بازار دارایی فکری بستری برای تجاری سازی و سرمایه گذاری

یکی از مهمترین مشکلات و موانع در تجاری سازی طرح ها و نوآوری ها در کشور، عدم وجود بستر مناسب تعامل میان صاحبان طرح و نوآوری با صاحبان سرمایه و صنعتگران است.با درک این موضوع و با پشتوانه قانونی برنامه پنجم توسعه کشور، مبنی بر حمایت مالی از ایجاد و توسعه بورس ایده و بازار فناوری به منظور استفاده از ظرفیتهای علمی در جهت پاسخگویی به نیاز بخشهای صنعت، کشاورزی و خدمات، ایجاد ساختاری قانونی و تخصصی برای توسعه و تسهیل تبادلات و همکاری هایی از این دست در دستور کار پارک فناوری پردیس و سازمان بورس و اوراق بهادار قرار گرفت.

در این راستا، مجموعه تعاملات با نهادهای تاثیرگذار نوآوری و فناوری کشور، منجر به ایجاد بازاری با عنوان بازار دارایی فکری (بورس ایده) به عنوان یکی از بازارهای رسمی و قانونی در شرکت فرابورس ایران شد.

این بازار با هدف عرضه و مبادله مصادیق مالکیت فکری در فضایی شفاف، تخصصی و کارآمد طرح ریزی شده است و در این بازار گواهی های ثبت اختراع، طرح های صنعتی، علائم تجاری و غیره پس از ارزیابی فنی، تهیه طرح تجاری، ارزشگذاری/ قیمت گذاری، بازاریابی و در نهایت با تایید کمیته عرضه فرابورس، در تابلوی فرابورس نمایش داده شده و آماده عرضه می شوند.

در این راستا و برای توسعه و ترویج تبادلات در بازار دارایی فکری و ایجاد زمینه تعامل هرچه بیشتر بین صاحبان نوآوری و فناوری با سرمایه گذاران و صنعتگران در حوزه های تخصصی، رویدادهایی با عنوان فستیوال بازار دارایی فکری برگزار می شود.

این فستیوال ها با رویکرد شناسایی نوآوری ها و اختراعات کشور در یک حوزه صنعتی و ارائه آن به صنعتگران و سرمایه گذاران ان رشته تخصصی برگزار می شود.

در این رویدادها نوآوری های منتخب، هر یک طی زمان ۱۵ دقیقه ای به مخاطبان حاضر (سرمایه گذاران و صنعتگران حوزه تخصصی فستیوال) ارائه شده و به سوالات احتمالی آنها پاسخ داده می شود.

معرفی  ۷ اختراع در فستیوال نوآوری تجهیزات پزشکی

«لوله تراشه کافدار کیپ نشدنی با برجستگی و شیار مارپیچ داخلی»، «سیستم پیوسته بی خطرساز پسماند عفونی»، «الکتروشوک (دفیبریلاتور) خارجی قلبی خودکار با امکان تشخیص برخط فیبریلاسیون بطنی»، «تخت خواب ارتوپدیک چند منظوره»، «دستگاه قابل حمل فیزیوتراپی سیستم ریوی با تکنیک پرکاشن»، «طراحی و ساخت دستگاه درمان و جلوگیری از زخم پای دیابتی و آرتروز»، «ابزاری جهت جلوگیری از اسنداد مسیر راه هوایی در انجام فرایند آندوسکوپی» از طرح های ارائه شده در فستیوال نوآوری تجهیزات پزشکی بودند

3 قرارداد بین مخترعان و سرمایه‌گذاران منعقد شد

از میان هفت اختراعی که در زمینه تجهیزات پزشکی به سرمایه‌گذاران معرفی شد، سه قرارداد بین مخترعین و سرمایه‌گذاران منعقد گردید.

این قراردادها مربوط به بازار دارایی فکری لوازم خانگی بوده که در سال ۹۴، ۷ اختراع به سرمایه‌گذاران معرفی شد.دانش فنی دستگاه ظرفشویی با سیستم Air Jet که توسط علی‌اصغر کمالی سروستانی اختراع شده، به یک شرکت با مبلغ قرارداد ۱۲ میلیارد ریال واگذار شد.

همچنین دانش فنی فیلتر شکونین جاذب مواد مضر و سرطان‌زای دود سیگار که توسط رضا اسمائی اختراع شده، به یک شرکت دیگر با مبلغ قرارداد ۱۶ میلیارد ریال واگذار شد.

این فیلتر مواد آلاینده گازی را جذب می‌کند و روند فیلتراسیون آن با فرمولاسیون گیاهی است.لیسانس فناوری «ترازوی سلامتی و غذای رژیمی هوشمند با امکان تعیین و نمایش ارزش تغذیه‌ای مواد غذایی با توجه به وزن آنها» که توسط محمدرضا شاهبداغی اختراع شده نیز به یک شرکت با مبلغ ۷ میلیون ریال اعطا شد.

دلایل عدم موفقیت معاملات میان سرمایه‌گذاران و مخترعان

در ادامه این فستیوال معاون پذیرش و ناشران شرکت فرابورس ایران گفت: به منظور افزایش گردش مالی این بازار اقدام به ایجاد نهادهای مالی تخصصی کردیم که بر این اساس موافقت‌اصولی راه‌اندازی پنج صندوق جسورانه از سوی سازمان بورس صادر شد.

سیدمهدی علم‌الهدی، با اشاره به سابقه راه‌اندازی شرکت فرابورس گفت: زمانی که این شرکت راه‌اندازی شد، انتظار داشتیم تا گردش مالی این بازار آمار بالایی داشته باشد؛ ولی این امر اتفاق نیفتاد.

وی با تاکید بر اینکه در دنیا گردش بازار دارایی‌های فکری و ایده‌ها آمار بالایی ندارند، اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین علت آن نبود ادبیات مشترک میان فعالان بازار سرمایه و مخترعان است. چراکه مخترعان با دیدگاه علمی خود صحبت می‌کنند و سرمایه‌گذاران بیشتر با بازار سرمایه و گردش مالی سر و کار دارند.همچنین علی‌رغم تلاش‌های انجام شده برای افزایش ارتباط میان صاحبان سرمایه و مخترعان، معاملات این دو گروه به سرانجام نرسید.

علم‌الهدی، عدم آمادگی طرح‌ها برای تجاری‌سازی را از دیگر عوامل کاهش گردش مالی بازار مالکیت فکری نام برد و ادامه داد: برای رفع این مشکل راهکارهایی پیش‌بینی شده است که از آن جمله ایجاد صندوق‌های جسورانه است.

معاون پذیرش و ناشران شرکت فرابورس ایران با بیان اینکه صندوق‌های جسورانه از 20 سال گذشته در کشور ایجاد شده بود، خاطرنشان کرد: با ابزارهای مالی اعطا شده از سوی سازمان بورس به ما، زمینه برای فعالیت بیشتر این صندوق‌ها ایجاد شد؛ به گونه‌ای که موافقت اصولی تاسیس پنج صندوق جسورانه صادر شده است.

وی تصریح کرد: سرمایه ثبتی این صندوق‌ها 10 تا 50 میلیارد تومان است و امیدواریم فعالان این حوزه بتوانند از تسهیلات این صندوق بهره‌مند شوند.

حجم قراردادهای فن‌بازار برای تجاری‌سازی و انتقال فناوری اعلام شد

 مهندس قنبرپور ،در فستیوال نوآوری‌های تجهیزات پزشکی با اشاره به روند برگزاری این فستیوال افزود: در این دوره از فستیوال 100 اختراع و طرح نوآورانه به دبیرخانه ارسال شد که پس از داوری‌های انجام شده امروز هفت اختراع که دارای توجیه اقتصادی و فنی هستند، معرفی خواهند شد.

وی با بیان اینکه در این فستیوال سه قرارداد فروش به امضا خواهد رسید، ادامه داد: دو قرارداد امضا شده در این فستیوال، منتج از فستیوال لوازم خانگی است که در دی‌ماه سال گذشته برگزار شد.به گفته وی، یکی دیگر از این قراردادها مربوط به اختراع ثبت‌شده در لیست اختراعات بازار دارایی‌های فکری است.

قنبرپور با تاکید بر اینکه در لیست اختراعات بازار دارایی‌های فکری 120 اختراع به ثبت رسیده است، خاطرنشان کرد: رویکرد اصلی فن‌بازار ملی ایران تجاری‌سازی و قرار دادن سرمایه‌گذاران در کنار مخترعان است. علاوه بر آن ما در فن‌بازار به سمت ایجاد همکاری‌های مشترک میان سرمایه‌گذاران و مخترعان در حال حرکت هستیم.

رییس مرکز فن‌بازار ملی ایران حجم قراردادهای این فن‌بازار در سال گذشته را 30 میلیارد تومان ذکر کرد و یادآور شد: این قراردادها شامل تجاری‌سازی، انتقال فناوری و فروش محصولات مبتنی بر فناوری بوده است.

وی ابراز امیدواری کرد که مخترعان بتوانند از فرصت‌های ایجاد شده در این فستیوال استفاده کنند و سرمایه‌گذاران نیز بتوانند از فرصت ایجاد شده برای سرمایه‌گذاری در حوزه علم و فناوری استفاده کنند.

 

ضرورت تمرکز بر فناوری و تجاری سازی

 علیرضا دلیری در فستیوال «نوآوری‌های تجهیزات پزشکی؛ بازار دارایی فکری»  گفت: مخترعان ما در بحث تولید علم در جایگاه مناسبی قرار دارند به طوری که ما رتبه اول در منطقه و رتبه پانزدهم در دنیا را به خود اختصاص داده‌ایم.

وی با بیان اینکه تاکنون برنامه‌ریزی برای تبدیل علم به محصول نداشته‌ایم، اضافه کرد: ما جایگاه مناسبی در عرصه تبدیل علم به محصول نداشته‌ایم، باید بتوانیم علم را در جایگاه روزمره مردم قرار دهیم و اختراعات را به محصولات تبدیل کنیم.

دلیری با تاکید بر اینکه این خلاء همواره در زمینه تبدیل علم به محصول در کشور وجود داشته است، گفت: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در صدد بوده تا بتواند این مشکل را برطرف سازد و فناوری‌ها را به مرحله تجاری‌سازی برساند.

معاون توسعه و مدیریت منابع معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه منابع مالی و بازار داخلی و خارجی در تجاری‌سازی فناوری‌ها مؤثر خواهد بود، گفت: در بحث تأمین مالی، اجرایی کردن قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و ایجاد صندوق نوآوری و شکوفایی را داشته‌ایم. البته در کنار اینها بانک‌ها و سایر نهادها را درگیر کرده‌ایم.

وی با تاکید بر اینکه تاکنون ۱۳۸ طرح به بازار دارایی فکری عرضه شده، گفت: ۷۰ طرح در فستیوال لوازم خانگی ارائه شد که تاکنون چهار معامله به نتیجه رسیده است؛ همچنین دو معامله دیگر بین مخترعان و سرمایه‌گذاران در حال نهایی شدن است.

معاون توسعه و مدیریت منابع معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تاکید کرد: این نشان می‌دهد که طرح‌های مخترعان ایرانی برای ورود به صنعت مناسب هستند و امکان بهره‌برداری دارند.

وی افزود: امیدوار هستیم با فستیوالی که امروز برگزار شد، بتوانیم طرح‌هایی که با سلامت مردم در ارتباط هستند را به محصول تبدیل کنیم. همچنین جلساتی با شرکت‌های دانش‌بنیان داشته‌ایم تا بتوانیم محصولات آنها را در تابلوهای اختصاصی بورس قرار دهیم.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا