بررسی تاثیر آتشفشان ها در نابودی انسان های نئاندرتال

بررسی های جدید پژوهشگران نشان می دهد که آخرین بازماندگان انسان های نئاندرتال در حدود 40 هزار سال پیش برای همیشه از صحنه گیتی ناپدید شدند . این رویداد مقارن با فعالیت آتش فشانی قله Campanian Ignimbrite (CI) در ایتالیا بود .

باستان شناسان این پروژه تحقیقاتی از بابت این موضوع بسیار شگفت زده شده اند زیرا بر اساس مستندات به دست آمده ، این فعل و انفعالات آتش فشانی سبب شد تا میزان زیادی از دی اکسید سولفور به لایه های فوقانی جو از جمله استراتوسفر stratosphere ( لایه بالائی جو در فاصله 11 کیلومتری سطح زمین ) تزریق شده و باعث نابودی و زوال نئاندرتال ها شود .

در راستای این پژوهش ها ، بنجامین . ا . بلک Benjamin A. Black ، از پژوهشگران و اساتید  دانشگاه کالیفرنیا ، برکلی University of California, Berkeley به همراه دانشجویان خود مدل علمی تغییرات آب و هوائی رخ داده در آن بازه زمانی را مورد بررسی و مطالعه قرار داده و موفق به ترسیم شرایط اتمسفر زمین پس از این آتش فشان شد .

این تیم تحقیقاتی در مقاله ای که در مجله زمین شناسی the journal Geology منتشر شده است اعلام کردند : " نتایج آزمایش های تعیین قدمت مبتنی بر رادیو کربن ، نشان می دهد که در زمان فوران آتشفشانی قله Campanian Ignimbrite (CI) در ایتالیا ، انسان های مدرن وارد اروپا شده بودند و در همین زمان تعداد انسان های نئاندرتال با روند ثابتی رو به کاهش می رفته است . مطالعات انجام شده در پنج محوطه باستانی متعلق به این دوره در حاشیه دریای مدیترانه نشان می دهد که انسان های مدرن به خوبی در این نقاط گسترش یافته و سکونت داشتند . "

این مدل بازسازی شده نشان می دهد که پس از این فعالیت آتش فشانی و تبعات ناشی از آن ، دمای هوا در شرق اروپا و بخش هایی از آسیا به میزان قابل ملاحظه ای کاهش یافته است . از سوی دیگر آخرین بازماندگان نئاندرتال ها و گروه های انسان های مدرن در غرب اروپا احتمالا کاهش دمائی در حدود دو تا چهار درجه سانتیگراد را تجربه کرده و با آن دست به گریبان بودند . پژوهشگران معتقدند که این رویداد اگرچه خود به تنهائی نقش اصلی در نابودی نئاندرتال ها ایفا نکرده است ولی یکی از دلایل تاثیر گذار در نابودی این نژاد منقرض شده انسانی به شمار می رود .