چین دو ماهواره فوق مدرن به فضا فرستاد

آژانس فضایی چین روز یکشنبه دو ماهواره “Macao Science 1” را که یک برنامه اکتشاف فضایی پیشرفته محسوب می شود، با موفقیت به فضا فرستاد.

به گزارش سیناپرس، اداره ملی فضایی چین طی بیانیه ای رسمی اعلام کرد : این ماهواره ها در ساعت ۱۶ روز گذشته به وقت پکن به فضا پرتاب شدند. این ماهواره های مدرن توسط یک موشک حامل لانگ مارچ 2C از مرکز پرتاب ماهواره Jiuquan در شمال غربی چین و با موفقیت وارد مدارهای از پیش تعیین شده شد.

اطلاعات فنی موجود در رابطه با این ماهواره های مدرن نشان می دهد؛ ماهواره Macao Science 1 رویکرد ماهواره ای دوقلو دارد. ماهواره A محموله هایی مانند مغناطیس سنج های با دقت بالا را برای تشخیص میدان مغناطیسی زمین حمل می کند. ماهواره B نیز به محموله هایی مانند آشکار سازهای ذرات پرانرژی و ابزارهای اشعه ایکس خورشیدی برای به دست آوردن داده های محیط فضایی مجهز است.

همچنین گفته می شود Macao Science 1 این قابلیت را دارد که مشاهدات انجام شده توسط ماهواره های Swarm اروپا و اولین ماهواره لرزه ای الکترومغناطیسی چین، Zhangheng 1 را تکمیل کند. این قابلیت مشترک به درک جامع تری از میدان مغناطیسی کم عرض جغرافیایی زمین و تغییرات محیط فضایی منجر شده و همچنین شرایط را برای انجام مطالعات علمی جدید و نظارت بر ناهنجاری اقیانوس اطلس جنوبی تسهیل می کند.

طبق گزارش آژانس فضایی چین، ماهواره Macao Science 1 اولین برنامه ماهواره ای علمی فضایی است که به طور مشترک توسط چین و ماکائو توسعه یافته است. این پروژه همچنین اولین ماهواره اکتشافی علمی است که در مداری نزدیک به استوا برای نظارت بر میدان ژئومغناطیسی و محیط فضایی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

یکی از اهداف اصلی این ماهواره ها، مطالعه منطقه موسوم به SAA است. این منطقه یک منطقه غول پیکر با شدت مغناطیسی کمتر در بالای زمین است که بر روی اقیانوس اطلس جنوبی کشیده شده است. تضعیف حفاظت میدان مغناطیسی زمین روی این ناحیه باعث می شود تا تشعشعات بیشتری از فضا به سطح زمین نفوذ کرده و در ارتباط ماهواره ها، هواپیماها و فضاپیماهای عبوری از این منطقه اختلال ایجاد کند.

دانشمندان معتقدند: مطالعه SAA می تواند به آنها در یافتن دلیل ضعیف شدن میدان مغناطیسی زمین کمک کند.به گزارش سیناپرس، دانشمندان و مهندسان از ۲۰ کشور و منطقه در پروژه ماکائو Science 1 شرکت کرده اند و یک کمیته علمی متشکل از کارشناسان بین المللی نیز تشکیل شد که شامل دانشگاهیان از موسسات چینی، آمریکایی و اروپایی است.

مترجم: مریم عالمی