ارائه سامانه‌ای برای تشخیص بیدار ماندن افراد در حین رانندگی

با توجه به این که 37 درصد تصادفات منجر به فوت در کشور بر اثر خواب آلودگی است، محققان کشور سامانه‎ای را برای سنجش توانایی بیداری رانندگان کامیون و اتوبوس عرضه کردند که با استفاده از سنسورهای نصب شده در آن قادر به تشخیص بیدار ماندن افراد در حین رانندگی است.

طبق آخرین آمار منتشر شده سازمان بهداشت جهانی در ایران هر سال هزینه سوانح رانندگی 6 درصد درآمد ناخالص ملی کشور است که رقم بسیار بالایی است، از این رو محققان کشور سامانه‌ای را برای کاهش این هدررفت طراحی کردند.

علی نحوی مجری طرح با بیان این که این سامانه با عنوان «طراحی و پیاده سازی سامانه سنجش شناختی توانایی بیداری جهت صدور جواز صلاحیت رانندگی حرفه‌ای» اجرایی شده است، گفت: طبق آمارها در کشور حدود 37 درصد تصادفات منجر به فوت جاده‌ای به علت خواب آلودگی رانندگان است و از آن جایی که سقف ساعات رانندگی مجاز توسط بسیاری از رانندگان رعایت نمی‌شود و بعضا دچار محرومیت از خواب یا اختلال خواب هستند، خواب آلودگی راننده عامل بسیاری از حوادث رانندگی کشور است.

وی از اجرای طرحی در این زمینه خبر داد و یادآور شد: با انجام این طرح، سامانه تایید توانایی بیدار ماندن رانندگان در شبیه ساز رانندگی ایجاد می‌شود تا افرادی که مشکل بیدار ماندن دارند، در زمان صدور مجوز فعالیت یا تمدید گواهینامه، غربالگری شوند.

نحوی با اشاره به نحوه عملکرد این سامانه توضیح داد: این سامانه با تلفیق علومی چون واقعیت مجازی، طب کار، علوم شناختی و روانشناسی به گونه‌ای طراحی شد که توانایی بیدار ماندن افراد در حین رانندگی را تشخیص می‌دهد.

به گفته وی، برای این منظور از حسگرهای مختلف دستگاه شبیه ساز رانندگی مانند زاویه پدال‌ها، موقعیت غربیلک فرمان، موقعیت در جاده، سرعت، شتاب، ردیاب چشم، تصویر صورت، نوار عضله و نوار مغزی استفاده شده است.

مجری طرح با بیان اینکه این طرح با مشارکت دانشگاه‌های صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی، آزاد، رازی و علوم انتظامی اجرایی ‌شد، گفت: این طرح در مرحله پایلوت است و بزودی آزمایش بر روی داده‌های اصلی را آغاز خواهیم کرد.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی با اشاره به سابقه تحقیقات بر روی خواب آلودگی رانندگان در کشور خاطرنشان کرد: تحقیقات مختلفی در این زمینه در کشور انجام شده است، اما این طرح نخستین پژوهش جامع صلاحیت سنجی توانایی بیدار ماندن رانندگان با استفاده از انواع مختلف حسگرها با رویکرد بین رشته‌ای و بین دانشگاهی است.

به گزارش ایسنا، وی با اشاره به اینکه این سامانه بیشتر برای رانندگان اتوبوس، کامیون و تاکسی بین شهری کاربرد دارد، گفت: طبق آخرین آمار منتشر شده توسط سازمان بهداشت جهانی، هر سال هزینه سوانح رانندگی در ایران6 درصد درآمد ناخالص ملی کشور را به خود اختصاص می‌دهد که رقم بسیار بالایی است. بنابراین حتی کاهش اندکی از این آمار و شدت سوانح، باعث صرفه جویی زیادی در کشور می‌شود. این در حالی است که سهم پژوهش از تولید ناخالص داخلی در سال 1394 تنها نیم درصد بوده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا