سیستم های تصویربرداری براي سربازان نقشه توليد مي كنند

ماهواره های لندست با استفاده از سنسورهایی که انرژی ساطع شده از سطح زمین را بازخوانی می کند، داده ها را جمع آوری و بعد از آنالیز و پردازش، آن را تبدیل به تصویر می کند.
از سال ۱۹۷۲، هفت ماهواره لندست پرتاب شده است كه در حال حاضر تنها دو ماهواره از این سری در حال کار هستند. آخرین فضاپیمای پرتاب شده LDCM (ماموریت استمرار اطلاعات لندست) نام دارد. LDCM در سال ۲۰۱۲ راه اندازی شد و زمین را با امواج حرارتی، مادون قرمز و نزدیک مادون قرمز اندازه گیری و سنجش می کرد. LDCM همچنین در کاربردهایی در مقیاس منطقه ای، بررسی بلایای طبیعی و نظارت بر مصرف آب نيز قابل استفاده است. همچنین اندازه گیری های LDCM مستقیماً در تحقیقات ناسا در زمینه آب و هوا، چرخه کربن، اکوسیستم، چرخه آب و تغييرات درون زمین مورد استفاده قرار می گیرد.
شراكت و تجاري سازي مرکز فضایی گادارد در راستای تلاش های خود برای توسعه و بهبود تکنولوژی سنجش از دور برای نظارت بر زمین با شرکت Flight Landata در ماساچوست، برای آزمايش یک ایستگاه تصویربرداری طیفی کوچک برای کاربردهای هوابرد همکاری کرد.
این شرکت چندین تکنولوژی جديد براي تصویربرداری وجود آورد كه مي توان به پردازشگرهای کامپیوتر کوچک تر برای سیستم تصویربرداری، افزایش حساسیت در سیستم آشکار ساز و یک سیستم برای ثبت صحت تصویربرداری با وجود حرکت هواپیما اشاره كرد.
در سال ۲۰۰۵ این شرکت با همکاری گادارد و مهندسین مرکز فضازمین ارتش (AGC) آمریکا، قابلیت اجرایی وسایل سنجش از راه دور را در آریزونا و کالیفرنیا آزمايش كرد. بعد از موفقیت در این آزمایش، شرکت قابلیت های این تکنولوژی را بيش از پيش بهبود بخشید.
در سال 2002 شرکت Flight Landata برنده جایزه معتبر Tibbetts Award از اداره کسب و کارهای خرد شد و د ر سال ۲۰۰۶ سیستم سنسور این شرکت به ثبت رسید و شرکت شروع به همکاری با مرکز گودار و ارتش امریکا کرد و جایزه بزرگترین نوآوری ارتش را نيز به خود اختصاص داد.

مزايا
امروزه شرکت Flight Landata همکاری با ناسا را در راستای برنامه های SBIR برای تکنولوژی سنجش از دور ادامه می دهد. همچنین این شرکت در راستای تجاری سازی پلات فرم و خدماتی از جمله طراحی و یکپارچه سازی و گسترش سیستم حس گرهای هوابرد ناسا ارائه می دهد.
پترا بوتا معاون امور مالی و مدیریتی شرکت Flight Landata می گوید: «بعد از توسعه سیستم برای دولت، از ما خواسته شد که این سیستم ها را برای پروازهای ارتش نيز توسعه دهيم.»
باکت آی (الکترونوری) مجموعه ابزاری است که بر روی هواپیماهای ناوگان شرکت King Air نصب می شود و با جمع آوری تصاویر فضایی با کیفیت بالا در سه باند طیفی و همچنین به کارگیری تکنولوژی سنسور LIDAR، با تولید تصاویر سه بعدی، مدل دیجیتال ارتفاع از سطح را ایجاد می کند.
باکت آی برای AGC اطلاعات غیر طبقه بندی شده فضا-زمینی را برای عملیات تاکتیکی مراقبت، شناسایی و جاسوسی فراهم می کند. این اطلاعات با ارائه تصاویر دقیق به عنوان مرجع گرافیکی با کیفیت، نقشه هایی برای آنالیز عوارض و مصورسازی محیط عملیات، آگاهی موقعیتی سربازان را افزایش می دهد. به محض اینکه تصاویر و داده های LIDAR در AGC دریافت مي شود، آن ها تصاویر را بررسی می کنند و هر گونه اعواج ناشی از دوربین، لنز و یا نقشه برداری را حذف می کنند و با یکپارچه سازي تصاویر، نتیجه کار را به صورت آنلاین، به صورت دی وی دی، پایگاه داده های برنامه ریزی تاکتیکی شهری و فایل های PDF نقشه خوانی ارائه می دهد.
Flight Landata علی رغم تولید سیستم سنسور، خلبان ها، اپراتورهای سنسور و لجستیک و نگهداری سیستم را نیز انجام می دهد. در سال ۲۰۰۵، باکت آی بر روی یک هواپیمای بال ثابت برای عملیات نقشه برداری شهری در عراق به کار گرفته شد. به علاوه یک دوربین رنگی دیجیتال و سنسورهای LIDAR نیز برای ارائه تصاویر با کیفیت و وضوح بالا از عوارض پیچیده و مناظر شهری نيز به کار گرفته شد.
تا سال ۲۰۱۴ باک آی حدود ۲۰۰۰۰۰۰ تصویر رنگی با وضوح ۱۰ تا ۱۵ سانتی متر و ۲۰۰۰ داده ارتفاعی LIDAR به وضوح ۱ متر از ۸۵۰۰۰ کیلومترمربع از مناطق شهری و مسیرهای اصلی جمع آوری کرد. بین سال های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۴ سه سیستم توسط Flight Landata در افغانستان که سرعت پردازش و ارائه اطلاعات تاکتیکی اولویت دارد، مستقر شده است و تا به امروز حدود ۴۰۰۰۰ کیلومترمربع اطلاعات جمع آوری کرده است. به علاوه هواپیماهای بدون سرنشین مجهز به سنسورهای LIDAR و باک آی در غرب افغانستان در حال فعالیت هستند. پترا می گوید: «یکی از ویژگی های منحصر به فرد باک آی، تولید اطلاعات غیر طبقه بندی شده است که در نتیجه، این اطلاعات می تواند در دسترس همه سربازان قرار گیرد».
امروزه سیستم هوابرد Flight Landata و تکنولوژی کاهش داده با تکنولوژی سنسور مادون قرمز حرارتی ناسا برای ارائه تصاویر چند طیفی ترکیب شده است و به موازات سنسورهای آنبورد LDCM کار می کند. این داده ها به طور مستقیم ابزار آلات LDCM را کالیبراسیون می کند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا