ارتباط آلودگی های نفتی و بیماری های تنفسی پیدا شد

محققان انگلیسی، برای اولین بار، نشان داده‌اند که چگونه  آلودگی‌های نفتی ناشی از اگزوز موتورهای دیزلی  قادرند اعصاب ریه را تحت تاثیر قرار دهند. آلودگی هوا یک تهدید بسیارقابل توجهی برای سلامتی انسان است، آنها می‌گویند شناسایی مکانیسم های بالقوه که ارتباط بین دود اگزوز دیزل‌ها  و تشدید بیماری‌های تنفسی را نشان می‌دهد ممکن است برای درمان کسانی که تحت تاثیر این آلودگی‌ها قرار میگیرند استفاده شود.

آقای رایان رابینسون، یک دانشجوی دکترا از موسسه ملی قلب و ریه، امپریال کالج لندن، در سیزدهمین کنفرانس «انجمن ریه و تنفسی اروپا » در مورد مطالعات انجام شده در باره اثرات ذرات دیزل بر روی اعصاب حسی بیان می‌کند: طیق خبرهای به دست آمده اخیرا بنیاد حمایت از ریه سالم و هوای پاک در اروپا راه اندازی شده است که، هدف این موسسه بالا بردن آگاهی مردم در مورد اهمیت تنفس هوای پاک و داشتن ریه سالم است و تحقیقاتی را در مورد اثرات آلودگی هوا بر روی سیستم تنفسی انجام می‌دهد.

 همچنین آقای رابینسون در مورد مضررات ذرات دیزلی بیان می کند: دود خارج شده از اگزوز دیزل ها که جزء مهمی از آلودگی هوای شهری است، حاوی مخلوطی پیچیده از گازها و ذرات موجود در هواست که این ذرات بسیار کوچک هستند و قطرشان کمتر از بیست نانومتر است و با چشم غیر مسلح دیده نمی‌شوند  اما می‌توانند تا عمق شش‌ها نفوذ کند. طبق مطالعات انجام شده  مشخص شده است که قرار گرفتن در معرض این ذرات دیزل با اثرات مضربر روی سلامتی در ارتباط است.

آقای رابینسون بیان می‌کند که ریه‌ها شامل اعصاب حسی متعددی هستند، این اعصاب حسی می‌توانند محرک های مضر را تشخیص و نسبت به این محرک‌ها عکس‌العمل نشان دهند، به عنوان مثال با تحریک سرفه. همچنین  این اعصاب می‌توانند در وخیم شدن  شرایط تنفسی،  با ایجاد انقباضات در مجاری تنفسی  و تشدید بیماری‌هایی مانند آسم درگیر شوند.

آقای رابینسون به همراه چند نفر از محققین آزمایشاتی را بر روی نوعی خوکچه هندی انجام دادند، مطالعات تیم تحقیقاتی نشان داد که ذرات دیزل خارج شده از اگزوز کامیون‌ها می تواند اعصاب حسی  مجاری تنفسی  در داخل بدن خوکچه هندی را فعال کنند. مساله ای که در این تحقیق بیشتر مورد توجه است این هست که  محرک های حسی شیمیایی نسبت به محرک های مکانیکی بیشتر تحریک شدند.

محققان در این مطالعه عصب‌های جدا شده در شرایط آزمایشگاهی  را که برای بررسی مکانیسم‌های درگیر مجاز بودند مورد استفاده قرار دادند. اولین چیزی که در این مطاله توجه آنها  را جلب کرد این  مساله بود که « ذرات، هنگامی که تمیزبودند بی ضرر بوند و کاملا واضح بود که مواد شیمیایی جدا شده از استخراج آلی ذرات دیزلی  کلید فعال سازی این عصب های حسی بودند» و همین داده ها از فرضیه های آنها  حمایت کرد.

برای درک چگونگی عملکرد عصاره دیزل بر روی اعصاب تنفسی، محققان ترکیبات دارویی و نوعی از ترکیبات ژنتیکی را مورد استفاده قرار دادند. رابینسون در این باره بیان می‌کند: «این ترکیبات که مورد استفاده قرا گرفتند  به عنوان  سنسور زیست محیطی شناخته شده‌اند و به صورت کانال‌های یونی با گیرنده های  بالقوه (TYRPA1) و محرک عصب های حسی مجاری تنفسی هستند»، همچنین او اشاره می کند ما در این مطالعه تصمیم گرفتیم برای کشف عملکرد عصاره دیزل در فعال کردن محرک های حسی از فعالیت سایر کانال‌ها به غیر از این کانال یونی جلوگیری کنیم.

محققان دریافتند که پاسخ به عصاره دیزلی با فعال کردن کانال‌های ((TYRPA1 انجام گرفت و در صورت استفاده از یک آنتی اکسیدان پاسخ به این عصاره لغو شد.

این پژوهش در حال حاضر، اولین گام به سوی درک چگونگی اثرات آلودگی هوا برروی اعصاب حسی مجاری تنفسی و رفلکس تنفسی است. این که آیا انواع دیگر سوخت های فعال کننده عصب‌های تنفسی هنوز  وجود دارند و یا حتی ممکن است که آنها یک اثر به مراتب قوی تر را در این منطقه نسبت به دیزل داشته باشند هنوز معلوم نشده است.

محققان در این باره بیان می‌کنند: تعیین این مساله که  چرا افزایش فعال سازی اعصاب حسی که در برخی از افراد مستعد ابتلا به اثرات آلودگی هوا بیشتر از سایر افراد است بسیار مهم است.

همچنین آنها بیان می‌کنند:« ما امیدواریم که کار ما منجر به یک سری استراتژیهای مدیریتی و درمان شود و ازاین طریق بتوانیم به افرادی که تحت تاثیر آلودگی هوا قرارمی‌گیرند و به بیماری های تنفسی مبتلا می شوند کمک کنیم».آقای رابینسون بیان می کند: «نتایج ما نشان می‌دهد که اعتماد به ما به سوخت های فسیلی، و به خصوص دیزل، می تواند اثر سوء بر سلامت ما داشته باشد، پس حمایت از این ایده که ما باید به دنبال منابع سوخت جایگزین باشیم بسیار مهم است . ما باور داریم که تاکید ما برمکانیسم جایگزین سوخت‌های فسیلی که به بهبود بیماری تنفسی کمک می‌کند  با نفوذ دولت در تلاش برای تغییرات، نتیجه گیری بیشتری خواهد شد».

پروتئین های نقش بسیار اساسی در کاربردهای پزشکی و بیوآنالیتیکی دارد. پروتین‌ها جهت استفاده در زمینه های گوناگون بیوتکنولوژی مانند زیست حسگرها استفاده می‌شوند. TYRPA1 یک نوع پروتئین مربوط به تیروزیناز 1، یک آنزیم ژنی در انسان است که توسط ژن TYRPA1 کد گذاری شده است و کار آن سنتز ملانین می‌باشد. ملانین جهت بهبود شرایط تنفسی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا