گرمایش زمین خطر خشکسالی های ناگهانی را بیشتر می کند

نتایج یک مدل سازی جدید نشان می دهد:خطر خشکسالی ناگهانی و رویداد های خشک شدن غیرمعمول سریع و شدید روی زمین های زراعی تا سال ۲۱۰۰ افزایش می یابد و این موضوع به ویژه در آمریکای شمالی و اروپا قابل مشاهده است.

به گزارش سیناپرس، پیش‌ بینی ‌های مبتنی بر مدل سازی اقلیمی نشان می‌ دهد: خطر خشکسالی ناگهانی در زمین‌ه ای کشاورزی در آمریکای شمالی و اروپا از ۳۲ درصد در سال ۲۰۱۵ تا سال ۲۱۰۰ به ترتیب به ۴۹ درصد و ۵۳ درصد در شدیدترین شرایط انتشار گازهای گلخانه‌ای افزایش می ‌یابد. این موضوع بدان جهت دارای اهمیت است که افزایش خطر پیش بینی شده برای زمین های زراعی ممکن است سیستم های غذایی را تحت فشار بیشتری قرار دهد.

باید توجه داشت خشکسالی های ناگهانی زمانی اتفاق می افتد که کمبود بارندگی همراه با نرخ بالای تبخیر رخ داده و باعث خشک شدن سریع سطح زمین می شود. سرعت توسعه خشکسالی های ناگهانی در مقایسه با خشکسالی های معمولی به این معنی است که اغلب هشدار کافی برای اجرای استراتژی های کاهش وجود ندارد که می تواند زمین های زراعی را در معرض خطر قرار دهد.

طی این مطالعات جردن کریستین و همکارانش ارزیابی کردند که چگونه وقوع خشکسالی ناگهانی ممکن است تغییر کرده و خطر جهانی ناشی از خشکسالی های ناگهانی را تحت شبیه سازی های مختلف مدل آب و هوایی جهانی تخمین زدند. محققان در این مطالعات شبیه‌ سازی‌ های تاریخی خشکسالی ناگهانی (بین سال‌های ۱۸۵۰ و ۲۰۱۴) را تحلیل و وقوع خشکسالی ناگهانی آینده را از سال ۲۰۱۵ تا ۲۱۰۰ تحت سه سناریو مختلف  مسیرهای اجتماعی و اقتصادی مشترک پیش ‌بینی کردند. این مسیر ها با نام‌ های SSP126، SSP245 و SSP585  چگونگی تغییر شرایط اقلیمی جهان تحت مجموعه‌ های مختلف سیاست ‌های آب و هوایی را بررسی کرده و از یک سناریوی پایدار تا یک سناریوی انتشار بالا را شامل می ‌شوند. به باور پژوهشگران، در هر سه سناریو، وقوع خشکسالی ناگهانی جهانی تا پایان قرن بین ۶ تا ۹ و نیم درصد افزایش خواهد یافت.

به گزارش سیناپرس، نویسندگان همچنین دریافتند: پیش بینی می شود خطر خشکسالی ناگهانی برای زمین های زراعی جهانی بین سال های ۲۰۱۵ و ۲۱۰۰ در مقایسه با دوره تاریخی افزایش یابد. بر این اساس تحت بالاترین سناریوی انتشار گازهای گلخانه ای، خطر سالانه خشکسالی ناگهانی در زمین های کشاورزی در اروپا از ۳۲ درصد در سال ۲۰۱۵ به ۵۳ درصد در سال ۲۱۰۰ افزایش یافته است، در حالی که در آمریکای شمالی از ۳۲ درصد به ۴۹ درصد افزایش یافته است. علاوه بر این قاره های آفریقا، آسیا و آمریکای جنوبی نیز شاهد افزایش قابل توجهی در خطرات خشکسالی ناگهانی بودند.

در خاتمه نویسندگان پیشنهاد می کنند: با افزایش جمعیت جهان، تقاضا برای غذا و تغییرات در خشکسالی های ناگهانی ممکن است بر امنیت غذایی فشار وارد کند.

به گزارش سیناپرس، شرح کامل این مطالعات در آخرین شماره مجله تخصصی Communications Earth & Environment منتشر شده و در اختیار علاقه مندان قرار دارد.

مترجم: ندا اظهری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا