طرح تحولات کلی در ساختار برنامه های اکتشافی سازمان فضائی روسیه

سینا پرس : معاون نخست وزیر روسیه دیمیتری روگوزین Dmitry Rogozin اعلام کرد : مرحله دوم اصلاحات در بخش مطالعات و اکتشافات  فضائی روسیه ، با توجه به شرایط اقتصادی امروز بازار ، بسیار دشوار تر خواهد بود . ما برای دومین مرحله اصلاحات ساختار سیستم اکتشافات و فعالیت های فضائی خود از مدت ها پیش برنامه ریزی کرده بودیم  . در واقع تمامی اقدامات و پیش بینی های لازم برای مرحله نخست این اصلاحات ، انجام شده و عملا باید مرحله دوم این روند را آغاز کنیم ولی شرایط اقتصادی فعلی که کشور روسیه با آن دست به گریبان است ، نیازمند ارائه راه حلی جسورانه برای این مساله بوده و باید به این موضوع توجه داشت که مرحله دوم اصلاحات ساختار سیستم فضائی ما شامل بحث کلی مدیریت راکت ها و بخش های فعالیت ها و اکتشافات فضائی است  و تنها منحصر به تولید محصولات صنعتی در این حوزه نخواهد بود .

وی در ادامه تاکید کرد : شرکت های خصوصی در حال ادغام با سازمان فضائی روسیه (Roscosmos)  هستند و شرکت United Rocket and Space Corporation بهترین نمونه برای اجرای اصلاحات فوق در شرایط فعلی اقتصاد کشور است . علاوه بر این ، شرکت فوق وظیفه حفظ موقعیت روسیه را به عنوان یک قدرت درجه یک فضائی در دنیا  بر عهده دارد .

وی در ادامه سخنان خود افزود : به جهت دسترسی کامل به سطوح بالاتر از توسعه روابط و اتحاد بین مشتری و پیمانکاران در حوزه صنایع فضائی لازم است که یک مرکز یکپارچه مدیریت اصلاح با هدف توسعه علوم فضائی و ایجاد شرایط بهتر همکاری های بین المللی تاسیس شود .

این مقام ارشد دولت روسیه خاطر نشان کرد که افزایش سطح همکاری های علمی در بخش بین الملل یک نیاز اساسی برای صنایع و علوم فضائی است و این موضوع علی رغم شرایط نه چندان مناسب سیاسی فعلی باید ادامه یافته و توسعه پیدا کند .  در واقع با وجود شرایط فعلی سیاسی ، ما باید همکاری های خود را با کشورهای پیشرو در صنایع فضائی ادامه دهیم . اگر امکان این همکاری در فضا وجود نداشته باشد ، پس در کجا می توان به این تبادلات علمی مبادرت ورزید ؟

خوشبختانه در حال حاضر روسیه هنوز رهبری و وظیفه پیشرو بودن در صنایع فضائی و پرتاب راکت های ماهواره بر را در دنیا در اختیار دارد ولی این شرایط باید توسعه پیدا کرده و حضور ما در عرصه های فضائی بیشتر شود . در حقیقت دستاوردهای فضائی ما باید ابعادی بزرگتر از فعالیت های سیاسی و اقتصادی داشته باشد .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا