توسعه سیستم های کامپیوتری ماهواره پروبا-۳

شرکت کینتیک یک شرکت فناوری دفاعی چندملیتی بریتانیا است که دفتر مرکزی آن در فارنبورو، همپشایر و انگلستان قرار دارد. در سال 2011 این شرکت پنجاه و دومین شرکت بزرگ پیمانکار دفاعی جهان و ششمین شرکت بزرگ مستقر در بریتانیا شناخته شد.

قراردادی به ارزش 16 میلیون یورو، برای بیش از سه سال و به منظور توسعه سیستم کامپیوتری و هوانوردی ماموریت ماهواره پروبا-3 به شرکت کینتیک اعطا شده است. به موجب این قرارداد، از تجربه‌های شرکت کینتیک در تست و تائید نرم‌افزار، سیستم‌های یکپارچه‌سازی و فراهم کردن سخت‌افزار برای ماهوارههای کوچک استفاده می‌شود. بر اساس تجربه‌هایی که از سه ماموریت اول پروبا کسب شده است، تیم بلژیکی کینتیک، سیستم‌های هوایی فشرده را تولید خواهد کرد که در حال طی کردن محیطی با پرتو تابش بالا در فضا، قادر به پردازش میلیون‌ها دستورالعمل در ثانیه باشد.

پروبا-3 از دو ماهواره کوچک به وزن‌های 200 و 250 کیلوگرم تشکیل شده است که با شکل دقیق پروازی، ساختار تقربا ثابتی را در فضا شکل خواهد داد. یکی از این ماهواره‌ها، بالاتر از ماهواره دیگر نصب خواهد شد و سپس با هم به مدار اطراف زمین ارسال خواهند شد. شرکت کینتیک قبل از اتصال مکانیکی دو ماهواره به یکدیگر، آنها را به طور گسترده‌‌ای مورد آزمایش قرار خواهد داد. در حالی که فاصله بین  ماهواره به طور معمول چندین کیلومتر است، این دو ماهواره نیز در طول کل‌ مانور خود حدود 150 متر از یکدیگر فاصله خواهند داشت.

در طول ماموریت دو ساله، پروبا-3، با استفاده از مکانیسم کسوف و با تثبیت یک دوربین در یک ماهواره و یک چراغ در ماهواره دیگر، در مورد تاج خورشیدی مطالعه خواهد کرد. این دو تجهیزات برای محافظت در برابر خورشید و ایجاد شرایطی که معمولا فقط در طول یک خورشید گرفتگی قابل مشاهده است، در یک فاصله مطلوبی از یکدیگر قرار داده شده‌اند.

دیوی ورانکن مدیر توسعه تجاری کینتیک گفت: « از طریق کاری که ما در ماموریت پروبای قبلی و سایر پروژه‌های مشابه انجام داده‌ایم، ما پیشینه موفقی را در ارائه سیستم‌های کنترل ماهواره‌های کوچک برای خود رقم زده‌ایم. این تخصص و روش ثابت ما، بدین معنی است که ما می‌توانیم دستاوردهای فناوری خود را در کوتاهترین زمان و هزینه‌های پایین به مشتریان ارائه دهیم.»

ماهواره قبلی آژانس فضایی اروپا از این سری که موسوم به پروبا-2 است، در سال 2009 به فضا پرتاب شد. این ماهواره کوچک 130 کیلوگرمی،  با استفاده از دوربینی کوچک، اولین تصویر خود از سیاره زمین را در همان سال به زمین ارسال کرد. این تصویر با یک دوربین آزمایشی اکتشافی به نام X-Cam گرفته شده بود. این ماهواره آژانس فضایی اروپا در ماه نوامبر در مدار قرار گرفت. ماموریت پروبا-2 آزمایش 17 فناوری ماهواره‌ای و رصدهای خورشیدی بوده است.

دیوی ورانکن افزود: «ماموریت پروبا-3، اهمیت ساختار پروازی برای آینده تحقیقات علمی را نشان می‌دهد. از آنجا که دو ماهواره کوچک می‌تواند به عنوان یک موجودیت واحد بزرگتر عمل کند، ماهواره پروبا-3 بر محدودیت‌های موجود غلبه می‌کند و چشم‌اندازهای جدید هیجان‌انگیزی را فراهم می‌سازد و ما متقاعد شده‌ایم که تجربه‌های ما باعث موفقیت در ماموریت‌های فضایی آینده خواهد شد. »

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا