مطالعه سیارک های توخالی توسط پژوهشگران

ستاره شناسان در مطالعات جدید خود به بررسی یک نوع خاص از سیارک ها پرداختند که به سیارک های تو خالی شهرت داشته و به عنوان یک پدیده منحصر به فرد در نجوم شناخته می شود.

به گزارش سیناپرس، دیمورفوس قمر کوچکی است که به دور سیارک دیدیموس می چرخد و هدف ماموریت DART ناسا است که در سپتامبر سال ۲۰۲۲ به ماوریت اعزام شد.

بسیاری از سیارک ‌های کوچک مانند دیمورفوس، ریوگو و بننو در مقایسه با قمرها یا سیارات زمینی چگالی بسیار کمی دارند. این سیارک ‌ها به‌ عنوان سیارک ‌های تو خالی شناخته می ‌شوند وبه نظر می ‌رسد که از توده‌ های سست سنگ، دانه ‌های کوچک و غبار تشکیل شده‌ اند و اصولا جامد نیستند. دانشمندان علوم سیاره ‌شناسی بر این باورند که سیارک‌ های فوق الذکر از ادغام مواد پس از نابودی سیارک ‌های بزرگ ‌تر تشکیل می ‌شوند.

طی مطالعات انجام شده، فضاپیمای ژاپنی Hayabusa2 در سال ۲۰۱۸ از سیارک ریوگو بازدید و فاش کرد که حدود ۵۰ درصد حجم آن فضای خالی است. در همین حال، اندازه‌ گیری ‌ها نشان داده است که چگالی بننو فقط کمی بیشتر از چگالی آب است و به احتمال زیاد این سیارک دارای حفره های توخالی در داخل خود است که برخی از آنها احتمالاً با آب پر شده است.

کاوشگر OSIRIS-REx ناسا که نمونه ای از بننو را در سال ۲۰۲۰ جمع آوری کردT نیز این یافته ها را تائید می کند و محققان معتقدند: این کاوشگر موتورهای خود را به موقع خاموش نمی کرد، تقریباً به طور قطع در سطح بننو فرو می رفت.

به گزارش سیناپرس، باید توجه داشت که درست مانند سایر اجرام آسمانی، قانون گرانش است که این سیارک ها را در کنار هم نگه می دارد و  تا زمانی که نیروی گریز از مرکز به دلیل چرخش آن ها به اندازه کافی قوی نباشد که بر گرانش غلبه کند، آن ها در مدار خود باقی می مانند.

تحقیقات جدید نشان داده است که برای بسیاری از سیارک ها، نیروهای چسبنده و تمایل مواد به جذب یکدیگر  نیز برای جلوگیری از چرخش این سیارک ها مورد نیاز است. در واقع، نسبت نیروهای گرانشی به نیروهای گریز از مرکز در یک سیارک پر از قلوه سنگ نه تنها حداکثر اندازه تخته سنگ ها را در سطح آن تعیین می کند، بلکه حداقل جرمی را نیز تعیین می کند که سیارک می تواند در آن دست نخورده بماند.

به گزارش سیناپرس، بنابراین یک تخته سنگ روی سطح دیمورفوس به راحتی توسط گرانش در آنجا نگه داشته می شود زیرا چرخش سیارک برای غلبه بر جاذبه و پرتاب آن به فضا کافی نیست.

مترجم: مریم عالمی

منبع: sciencefocus

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا