تکثیر و رها سازی 15 طوطی در خطر انقراض در طبیعت

سینا پرس : روند سریع و شتابناک صنعتی شدن جوامع و رشد بی وقفه شهرها و مناطق صنعتی تاثیرات فراوانی بر محیط زیست کره زمین گذاشته است که این تاثیرات عمدتا مخرب بوده و در بعد کلان موجب بر هم خوردن تعادل محیط زیست و عمومی این سیاره ، افزایش گازهای آلاینده و ایجاد تغییرات آب و هوائی و به تبع آن گرمایش جهانی شده است که در سال های اخیر شاهد آن هستیم . از سوی دیگر این فعالیت ها در ابعاد منطقه ای نیز با نابودی زیستگاه های جانوران بومی آن منطقه به واسطه ساخت و ساز های شهری – صنعتی و همچنین نابودی جنگل ها ، سبب از بین رفتن زیستگاه های طبیعی بسیاری از جانوران شده و در نتیجه این حیوانات با مشکل های بسیاری رو به رو شده و بسیاری از آن ها در خطر انقراض قرار دارند .

در این میان بسیاری از دولت ها و مجامع دوستدار محیط زیست ، با انجام اقدامات مختلفی در تلاش هستند تا از این روند جلوگیری کرده و به بقای حیوانات کمک کنند . در این میان از مهمترین سیاست های اجرا شده در سطح بین المللی می توان به ایجاد مناطق ویژه و محافظت شده محیط زیست و همچنین تکثیر و افزایش جمعیت برخی از حیوانات در مراکزی ویژه و رها سازی آن ها در طبیعت اشاره کرد .

یکی از جانوران در خطر انقراض در منطقه مشهور دریای کارائیب در قاره امریکا ، طوطی های بومی پورتو ریکو است . متاسفانه جمعیت این طوطی ها در سال های گذشته بسیار کاهش یافته و این پرندگان با خطر جدی انقراض و نابودی رو به رو هستند .  به همین دلیل تلاش هایی جهت حفظ و بقای این جانور در حال اجرا است که مهمترین آن ها توسط اداره منابع طبیعی و محیط زیست Department of Natural and Environmental Resources پورتوریکو که به اختصار DRNA نامیده می شود ، در حال پیگیری است .

سخنگوی این اداره روز گذشته خبر از رها سازی پانزده طوطی از نژاد بومی این کشور در طبیعت داده و عنوان کرد این پرندگان در مرکزی ویژه تکثیر و پرورش یافته اند و با هدف قوی تر شدن جمعیت این طوطی ها در طبیعت منطقه رها می شوند تا با تولید مثل در محیط زیست طبیعی خود به افزایش جمعیت این گونه جانوری کمک کنند .

این نوع خاص طوطی ها با نام Puerto Rican amazons شهرت داشته و عموما در جنگل های Rio Abajo زندگی می کنند . در همین راستا کارمن گوررو Carmen Guerrero   دبیر اداره منابع طبیعی و محیط زیست  پورتوریکو اعلام کرد : دولت منطقه ای پورتو ریکو برنامه ای بسیار جدی برای حفظ گونه های در خطر انقراض این کشور از خطر نابودی تهیه کرده و در حال اجرای آن است .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا