وحشت قلب فناوری جهان از گزافه‌گویی‌های ترامپ

با توجه به این واکنش‌ها حالا این پرسش مطرح می‌شود که نامزد نهایی جمهوریخواهان برای انتخابات ریاست جمهوری پیش روی این کشور چه دیدگاه‌های خاصی درخصوص علم و فناوری دارد که مورد استقبال جامعه علمی آمریکا واقع نشده است؟

ترامپ از ارتباط فناوری با توسعه علمی چیزی نمی‌داند

وقتی از استفان هاوکینگ فیزیکدان برجسته دوران معاصر پرسیده می‌شود چه نظری درباره دونالد ترامپ دارد چیزی برای گفتن پیدا نمی‌کند و از عبارت «نمی‌توانم» استفاده می‌کند. حال آن که او نظریه‌های مهمی درباره کیهان و سیاهچاله‌ها مطرح کرده است! البته تنها هاوکینگ نیست که به عنوان یک شخصیت مطرح علمی به انتقاد از نامزد نهایی جمهوریخواهان پرداخته است. در جنوب ایالت سانفرانسیسکوی آمریکا منطقه‌ای وسیع موسوم به سیلیکون ولی (دره سیلیکون) واقع شده که تقریبا می‌توان گفت از هر شرکت شاخص فناوری در دنیا دفتری در این منطقه قرار دارد. به واقع می‌توان سیلیکون ولی را قلب تپنده فناوری در دنیا به شمار آورد که توقف ایده‌پردازی در آن عملا غیرقابل تصور است. حالا و در آستانه نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، رهبران علمی حاضر در این منطقه نسبت به اظهارات بعضا عجیب ترامپ واکنش نشان داده و به این نکته تأکید می‌کنند که او چیز زیادی از فناوری و ارتباط آن با توسعه علمی و اقتصادی نمی‌داند.

برای درک بهتر این موضوع اندکی به گذشته می‌رویم. زمانی که صحبت استفاده از فناوری‌های نوظهور ارتباطی نظیر شبکه‌های اجتماعی برای تقویت برنامه‌های تبلیغاتی و شکست سایر نامزدهای حزب جمهوریخواه مطرح بود دونالد ترامپ مانند یک حرفه‌ای تمام‌عیار ظاهر می‌شد، اما حالا که وقت اظهار نظر جدی رهبران عرصه علم و فناوری به میان می‌آید آنها ترامپ را به دلیل آن که موضع مشخص و شفافی نسبت به این موضوع ندارد مورد انتقاد جدی قرار می‌دهند.

فاجعه‌ای برای نوآوری

اگر از پیتر تیل سرمایه‌گذار و کارآفرین آمریکایی و شصت و دومین ثروتمند دنیا در زمینه فناوری که از ترامپ حمایت کرده بگذریم، تقریبا تمام مغزهای متفکر دنیای علم و فناوری، نامزد جمهوریخواهان را خطری برای نوآوری عنوان کرده‌اند. بتازگی بیش از 140 رهبر عرصه فناوری در سیلیکون ولی نامه‌ای سرگشاده به ترامپ نوشته و وی را «فاجعه‌ای برای نوآوری» دانسته‌اند. در این نامه که امضای سرمایه‌گذاران، کارآفرینان و شخصیت‌های برجسته علمی و فناوری نظیر استیو ووزنیاک، از بنیانگذاران اپل به چشم می‌خورد، نامزد نهایی حزب جمهوریخواهان به طرز چشمگیری آماج حملات انتقادی قرار گرفته است. در بخشی از این نامه آمده است: «دیدگاه ترامپ نشان‌دهنده مخالفت وی با تبادل آزاد فکر و اندیشه و تعامل سودمند با دنیای خارج است، حال آن که این تعامل برای اقتصاد ما که پایه گذار نوآوری و رشد است جنبه حیاتی دارد.»

از سوی دیگر تصور می‌شود در بدنه علمی و فناوری آمریکا چهره‌های شاخصی هستند که احتمالا به واسطه موج انتقادات علیه ترامپ، موضع حمایتی خود را مخفی کرده باشند. با این حال نکته قابل تأمل اینجاست که او هیچ گاه با آغوش باز به استقبال رهبران عرصه علم و فناوری نرفته است. آنها هنوز به روشنی نمی‌دانند چهره جنجالی و خبرساز این روزهای سیاست آمریکا حداقل چه چشم‌اندازی برای توسعه علمی این کشور ترسیم کرده است. به همین دلیل آنهایی که به این نکته اهمیت می‌دهند سراغ سخنرانی‌های اخیر و اظهارنظرهای وی در سال‌های گذشته رفته‌اند تا شاید از دل آنها بتوانند چیزی به دست آورند، اما جالب اینجاست که برآیند این سخنان پراکنده چیزی جز سرخوردگی برای عرصه علم و فناوری آمریکا نداشته است.

خطر تغییر نگرش در توسعه فناوری آمریکا

ترامپ بندرت از ایمیل استفاده می‌کند و بروشنی معلوم نیست اصولا سررشته‌ای از رایانه دارد یا نه؛ هرچند نشان داده علاقه زیادی به شبکه اجتماعی توئیتر دارد! البته روشن نیست پیام‌هایش را خودش توئیت می‌کند یا شخص دیگری. پس از آن که وبگاه شرکت سونی در سال 2014 هک شد، دونالد ترامپ گفت: اینترنت و کلا عصر رایانه خورجین درهمی است که شاید در برخی موارد سبب راحتی در زندگی شود اما در بیشتر مواقع آن را پیچیده‌تر می‌کند! او حتی به طرح ویزای H1-B هم حمله کرده و آن را به باد انتقاد گرفته است. این ویزا در واقع نوعی ویزای کاری است که شرکت‌های حوزه علوم و فناوری از آن برای جذب استعدادهای خارجی بهره می‌گیرند.

یکی از شعارهای نامزد نهایی جمهوریخواهان در انتخابات پیش روی آمریکا بازنگری در روابط تجاری و افزایش همکاری‌های علمی و فناوری است. بر این اساس ترامپ تمایل دارد آمریکا روابط آزادی با چین در حوزه فناوری‌های جدید نظیر سیستم‌های ارتباطی داشته باشد، اما این نگرش رهبران و صاحب‌نظران حوزه تجارت و فناوری آمریکا را به وحشت انداخته است. مگ وایتمن که در رأس شرکت اچ‌پی (HP) قرار دارد معتقد است این نگرش ترامپ آسیب‌های جدی به توسعه فناوری در آمریکا و منافع شرکتش وارد خواهد کرد. در چشم‌انداز رهبران فناوری آمریکا این گونه تعریف شده که این کشور باید همچنان به رقابت مؤثر با دنیا ادامه دهد. آنها به رقابت با شرکت‌های نوظهور و البته پرطرفداری نظیر هوآوی و لِنُوو اشاره کرده و انتخاب احتمالی ترامپ به ریاست جمهوری آمریکا را زنگ خطری جدی برای تحقق این نگرش عنوان می‌کنند.

ترامپ: محصولات اپل باید در آمریکا تولید شود، نه چین!

مرد موطلایی عرصه سیاست این روزهای آمریکا برنامه‌های گسترده‌ای برای آینده عملکرد غول‌های فناوری این کشور دارد. او گفته است: «تصمیم دارم فرصت‌های شغلی (مرتبط با عرصه فناوری) را به خاک آمریکا بازگردانم. حالا وقت آن رسیده که اپل رایانه‌ها و آیفون‌هایش را نه در خاک چین بلکه اینجا و در آمریکا بسازد.» هنوز معلوم نیست ترامپ درصورت پیروزی فرضی در انتخابات پیش روی این کشور چگونه و براساس چه ساز و کاری شرکت‌هایی نظیر اپل را مجبور به تولید محصولاتشان در خاک آمریکا خواهد کرد، اما فارغ از این که در عمل چنین چیزی امکان‌پذیر باشد یا نه حداقل یک نکته مثل روز برای مدیران ارشد اپل مشخص شده و آن این که انتقال فرآیند ساخت رایانه‌های مک و آیفون‌ها از چین به آمریکا هزینه‌های ساخت این محصولات را افزایش داده و در نتیجه باید منتظر شیب صعودی قیمت آنها در سراسر جهان باشیم.

نامزد نهایی جمهوری خواهان در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا همواره تلاش می‌کند با مطرح کردن نقطه نظراتی که متفاوت از دیدگاه‌های رایج باشد خود را بیش از پیش در رسانه‌ها پررنگ نشان دهد. او درباره حواشی مربوط به دنیای فناوری نیز چنین رویه‌ای را در پیش گرفته است. حادثه تیراندازی در «سن برناردینو» آمریکا نمونه بارز این نگرش است. ترامپ معتقد است اپل باید خواسته دولت این کشور در باز کردن قفل آیفون فرد تیرانداز حادثه را اجابت می‌کرد. ترامپ پس از این حادثه و درحالی که اپل به چنین خواسته‌ای تن نداد از مردم خواست محصولات این شرکت را تحریم کنند.

به گزارش جام جم آنلاین،فقط چند ماه تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باقی مانده و بدون شک تا آن زمان ترامپ همچنان به ارائه نقطه نظراتی می‌پردازد که حداقل برای جامعه علمی و فناوری این کشور می‌تواند سوال‌برانگیز و حتی نگران‌کننده باشد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا