دیدنی های بوکان

مردم این شهر به زبان کردی سورانی صحبت می­کنند و بوکان را می توان یکی از شهرهای دیدنی و زیبای شمال غرب ایران معرفی کرد که کمتر شناخته شده است . بوکان با تکیه بر تاریخی کهن ، دارای آثار طبیعی ، تاریخی و فرهنگی متعددی است که برخی از مهمترین آن ها عبارتند از :

رودخانه سیمینه رود: این رودخانه که از کوههای چهل چشمه کردستان سرچشمه گرفته و به دریاچه ارومیه می­ریزد ،  در ضلع غربی این شهر قرار گرفته است . از دیگر مکان های زیبای کنار این رودخانه مناظر زیبا و تفریحی کیوه ره ش ( کوه سیاه) و روستای کوسه است .

باغ امیراباد: امیراباد یکی از محله­های بوکان است که به دلیل داشتن باغ های زیبا ، همواره از شهرت خاصی برخورداربوده  که این باغها که بیشتر دارای درختان آلبالو و نیز مزارع سبزیجات است .

بوستان حسن زیرک : علاقمندان به موسیقی و هنر کردی حتما نام حسن زیرک را شنیده­اند . وی خواننده نامی و خوش صدای کرد بود که در بوکان متولد و در همین شهر نیز به خاک سپرده شده است .  مزار وی هم اکنون  بر دامنه کوه ناله شکینه (نعل شکن) زیارتگاه عاشقان موسیقی و هنر ایرانی است . در کنار مزار وی ، چند مزار دیگر از هنرمندان موسیقی کردی از جمله قادر عبدالله زاده(قاله مه ره)، نوازنده شمشال (نوعی نی) قرار دارد.

مسجد جامع بوکان: این مسجد مربوط به دوره قاجاریه در مرکز شهر و در کنار حوض آب و قدیمی شهر و نیز قلعه سردار عزیزخان مکری با همان قدمت واقع شده است.

آرامگاه سردار عزیزخان مکری: بنایی آجری با ایوان طاقدار و سقف گنبدی مربوط به آرامگاه سردار عزیزخان مکری داماد امیرکبیر و از سرداران ناصرالدین شاه در بوستان ملت بوکان در فضایی سرسبز و زیبا واقع شده است .

مسجد جامع حمامیان: این مسجد تاریخی و زیبا در روستایی به همین نام در چند کیلومتری شمال غربی بوکان قرار دارد  .این مسجد  بنایی آجری با پلان چهارطاقی و تزینات زیبای آجری و گچکاری زیبا دارای ایوان طاقدار و نیز سقف گنبدی است. قدمت این بنا نیز متعلق به اواخر دوره قاجاریه است.

سایت ماننایی قلایچی: در هفت کیلومتری شمال شرقی بوکان و در مسیر بوکان به شاهین دژ در نزدیکی روستایی به همین نام ، محوطه ای تاریخی  متعلق به حکومت مانناها قرار گرفته که دارای آثار معماری، کتیبه سنگی، سفال و آجرهای زیبا و منقوش مربوط به سده هشتم قبل از میلاد است . اهمیت این آثار به حدی است که تقریبا در بیشتر موزه های مشهور و مطرح دنیا میتوان بخش هائی از آن را مشاهده نمود .

قلعه بردینه: قلعه بردینه در سیصد متری روستای آغجیوان و سی کیلومتری بوکان در مسیر جاده بوکان به شاهیندژ قرارگرفته است. قلعه بردینه بر روی کوهی به همین نام  در ارتفاع دویست متری از دشتهای اطراف واقع شده است. ورودی قلعه در ضلع جنوب شرقی دارای دوازده پله از سنگ تراشیده شده شما را به محوطه اصلی که شامل فضاهایی برای ذخیره آب باران که به آب انبار شهرت دارند هدایت می­کنند. با توجه به سفالهای جمع­آوری شده و مطالعات باستان شناسی ، این قلعه  متعلق به ماننایی­ها است .  

اتاق های سنگی روستای بی بی کند: بدون تردید دیدن حجره ها  و اتاق هائی که در دل کوه کنده شده اند  برای هر  گردشگری جذاب و دیدنی است . در گوشه و کنار ایران تعدادی روستای سنگی وجود دارد که برخی از آن ها دارای شهرت بسیار هستند ولی بدون تردید نام روستای سنگی بی بی کند برای بیشتر گردشگران ناشناخته است . این مکان دیدنی بر بلندای کوهی در نزدیکی روستای بی بی کند درمسیر جاده بوکان به شاهیندژ قرار دارد .

غارهای بوکان: بوکان دارای غارهای طبیعی زیادی با قدمت چند میلیون ساله است. از معرو­ف­ترین این غارها می­توان غار زندان چاوه (غار کانی ره ش) در سی کیلومتری جاده بوکان به مهاباد در روستای کانی ره ش، غار کول آباد در نزدیک همین روستا بر سر جاده بوکان به میاندواب، غار مکری قرآن در روستای خراسانه در مسیر بوکان به مهاباد، غار طبیعی روستای اشکوتان ، غار کونه کوتر انگیجه در هفت کیلومتری شرق بوکان وغار زندان سماقان در فاصله چهل و پنج کیلومتری بوکان با عمق 75 متری را نام برد. اما دو غار دوکچی و غار قلایچی را در مسیر بوکان به شاهیندژ را می­توان از مهمترین آنها دانست  که همواره میزبان کوهنوردان و غارنوردان زیادی است. غار دوکچی در فاصله چهارده کیلومتری شمال شرقی بوکان در نزدیک روستای دوکچی است و غار قلایچی در دوازده کیلومتری شمال شرقی بوکان در همان مسیر غار دوکچی قرار دارد. این غار عمیق ترین غار  ایران است که در ارتفاع 1750 متری از سطح دریا دارای تالارها  و دالان های بزرگ ، تونل ها، تزئینات آهکی و مناظر فوق­العاده زیبا است  بدون تردید خاطره بازدید از این غار را هیچ گاه فراموش نکرده و همواره به یاد خواهید داشت . بازدید از زیبائی های این غار همواره جز برنامه تفریحی و پیمایشی گروههای مختلف کوهنوردی است.  

غار کونه کوتر(سهولان): این غار در مسیر بوکان به مهاباد  و در فاصله سی و پنج کیلومتری بوکان  قرار دارد. این غار در نزدیکی روستای عیسی کند است و دومین غار آبی ایران بعد از غار علیصدر همدان به شمار می رود . طبیعت سرسبز اطراف غار و نیز فضای داخلی آن با امکانات قایق سواری و دیدن خفاشهای آویزان و لانه­های کبوتران و نیز قندیل­های آهکی درون غار جز نادر ترین و زیباترین مناظر طبیعی کشور به شمار می رود .

سد شهیدکاظمی: این سد روی رودخانه زرینه رود در سی و پنج کیلومتری جنوب شرقی بوکان در مسیر جاده شاهین دژ قرار دارد که همواره در فصل تابستان میزبان مهمانان و گردشگران فراوانی است. منظره زیبای آب و طبیعت سرسبز پشت این سد نظر هر گردشگری را به خود جلب می­کند.

علاوه بر موارد ذکر شده، از مناظر بسیار زیبا و طبیعت قشنگ دره­های سرسبز و جنگلی روستاهای خراسانه و آشی گلان در مسیر بوکان به مهاباد و نیز جلگه سردرآباد نباید صرفنظر کرد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا