پژوهش ها نشان داد؛
چرا اخبار بد حال شما را بد می کند؟

احتمالا تاکنون توجه کرده اید که شنیدن اخبار بد موجب بد شدن حال عمومی شما شده و این شرایط می توانید برای مدتی نسبتا طولانی ادامه داشته باشد. این موضوع به تازگی توسط پژوهشگران مورد توجه قرار گرفته و محققان در تلاش هستند تا درک کنند چرا شنیدن یک موضوع ناخوشایند می توانید تاثیرات فیزیکی روی سلامت فرد داشته باشد.

به گزارش سیناپرس، طی دهه های اخیر و با گسترش اینترنت،  شبکه های اجتماعی و رسانه های دیجیتال، افراد با حجم زیاد و گسترده ای از اخبار مواجه می شوند که متاسفانه بخش عمده ای از این اخبار را موضوعات ناخوشایند و منفی تشکیل می دهد.باید توجه داشت که مطالعات متعددی نشان می دهد:شنیدن اخبار منفی برای سلامت انسان مضر است. در این میان پرسش مهم مطرح شده این است که چرا  بدن شما به اخبار بد واکنش نشان می دهد؟ برای پاسخ به این سوال باید از علم روانشناسی کمک گرفته و ارتباط بین ذهن و سلامت جسمانی را توضیح داد.

یافته های مطالعات علمی نشان می دهد: وقتی متوجه می ‌شوید که اتفاق بدی افتاده است، مغز شما به طور غیر ارادی می ‌تواند پاسخ جنگ یا گریز بدن شما را تحریک کند. در حقیقت این رفتار، یک پاسخ تکاملی بدن شما برای مقابله با خطرات شدید است. در سطح عصبی ‌بیولوژیکی، سیستم عصبی سمپاتیک بر آن فرمان ‌هایی را از نخاع به اندام‌ های اصلی بدن از جمله قلب و روده می ‌فرستد تا شما را برای مواجه شدن با شرایط مختلف آماده ‌کند. در حقیقت پاسخ جنگ یا گریز بدن  شما را قادر می سازد تا در صورت مواجهه با خطر، بجنگید یا فرار کنید.

به گزارش سیناپرس، بخش مهمی از پاسخ مبارزه یا گریز این است که سیستم گوارشی را به طور موقت غیر فعال کند تا جریان خون و انرژی به جای معده و روده، به عضلات و سایر اندام های حیاتی شما ارسال شود. در برخی افراد، این اثر ناگهانی بر روی هضم می تواند به صورت تهوع، استفراغ یا اسهال ظاهر شود. به طور خلاصه، اخبار بد باعث شده است که شما احساس خطر کرده و بدن شما حالت بقای اضطراری را فعال کند.

به گفته محققین، سیستم عصبی سمپاتیک در تضاد دائمی با سیستم عصبی پاراسمپاتیک است و زمانی که ما آرام هستیم این اعصاب فعال تر هستند. سیستم عصبی سمپاتیک همواره پیام های خود را به بدن شما فرستاده و تداوم رفتارهایی از جمله هضم غذا را تشویق می کند. بنابراین هر کاری که می توانید برای تقویت فعالیت سیستم عصبی پاراسمپاتیک خود انجام دهید باید به شما در غلبه بر این احساسات بیماری کمک کند.

طبیعتا گفتن این کار آسان تر از انجام آن است، اما مراحل اساسی شامل کاهش عمدی تنفس است. به گزارش سیناپرس، توصیه می شود فهرستی از شرایط و موقعیت هایی که خارج از کنترل شما هستند و مواردی که می ‌توانید کاری در مورد آنها ان جام دهید را برای خود بنویسید. برای مواردی که روی آن ‌ها تأثیر دارید، سعی کنید برنامه ‌های قابل دستیابی را برای بهتر کردن وضعیت ارائه دهید. با گذشت زمان، حواس پرتی، ورزش و مدیتیشن می تواند به شما کمک کند آرام شده و با استرس مقابله کنید.

به گزارش سیناپرس، در مواجه شدن با اخبار و شرایط بد، از درخواست کمک از دوستان و خانواده نترسید و  اگر احساس تهوع و مشکلات گوارشی شما از بین نرفت، به دنبال کمک پزشکی باشید.

مترجم: حمید تعالی

منبع: sciencefocus

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا