توصیه محققان به ورزشکاران؛
می خواهید قهرمان شوید؟ صبر کنید!

دستیابی به موفقیت ورزشی به عنوان یک مساله مهم همواره مورد توجه بوده است. موفقیت به عنوان یکی از مسائل مهم و کلیدی در ورزش مشخص شده است که تلاش های جدی برای بهبود شواهد مختلف در خصوص آن انجام شده اند.

به گزارش سیناپرس، محققان کشور در یک مطالعه جدید نشان داد: برخورداری از ویژگی متعالی صبر، می تواند گامی موثر و ارزشمند در جهت رسیدن ورزشکاران به موفقیت های بزرگ باشد.

موفقیت ورزشی، فرآیند یادگیری فعالی است که در اثر تمرین هدفمند و بهبود مهارت های ضروری برای رسیدن به سطح بالای عملکرد ورزشی و پیروزی به دست می آید. عملکرد مطلوب در ورزش، حاصل ترکیبی از توانایی های فنی شامل موارد تکنیکی و تاکتیکی، عوامل جسمانی شامل مواردی چون قدرت و سرعت، عوامل روانی نظیر تمرکز، اعتمادبه نفس، مهار اضطراب و عوامل اخلاقی مثل شجاعت، استقامت و صبر است و طبعا  فقدان هرکدام از موارد گفته شده، مانع عملکرد مطلوب ورزشکاران می شود.

بنابر نظر محققان، ورزشکاران در یک مسابقه ورزشی از نظر استعداد، تمرین، انگیزش و ویژگی های شخصیتی و روان شناختی با یکدیگر متفاوت هستند. اما در این میان به نظر می رسد که عملکرد ورزشی، نقش تعیین کننده ای در کسب نتیجه داشته باشد.

ورزشکاران برای رسیدن به اوج عملکرد ورزشی از مهارت های شناختی، رفتاری، اخلاقی و راهبردهایی مانند برنامه های رقابتی توسعه یافته، مهارت های مقابله ای، کنترل افکار و هیجان، مدیریت انگیختگی و تمرکز مجدد استفاده می کنند. شواهد حاکی از آن هستند که ورزشکاران موفق، دارای مهارت های ذهنی مانند تعهد، انگیزش، تمرکز، اعتمادبه نفس، تصویرسازی، کنترل اضطراب و توانایی صبر و مقابله با مشکلات هستند.به گزارش سیناپرس، درواقع، ورزشکاران موفق از لحاظ رقابت جویی در سطح بالایی قرار دارند، دارای پشتکار زیاد برای دستیابی به موفقیت بوده و بدون نگرانی درباره شکست های احتمالی، ورزش می کنند.

در یک پژوهش جدید علمی که در همین رابطه توسط محققان دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد انجام شده است، نقش صبر و ابعاد مختلف آن، در پیش بینی موفقیت ورزشکاران نخبه دو و میدانی بررسی شده است..

در این پژوهش کاربردی، 273 نفر از دوو میدانی کاران نخبه مشارکت داشته اند و گردآوری اطلاعات مورد نیاز برای آن از طریق پرسشنامه انجام شده است. مطابق با نتایج این تحقیق، صبر دارای اثر مثبت و قابل توجهی بر موفقیت در ورزش دوومیدانی است و و هر اندازه میزان صبر افراد، بالا رود میزان موفقیت در ورزش نیز افزایش می یابد.

بنا بر نظرات محمد نیک روان، محقق گروه تربیت بدنی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد و همکارانش، بهره گیری از ظرفیت های صبر در بهبود قابلیت های ورزشی افراد باعث شده است تا نقش مهمی در موفقیت های ورزشکاران به خصوص در رشته دو و میدانی داشته باشد.

این محققان می افزایند: با توجه به این که رشته دوومیدانی، یکی از رشته های ورزشی است که دارای ماهیتی بر اساس رکورد است، لذا صبر می تواند در انگیزش ورزشی این ورزشکاران و تلاش جهت برخورداری از موفقیت های ورزشی، نقش مهم و تعیین کننده ای داشته باشد. به عبارتی صبر می تواند از فرسودگی ورزشی و کاهش انگیزه افراد جهت دست یابی به موفقیت های ورزشی بکاهد و شرایط را جهت عملکرد مطلوب در میان ورزشکاران فراهم نماید.

با توجه به این نتایج، صبر و مولفه های آن از جمله استقامت، درنگ، رضایت، شکیبایی و متعالی شدن می توانند نقش مهمی در عملکرد و موفقیت ورزشکاران نخبه دو و میدانی داشته باشند.

به اعتقاد نیک روان و همکارانش، صبر و ابعاد آن به واسطه درگیر نمودن عملکرد ذهنی ورزشکاران، زمینه را جهت بهبود موفقیت ورزشی آنان فراهم می نمایند. به همین دلیل پیشنهاد می گردد تا دوره های آموزشی در جهت بهبود مهارت های ورزشکاران در خصوص متغیر صبر و ابعاد آن برگزار شوند. همچنین پیشنهاد می گردد ارزیابی های مدونی در جهت شناسایی وضعیت صبر ورزشکاران اجرایی گردند.

به گزارش سیناپرس، از این یافته های علمی پژوهشی، مقاله ای تهیه شده است که در فصل نامه روان شناسی ورزشی متعلق به پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری منتشر گردیده است.

گزارش: محمدرضا دلفیه

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا