مطالعه تنوع اندازه گونه های مختلف اجداد انسان مدرن

پژوهشگران تکه ها و بخش های شکسته فسیل ها ، شامل انگشتان کوچک پا و استخوان های قوزک پا ، را برای تخمین زدن قد و حجم بدن اجداد اولیه انسان در طول دوره پلیستوسن مورد استفاده قرار داده اند .

پلیستوسن (Pleistocene) یکی از دورهای زمین ‌شناسی است که بازه زمانی از یک میلیون و هشتصد هزار تا ده هزار سال پیش را در بر می گیرد . قابل ذکر است که نخستین انسان هوشمند (هوموساپینس) ، در دوره پلیستوسن پدید آمده است .

پژوهشگران دانشگاه کمبریج (University of Cambridge) انگلستان و محققان دانشگاه توبینگن (University of Tübingen) آلمان با به کار بردن تکنیک جدید ، نشان می دهند که انسان های اولیه از تنوع اندازه در بدن خود برخوردار بودند .

جی استوک (Jay Stock) از دانشگاه کمبریج در یک مصاحبه مطبوعاتی در این رابطه چنین توضیح می دهد : چیزی که ما شاهد آن هستیم ، ممکن است آغاز یک مشخصه منحصر به فرد از ریشه های مختلفی از گونه های خود ما باشد . ممکن است تفسیر یافته های ما نشان دهد که گونه های متعدد از انسان های اولیه ، مانند هومو هابیلیس (Homo habilis) ، هومو ارگاستر (Homo ergaster) و هومو رودولفینسیس (Homo rudolfensis) یا یک گونه بسیار متنوع وجود داشته بوده باشد . این مساله متناسب با شواهد جمجمه ای اخیر در تنوع فوق العاده میان اعضای اولیه انسان هوشمند است .

برای نمونه می توان گفت که گروهی از انسان ها که در غارهای آفریقای جنوبی زندگی می کردند به طور متوسط دارای 4.8 فوت (برابر با 146.3 سانتیمتر) قد بودند در حالی که برخی از انسان های منطقه Koobi Fora از کشور کنیا از قدی برابر با شش فوت (برابر با 182.88 سانتیمتر) برخوردار بوده اند .

جی استوک در ادامه توضیحات خود اظهار داشت : در واقع هر کتاب درسی که به تکامل انسان می پردازد ، دیدگاه یکی از اصل و نسب انسان ها را با تکامل بدن های بزرگتر پیش از پخش و گسترش پیدا کردن انسان از آفریقا ، نشان می دهد . اما شواهد این گزارش در رابطه با ریشه و اصل ما و پراکندگی انسان در خارج از آفریقا ، واقعا به صورت درستی متناسب نیست .

قابل توجه است که نخستین سرنخ و مدرک پیدا شده در این رابطه ، از سایتی واقع در شهر دمانیسی (Dmanisi) در کشور گرجستان به دست آمده که شامل فسیل انسان هایی واقعی با بدن های کوچک متعلق به 1.77 میلیون سال پیش بوده اند . این اطلاعات توسط محققان و پژوهشگران مختلف در چندین سال گذشته به دست آمده بود اما با توجه به تحقیقات انجام شده اخیر ، ما در حال حاضر می دانیم که تکامل اندازه بزرگ بدن های انسان های اولیه پس از 1.7 میلیون سال پیش در منطقه Koobi Fora کشور کنیا انجام شده است .