هاوایی، بزرگترین منطقه حفاظت شده دنیا شد

درحالی که دولت فعلی آمریکا آخرین هفته های خود را سپری می کند، راه اندازی بزرگترین منطقه حفاظت شده اکولوژیکی دنیا در هاوایی به یکی از خبرهای علمی حال حاضر دنیا تبدیل شده است.

این محدوده محافظت شده اکولوژیکی که از مدتها پیش کلید زده شده بود حالا بیش از یک میلیون 300 هزار کیلومتر مربع وسعت یافته که شامل مناطق وسیعی از خشکی و دریای اطراف جزایر هاوایی می شود.

 

از مدتها پیش دانشمندان، فعالان زیست محیطی و ساکنان بومی هاوایی خواستار آن شده بودند که دولت آمریکا مناطق زیست محیطی و منحصربفرد هاوایی را به عنوان مناطق حفاظت شده اکولوژیکی معرفی کند. آبهای عمیق این منطقه محل زندگی گونه های مختلف جانوری است و برخی از آنها در نوع خود منحصربفرد محسوب می شوند و حالا با ابتکارعمل صورت گرفته توسط دولت آمریکا ادامه حیات آنها تضمین می شود.

اکنون دانشمندان می توانند تحقیقات گسترده تری در آبهای این منطقه از جهان انجام دهند و روند گرمایش زمین و تغییرات جوی مخرب را که اکوسیستمهای دریایی را در معرض خطرات جدی قرار داده مورد ارزیابی قرار دهند.

آبهای عمیق هاوایی محل زندگی گونه های مختلف جانوری است و برخی از آنها در نوع خود منحصربفرد محسوب می شوند و حالا با ابتکارعمل صورت گرفته توسط دولت آمریکا ادامه حیات آنها تضمین می شود

سناتورهایی که در نهایی شدن این طرح حضور فعال داشته اند معتقدند هر گاه صحبت از تغییرات جوی به میان می آید اقیانوسها داستان ناگفته ای محسوب می شوند و به همین دلیل حفاظت از آنها در برابر تغییرات جوی امری ضروری است.

باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا پس از توسعه این محدوده حفاظت شده اکولوژیکی گفت که این یک میل سراسری در آمریکا بوده که محیط زیست دریایی (این کشور) حفظ شود.

اقدام اخیر صورت گرفته بدان معناست که از این پس تمامی فعالیتهای مربوط به حوزه استخراج، ماهیگیری و پروژه های حفاری معدن در این منطقه وسیع حفاظت شده ممنوع خواهد بود. البته ماهیگیری فصلی و انجام پروژه های تحقیقاتی با اجازه مقامات فدرال آمریکا امکانپذیر است.

با اقدام اخیر باراک اوباما که در آخرین هفته های مسؤولیتش در قامت رئیس جمهور صورت گرفته است تاکنون 7 رئیس جمهور آمریکا ( که از تئودور روزولت در سال 1909 آغاز می شود) گامهایی برای حفاظت از جزایر هاوایی و آبهای اطراف آن برداسته اند.

به عقیده دانشمندان این منطقه از جهان از حیث تنوع گونه های بیولوژیکی در دنیا بی نظیر است. تخمین زده می شود که بیش از 14 میلیون پرنده از 22 گونه در هاوایی ساکن باشند. همچنین برآورده شده است که این منطقه پذیرای تقریبا تمامی جمعیت گونه ای پرنده موسوم به Laysan albatrosses باشد. از این رو گفته می شود هاوایی بزرگترین محل تجمع پرندگان در دنیاست.

تحقیقات زیادی در آبهای اطراف هاوایی صورت گرفته که نشان می دهد این نقطه از دنیا محل زندگی گونه های خاص و عجیبی است که از آن جمله می توان به پیرترین موجود زنده دنیا یعنی مرجان سیاه 4500 ساله اشاره کرد.

استفاده از فناوریهای نوظهور در کشف گونه های زیستی ناشناخته در هاوایی در نوع خود جالب توجه بوده است. تاکنون بیش از 50 گونه ناشناخته توسط سیستمهای کنترل از راه دور شناسایی شده اند حال آنکه تا پیش از این هیچ کس درباره آنها اطلاعی نداشته است.

مترجم: مهدی پیرگزی

منبع: washingtonpost

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا