده اسرارآمیز به تحقیق و بررسی گذرانده و ماهواره‌ها و فضاپیماهای زیادی را به فضا ارسال کرده‌اند، اما اطلاعی از مواد تشکیل‌دهنده آن وجود نداشته و همچنین هنوز شواهدی در رابطه با این ماده کشف نشده است. در حال حاضر تنها می‌توان از تاثیر گرانش این ماده بر روی فضا، به موجودیت آن پی برد.

باورها بر این است که 80 درصد فضا را ماده تاریک تشکیل داده و تنها 20 درصد بقیه شامل چیزی است که امروزه آن را می‌بینیم.

کهکشان تاریک جدید که "سنجاقک 44" نام دارد، نخستین بار در سال 2015 با استفاده از آرایه تلسکوپ سنجاقک در نیومکزیکو شناسایی شد. این آرایه با ترکیبی از هشت لنز و دوربین تله‌فوتو برای بررسی اجسامی در فضا طراحی شده که به اندازه کافی برای مشاهده توسط تلسکوپ‌های دیگر درخشان نیستند.

سنجاقک 44 یکی از 47 کهکشان فوق پراکنده‌ای است که محققان دانشگاه ییل در خوشه کما شناسایی کردند. این خوشه حداقل از 1000 کهکشان برخوردار بوده و در فاصله 300 میلیون سال نوری از زمین واقع شده است. این فاصله به اندازه کافی برای یک تلسکوپ به منظور مشاهده مناسب است؛ تلسکوپ هابل می‌تواند تا میلیاردها سال نوری دورتر را نیز ببیند. اما هیچکدام پیش از این نتوانسته بودند کهکشان‌هایی را که در تاریکی پنهان بودند، شناسایی کنند.

سنجاقک 44 یکی از درخشانترین و بزرگترین کهکشان‌های این گروه بود که دانشمندان کشف کردند. اما با اینکه از اندازه مشابه کهکشان راه شیری برخوردار است، اما تنها به اندازه یک درصد آن، نور منتشر می‌کند.

محققان به تعداد بسیار کم ستاره در این کهکشان بزرگ مشکوک شدند و به این نتیجه رسیدند احتمالا ماده تاریک باعث شده تا گرانش کافی در این کهکشان وجود داشته باشد. آن‌ها برای بررسی میزان ماده تاریک درون سنجاقک 44، از یکی از بزرگنرین تلسکوپ‌های زمین واقع در رصدخانه کک در هاوایی استفاده کرده و حرکت ستارگان این کهکشان را با استفاده از ابزار DEIMOS دنبال کردند.

به گزارش ایسنا،آن‌ها شواهدی مبنی بر وجود میزان بیشتری از جرم در این کهکشان پیدا کردند که قابل مشاهده نیست. این محققان همچنین از رصدخانه جمینی نیز برای ثبت تصاویر جدیدی از سنجاقک 44 استفاده کرده و توانستند تصویر رنگی از آن را بدست بیاورند. این کهکشان کروی در این تصاویر شبیه به یک لکه کثیف در فضای عمیق است.

این تصاویر همچنین به نمایش هاله‌ای از خوشه ستارگان در اطراف این کهکشان پرداختند که مشابه آن در اطراف راه شیری نیز وجود دارد و محققان معتقدند که ماده تاریک مسئول این هاله‌های نوری است.